Educar en i amb valors  

No s’ensenyen els valors, sinó que s’educa en i amb valors. Pares i mestres, fem el que fem, ens n’adonem o no, sempre eduquem en uns valors. És impossible estar-se’n.  
(...)  
Partirem de la necessitat, doncs, de no confondre l’ensenyar uns valors, entès sobretot com a un adoctrinament de baixa intensitat – tot i que també se’n fa d’altíssim voltatge – amb l’educació en i amb valors, que consisteix en la transmissió d’unes actituds bàsiques, actituds lligades necessàriament a l’experiència, perquè això en determina la seva solidesa i honestedat. I aquestes actituds bàsiques mai poden ser artificis com la solidaritat, la pau o la tolerància – ni com la democràcia si el que es té al cap és la defensa de la Constitució espanyola – sinó la confiança en la paraula donada, el joc net, el respecte crític, l’estimació madura, la generositat franca, el plaer de l’autoexigència ...  
(...)  
Educar en valors, rai ! El problema és que els dijous a la tarda a la classe d’ètica o els divendres al vespre abans de sortir amb els amics, és a dir, a hores convingudes, es vulguin transmetre uns valors teòrics que, per postres, poden ser profundament contradictoris amb els valors en i amb què s’educa efectivament durant la resta de l’horari.
(...) 
Una educació en i amb valors no porta pas a l’adoctrinament a hores fixes, sinó a la reflexió i al diàleg permanent, això és, al conflicte de parers. I la reflexivitat també s’educa com a part d’aquestes actituds bàsiques que es transmeten amb una manera de fer que, si tot va bé, s’acaba convertint en una manera de ser.  

Cardús, S. (2000). El desconcert de l’educació. Barcelona: La Campana.

 

Tornar