Conceptes
espontanis dels nens i nenes
|
Conceptes
científics
|
||||||||||
Inconscients i no intencionats Relatius a situacions concretes No requereixen un sistema de referència Desorganitzats S’adquireixen inductivament ( d’allò
concret a allò general ) Difícils de verbalitzar Lligats a l’experiència quotidiana, elaborats
a partir de l’acció directa del nen al món Estructurats
en teories implícites, incoherents des del punt de vista científic, però
amb un determinat nivell de coherència, que serveix per predir i
controlar fets. Teories implícites:
|
Conscients i intencionats Relatius a situacions abstractes Requereixen un sistema de referència Organitzats S’adquireixen deductivament ( del general al
concret ) Fàcilment verbalitzables Lligats a la instrucció |
Les explicacions causals fins als 6 o 7 anys són
de tipus animista, màgica, fenomènica ( per proximitat en l’espai o el temps
), moral o artificialista, en tot cas, són explicacions no científiques i il·lògiques
que no relacionen directament la causa i l’efecte, i si ho fan, és d’una
manera molt senzilla i en relació directa. Els nens de parvulari adopten un
pensament causal primitiu, caracteritzat pel fet que no es distancien del món
per fer una lectura objectiva dels esdeveniments i que atribueixen les causes
dels fets a aspectes propis de la seva experiència immediata.
La incapacitat d’objectivar i de generalitzar
suposa un obstacle per a l’adquisició del coneixement científic. La
intervenció de l’adult pot contribuir a donar sentit científic a aquest
coneixement infantil..
Elena Boadas, Anàlisi de l’ús estratègic de procediments per a la resolució de problemes de física a l’E. I.