Educar
en i amb valors
No
s’ensenyen els valors, sinó que s’educa en i amb valors.
Pares i mestres, fem el que fem, ens n’adonem o no, sempre eduquem en uns
valors. És impossible estar-se’n.
(...)
Partirem
de la necessitat, doncs, de no confondre l’ensenyar uns valors, entès
sobretot com a un adoctrinament de baixa intensitat – tot i que també se’n
fa d’altíssim voltatge – amb l’educació en i amb valors, que
consisteix en la transmissió d’unes actituds bàsiques, actituds lligades
necessàriament a l’experiència, perquè això en determina la seva solidesa
i honestedat. I aquestes actituds bàsiques mai poden ser artificis com la
solidaritat, la pau o la tolerància – ni com la democràcia si el que es té
al cap és la defensa de la Constitució espanyola – sinó la confiança en la
paraula donada, el joc net, el respecte crític, l’estimació madura, la
generositat franca, el plaer de l’autoexigència ...
(...)
Educar
en valors, rai ! El problema és que els dijous a la tarda a la classe d’ètica
o els divendres al vespre abans de sortir amb els amics, és a dir, a hores
convingudes, es vulguin transmetre uns valors teòrics que, per postres,
poden ser profundament contradictoris amb els valors en i amb què s’educa
efectivament durant la resta de l’horari.
(...)
Una educació en i amb valors no porta pas a l’adoctrinament a hores fixes,
sinó a la reflexió i al diàleg permanent, això és, al conflicte de parers.
I la reflexivitat també s’educa com a part d’aquestes actituds bàsiques
que es transmeten amb una manera de fer que, si tot va bé, s’acaba
convertint en una manera de ser.
|