La imatge d'identitat corporativa

Unitat 3

 

 PROPOSTA DIDÀCTICA, ACTIVITATS i DOCUMENTS DE SUPORT

En aquesta unitat s'amplien els aspectes tractats anteriorment sobre la tipografia i es treballen d'altres elements gràfics: les formes i les icones. Aquests elements s'aborden a partir del disseny de la imatge d'identitat corporativa, que permet veure com, a través del disseny es pot caracteritzar la imatge corporativa de les institucions, de les seves activitats i dels seus productes. La identitat corporativa ens permetrà entrar molt més en la dimensió significativa i comunicativa del disseny. La primera activitat és una explicació sobre el concepte d'imatge d'identitat corporativa i la tasca que el disseny pot desenvolupar en aquest àmbit ideant tot un programa gràfic que qualifiqui i identifiqui una empresa, una associació, una institució... En aquesta primera activitat també cal discutir les repercussions i les interaccions d'aquests tipus de pràctiques en la societat contemporània i buscar les referències i els moments històrics que ens permeten començar a veure com, quan i perquè es desenvolupa aquesta activitat. Després es proposa fer un recull d'informació i una anàlisi de la imatge corporativa d'una empresa o institució. Posteriorment es treballarà només amb un dels elements que configuren la identitat corporativa: el logotip. Es proposa una activitat introductòria on es comenten logotips i se n'identifiquen les característiques bàsiques. Després es passarà al treball projectual, proposant aconseguir un logotip a partir de la síntesi d'inicials. Abans de fer aquesta activitat però es proposa treballar un exemple històric concret, els disseny del logotip de l'AEG de Peter Behrens, que ens permetrà tenir més referències sobre història del disseny, però també, tenir un punt de partida per a realitzar l'exercici de síntesi d'inicials. Finalment es proposa dissenyar un altre logotip per a una botiga, concretament una panaderia, i adequar-lo a diferents elements del negoci de manera que afavoreixi la seva identitat corporativa. Tot seguit es detallen les activitats d'aquesta unitat i els documents adjunts als quals podeu accedir per a desenvolupar-les:



LA IMATGE CORPORATIVA

ACTIVITAT 1
Explicació sobre el concepte d'imatge d'identitat corporativa.
DOCUMENT 1.
El disseny de la imatge corporativa.

ACTIVITAT 2
Proposta de recull d'informació i anàlisi de la imatge corporativa d'una empresa.
DOCUMENT 2.
Anàlisi de la imatge corporativa d'una empresa.


ELS LOGOTIPS

ACTIVITAT 3
Explicació i comentari sobre els logotips.
DOCUMENT 3.
Els logotips.

ACTIVITAT 4
H textos. Lectura i comentari de text sobre el logotip de l'AEG.
DOCUMENT 4.
El logotip de l'AEG.

ACTIVITAT 5
Realització de la síntesi de les inicials del nom i dels cognoms.
DOCUMENT 5.
Síntesi de les inicial del nom i dels cognoms.

ACTIVITAT 6
Proposta de disseny d'un logotip per a una fleca.

DOCUMENT 6.
Disseny del logotip d'una fleca.


BIBLIOGRAFIA I RECURSOS

 



DOCUMENTS



LA IMATGE CORPORATIVA



ACTIVITAT 1
Explicació sobre el concepte d'imatge d'identitat corporativa.

DOCUMENT 1

 
 LA IMATGE CORPORATIVA

El terme imatge corporativa fa referència al caràcter visual d'una empresa o institució. Els dissenyadors especialitzats en programes d'imatge consideren que no només els productes i els serveix són els que determinen l'èxit del seus clients, sinó també les característiques visibles de l'empresa, des del distintiu de les cartes, fins a l'aspecte dels camions de repartiment. El primer programa d'imatge corporativa el realitzà Peter Behrens per a AEG a principis de segle XX, però serà als Estats Units d'Amèrica on realment es desenvoluparà la imatge corporativa.

L'objectiu principal d'un Programa d'Identitat Corporativa és el de coordinar tots els aspectes visuals relacionats amb una companyia, a fi i efecte de presentar una imatge genuïnament identificable i una posició en el mercat. Això implica l'articulació d'una cultura que sigui inherent a la companyia i que generarà i determinarà la qualitat de tot:

-Productes
-Embalatges
-Comunicació impresa
-Sistemes de distribuciói venda
-Dependències de l'empresa


En molts casos el programa gràfic tendeix a col·locar una companyia en un lloc dominant per damunt de la competència. Actualment les estratègies de màrqueting donen molta importància a tots els aspectes que afecten a la imatge d'una marca. En aquest sentit es busquen estratègies de tot tipus per a fer publicitat dels seus productes. En molts casos, fins i tot els mateixos productes passen a un segon terme, per aconseguir que allò que atraigui al consumidor sigui la imatge de la marca, el seu estil, allò que socialment representa, la forma de vida que potencia, etc.


Lectura

Algunes de les icones més significatives de la nostra societat són imatges creades per dissenyadors. El meu és capaç d'identificar McDonald's pels seus arcs des de que anava a preescolar. He vist un company de treball identificar una petita senyal de Starbucks a una distància de més de cent metres en els passadissos d'un aeroport. I, sense la necessitat de veure cap logotip, se que el que transporta aquell camió de color vermell és Coca-Cola. Cada un dels exemples demostren que els elements bàsics que componen una identitat corporativa són les pedres angulars de la imatge de marca; les pedres angulars per a crear allò que l'Escola de Negocis de Hardvard defineix com com 'allò que, sengons creu el consumidor, no té substitut'.

La identitat és un acte de creació obvi i misteriós. Obvi, perquè quasi tots nosaltres tenim un instint natural per a crear identitats; així és, al cap i a la fi, com funciona el nostre pensament. És divertit somiar despert amb els noms que posaríem al nostre negoci si poguéssim montar-lo i esbossar el seu logotip i la seva papereria. No obstant, gran part del que en realitat composa una identitat corporativa és un misteri. Els dissenyadors han de dedicar-se atentament als detalls que fan que unes identitats corporatives difereixin de les altres i solucionin totes les necessitats de l'empresa. Alguns aspectes -com el logotip- són ràpidament evidents però, sota la seva superfície, solen existir sistemes increiblement ben pensats. Aquests sistemes són els que contribueixen a que la identitat d'una empresa s'extengui fins a gairebé qualsevol punt on existeixi contacte o comunicació.

Quan una identitat funciona de veritat, una empresa es torna reconeixible, és més valorada i -segurament això sigui el més important- ocupa un arxiu diferenciat dels altres al nostre cap, ple de percepcions i experiències positives.

Extracte del llibre: Cheryl Dangel Cullen. Diseño corporativo. Pasos para conseguir el mejor diseño.
Barcelona: Gustavo Gili, 2004.

 

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 2
Proposta de recull d'informació i anàlisi de la imatge corporativa d'una empresa.

DOCUMENT 2

 
 ANÀLISI DE LA IMATGE CORPORATIVA D'UNA EMPRESA

Escolliu una empresa, una entitat o alguna administració i feu un recull de tots aquells elements que defineixin, visualment, la seva imatge corporativa. Si no és possible obtenir-ne exemples o fotografies, dibuixeu els diferents elements que la defineixen. Un cop obtinguda la informació:


-Feu un llistat dels elements i una descripció de cada un d'ells.


-Feu finalment una valoració de les característiques dels dissenys:

-Quines connotacions ens aporten?
-Què podríem comentar del logotip o de la integració d'aquest en diferents objectes o espais?
-Pel tipus d'estètica a qui diríeu que es dirigeix?
-Quines connotacions atribueix a l'empresa, marca, entitat aquest tipus d'imatge corporativa?



Penseu que l'empresa, marca, entitat o institució pot ser molt coneguda o escollir alguna entitat local. El tipus d'activitat que desenvolupi o els tipus de productes i serveis que ofereixi determinarà els elements que definiran la seva imatges. Per exemple, si triem un hotel hem de tenir en compte des del cartell de l'entrada, les tovalloles, els papers impresos amb informació de l'establiment, etc. Cal pensar en tots els elements que visualment han estat dissenyats per a crear la imatge del servei o del producte.


La documentació i les vostres explicacions hauran de ser presentades oralment a l'aula.

 
versió per imprimir



ELS LOGOTIP



ACTIVITAT 3
Explicació i comentari sobre els logotips

DOCUMENT 3

 
 ELS LOGOTIPS

Sigui quin sigui l'esdeveniment que impulsà els logotips a la fama, el fet és que actualment els logotips més eficaços fan molt més que representar a una empresa, un producte o un servei: disparen emocions, generen desitjos i inclús creen comunitats. (Més encara, ¿com es podria explicar la popularitat de www.braddating.com, un servei de cites en línia que aparella la gent d'acord amb els seus logotips preferits?). Podem afirmar que un logotip no és només un elements més del sistema d'identitat corporativa sinó que és, indiscutiblement, un dels més importants. A diferència de les targetes coercials, els membrets o les pàgines web, que poden ser actualtizats contínuament per a reflexar els canvis de direcció, les noves ofertes comercials o els canvis en les preferències del públic sense provocar excessiva confusió entre els observadors, els logotips que tenen més èxit són, com diu el dissenyador Paul Rand, 'com banderes'. És a dir, duraders, universals, intemporals.

No obstant, el procés de disseny i el resultat final dels logotips que han tingut més èxit és molt dispar: poden ser monogrames o pictogrames; lletres o números; cercles o quadrats; animals, plantes, estrelles o llunes. Malgrat aquestes diferències, comparteixen algunes qualitats. Una d'elles és que són pràctics. funcionen tant a mida petita com a mida gran, en blanc i negre o en color; es poden aplicar extraordinàriament bé a una gamma àmplia de mitjans i tenen possibilitats d'animació. Una altra qualitat és que comuniquen alguna cosa, ja sigui la descripció d'una empresa, l'aspiració d'un negoci o, simplement, una emoció o sensació, com elegància o cordialitat. I, finalment, els logotips eficaços comparteixen quelcom més, una qualitat una mica més indefinida: com a formes visuals, proporcionen, en paraules de Paul Rand, 'un plaer complert'.

SILVER, Lisa. Diseño de logotipos. Pasos para conseguir el mejor diseño. Barcelona: Gustavo Gili.




COMENTARI LOGOTIPS




                                     




                  







Marques i logotips històrics


            




Logotips actuals


                     




        




                                   



1. Marca identificativa de l'Abad Oliva, s.IX
2. Logotip modernista de l'Institut d'Estudis Catalans, 1913.
3. Logotip d'una Associació d'artistes.
4. Amazing mail.
5. Associació americana de sommeliers.
6. Logo de l'Adams Autdoor Advertising. Versions del logotip.
7. New leaf
8. Logotip del Partit Laborista.
9. Logotip de l'empresa Roy.
10. Kobe Bryant




Canvis al llarg del temps








 
versió per imprimir



ACTIVITAT 4
Lectura i comentari de text sobre el logotip de la AEG.

DOCUMENT 4

 
   H textos         EL LOGOTIP DE L'AEG

són les inicials de l'Allgemeine Elektrizitäts Gesellschaft. Com Siemens i Daimler-Benz aquesta fou una empresa fundada als inicis de la unitat alemanya. La seva àmplia gamma de productes es coneix a tot el món i compren des de turbines i teteres, fins a recanvis per a vehicles. L'empresa sorgí de la DEG (Companyia Alemanya Edison per a l'Electricitat Aplicada), creada per Emil Rathenau el 1883. AEG contractà a l'arquitecte Peter Behrens perquè portés a cap el primer programa d'imatge corporativa de la història empresarial. Aquest començà la seva tasca eliminant els ornaments de l'antic logotip, per a fer de l'AEG una companyia moderna on tot, des dels productes, fins als edificis i el grafisme, fos curosament dissenyat.

    




Peter Behrens (1869-1940) arquitecte alemany fou uns dels dissenyadors industrials més importants del principis del segle XX i establí les bases del que es denominaria imatge corporativa. Nasqué a Hamburg i estudià a l'Escola d'Art de Kalsruhe i a la de Düsseldorf. El 1893 s'adherí al moviment de la Secessió de Munic, on va conèixer els artistes de l'època.

De Munic es traslladà a Darmstadt, a petició del nét del príncep Albert, el gran duc Ernst Ludwig, que estava creant una colònia d'artistes a la capital de l'estat de Hesse. En aquesta ciutat Behrens construí la seva casa i dissenyà ell mateix tots els elements, des de l'estructura fins a la vaixella. El 1906 comença a treballar a l'empresa AEG d'Emil Rathenau, primer en el aspectes gràfics i després en el disseny industrial, les cases dels obrers i els edificis de la fàbrica. Com a assessor artístic la seva tasca consistí a transformar totalment la imatge de l'empresa. Behrens, que era un dels primers arquitectes-dissenyadors a qui s'havia fet un encàrrec d'aquestes dimensions, dissenyà edificis, productes i rètols, creant així una imatge unificada de la companyia. El 1907 participà en la fundació de la Deutsche Werkbund. El que aconseguí amb el disseny de tots els aspectes de la AEG fou el més complex exemple del que un dissenyador podia arribar a fer. Entre els seus deixebles podem destacar a Walter Gropius, Mies van der Rohe, i també Le Corbusier. El 1932 fou director del departament d'arquitectura de l'Acadèmia de Viena i des del 1936 fins a la seva mort fou el responsable de la mateixa secció a l'Acadèmia Prussiana de Berlín. Exposà les seves opinions sobre el disseny en el llibre Kunst und Technik (19019, Art i tècnica) i fou col·laborador habitual de la revista de la Werkbund Die Form.


Evolució del logotip d'AEG de 1896, 1900, 1907, 1908, 1912.
L'evolució del logotip de l'AEG reflexa el progrés de la companyia pel que fa al disseny. L'ornamentat disseny de 1896 fou realitzat per Franz Schwechten. Amb motiu de l'exposició Universal de 1900, Otto Eckmann en realitzà un altre amb certes característiques modernistes. Peter Behrens començà a dissenyar logotips per a l'AEG el 1907. En realitzà diferents versions, com la de 1908 abans d'obtenir la definitiva del 1912, que encara
es segueix utilitzant. Per a l'última versió, Behrens es basà en uns caràcters tipogràfics del segle XV utilitzats per l'impressor venecià Aldo Manutio.

    


En el cas de l'AEG el logotip es construeix a partir de les inicials de l'empresa. Veiem com al llarg dels anys els diferents logotips han intentat sempre combinar els tres caràcters amb tipografies estilísticament apropiades a l'època, que s'adaptaven per a aconseguir un sol grafisme a partir de la seva síntesi. Molts logotips integren o utilitzen les inicials o el nom de la marca, empresa o institució, convertint-la en un grafisme. Aquí en tenim un altre cas, el del logotip de l'empresa de làmpades i accessoris elèctrics de la República Federal d'Alemanya dissenyat per Otl Aicher. Aquest dissenyador ha realitzat sempre un disseny tipogràfic molt racional, utilitzant sempre lletres sans serif. En aquest logotip podem observar que, a part d'una combinació molt simple dels caràcters, Otl utilitza les diferents gruixàries per a suggerir un a espècie de gradació visual o esvaniment progressiu, apropiat per a una empresa dedicada a la il·luminació.

Otl Aicher, logotip ERCO finals de la dècada del 1970


 
versió per imprimir



ACTIVITAT 5
Realització de la síntesi de les inicials del nom i dels cognoms.

DOCUMENT 5

 
 PROPOSTA DE REALITZACIÓ DE SÍNTESI D'INICIALS


Feu un logotip a partir de la síntesi d'inicials del vostre nom i cognoms. Temptegeu totes les possibilitats combinatòries i varieu el tipus de lletres per a enriquir l'experimentació:

Algunes de les estratègies que podeu provar:

-Enganxar les cues de les lletres
-Unir-les a partir d'una part d'una d'elles
-Unir-les incorporant-hi un altre elements
-Variar la seva col.locació i orientació
-Jugar amb tres tipus de lletres diferents
-Sobreposar-les
...


PRESENTACIÓ

A part de lliurar tots els esbossos i proves realitzades, el disseny definitiu s'ha de presentar seguint aquestes especificacions:

Heu de presentar un llibret de dues fulles (una cartolina doblegada) amb el següent contingut:
-Al davant del llibret hi ha d'anar el logotip
-A dins en un costat hi heu de col·locar un sobre que dugui imprès el vostre logotip, el nom i la vostra adreça.
-A dins la carta hi heu de col·locar un paper de carta, ja doblegat, imprès amb el logotip, el vostre nom i les vostres dades.
-A dins però a l'altre costat una targeta de presentació amb el vostre logotip, nom i dades.


El logotip es pot escanejar i imprimir en el sobre la targeta i el paper de carta i sobre el llibret, o bé podeu reproduir-lo manualment.



 EXEMPLES DE TREBALLS



                 


                     


1.
Joan Trias Serradesantferm.      2. Glòria.      3. Xavier Coll Ros.
4. Jordi Juanola Juncà.       5. Joan Freixa Illes.      6. Francesc Planella Domènech.


      

Imma Gallego Marcó






Marc López Roura


 
versió per imprimir



ACTIVITAT 6
Realització del logotip d'una fleca.

DOCUMENT 6

 
 DISSENY DEL LOGOTIP D'UNA FLECA

Dissenyeu un logotip per a una panaderia anomenada CALIU. Podeu emprar tres colors. El nom pot formar part del logotip o simplement anar-hi combinat. Penseu que el logotip haurà d'anar col·locat en diferents llocs:

-Bossa de paper de dos tamanys (llarga per barra i curta per pastes)
-Bossa de plàstic
-Papers per a embolicar el pa
-Rètol per a l'exterior de la botiga
-Decoració de la furgoneta de la botiga

Un cop tingueu el logotip heu de dissenyar tots els altres elements esmentats i presentar un dossier on es pugui veure com quedaria la definició final de cada un d'ells.




                  




 EXEMPLES




                  

Marc López







                   

Francesc Planella


 
versió per imprimir


 

RECURSOS I BIBLIOGRAFIA

 Sobre imatge d'identitat corporativa

o CHAVES, Norberto. La imagen corporativa. Barcelona: Gustavo Gili, 1994. (1988)

o CLARK, Sheree Clark / SAYLES, John. Diseño de logotipos 2. Barcelona: Gustavo Gili.
Aquest llibre recull exemples de logotips d'empreses de diferents camps: serveis professionals, botigues, restaurants, hotels, empreses d'oci, educació, sanitat, entre d'atlres.


o COSTA, Joan. Identidad corporativa y estratégias de empresa. CIAC i CEAC, 1992.

o DANGEL CULLEN, Cheryl. Diseño corporativo. Pasos para conseguir el mejor diseño. Barcelona: Gustavo Gili, 2004.
Aquest llibre examina més de vint projectes d'imatge corporativa d'empreses de diferents àmbits.


o DANGEL CULLEN, Cheryl. Diseño de tarjetas comerciales 2. Barcelona: Gustavo Gili, 2004.

o LARREA, Quim. Marcas & Trademarks. Barcelona: Gustavo Gili.
Recull de logotips produïts des de l'any 2000 fins al 2003 per 222 estudis de disseny espanyols.


o
No logo

o
SATUÉ, Enric. Historia del diseño gráfico en España. Historia de una forma comunicativa nueva. Madrit: Alianza Editorial, 1997. Del llibre destaquem els capítols:
1. IMAGEN DE IDENTIDAD CORPORATIVA. Marcas personales, institucionales, undustriales y empresariales. (p.15)


o SILVER, Lisa. Diseño de logotipos. Pasos para conseguir el mejor diseño. Barcelona: Gustavo Gili.
En aquest llibre es descriuen uns cent exemples de logotips. De cada un d'ells es seguei tot el procés, les discusions, els esbossos preliminars i les experimentacions finals finas al resultat definitiu.