Aquest és un tema en evolució i debat entre la comunitat científica. A l’escola però, ens pot interessar l’elaboració feta pel grup IRRSAE ( Istituto Regionale per la Ricerca, Sperimentazione, Aggiornamento Educativi ) de Torí, sobre els conceptes fonamentals i estructurants en l’estudi dels ÉSSERS VIUS .  

UNITAT: com sabem que alguna cosa és viva ? Què tenen en comú tots aquests éssers ?

DIVERSITAT: Podem trobar diferències/semblances entre aquestes plantes?, Com agruparíeu aquest animals ? Podem trobar altres éssers amb característiques semblants ?
ORGANITZACIÓ: Com és? Per a què deu servir ? Si fos d’aquesta altra manera, serviria per al
mateix ?
CANVI: ha fet canviar alguna cosa el passa del temps en aquest organisme ?
INTERACCIONS: Podria viure aquest animal en algun altre lloc ? Què necessita ? Amb quina altres éssers es relaciona ?

Com podeu veure, no es tracta tant que el mestre doni unes respostes com de compartir una manera de preguntar-se sobre les coses.

Així, quan ens plantegem l’estudi d’un animal no podem oblidar de parlar del medi on viu  i de les relacions que estableix amb aquest, hem d’observar les seves parts, però no només per donar-los-hi un nom, sinó lligant-les a les funcions i activitats que duen a terme, hem de veure que hi ha un nombrós grup d’animals semblants al que estudiem, al mateix temps que es diferencia  de molts altres éssers vius, hem de fer palès els canvis que pateix al llarg de la vida, parlar de les característiques que el fan ser un ésser vivent enfront dels no-vivents...  

Per això també, sembla més lògic i adequat,  si volem tenir animals a l’aula, de decantar-nos per éssers vius que puguem tenir en un ambient més o menys real i on puguin establir relacions amb el medi ( terrari, formigari, aquari...) que no pas animals aïllats totalment del seu medi i tancats i isolats en una gàbia ( ocells, conills...)  

 

Referència bibliogràfica:
IRRSAE Piemont( 1994); Coneixement del medi natural. Vic: Innovació curricular i escola / Eumo editorial

                                                                      Tornar