Disseny |
||
INTRODUCCIÓ. Els materials que s'ofereixen d'aquesta matèria estan agrupats en blocs temàtics, presentats en forma d'UNITATS didàctiques. La seqüència d'unitats segueix el que podria ser una ordenació dels continguts del currículum. Des de cada unitat podeu accedir a una proposta de treball integrada per un seguit d'activitats acompanyades dels documents pertinents per a portar-les a terme. També s'hi adjunta una bibliografia i referències d'altres recursos. En la plana en la que us trobeu, hi podeu trobar una explicació sobre l'enfocament que s'ha donat a la matèria, una justificació sobre la relació i l'ordenació d'unitats que es proposa i, també, una descripció general del tipus d'activitats que podeu trobar en cada unitat. |
S'ha
articulat el currículum de Disseny en tres àmbits
diferenciats, que correspondran als tres crèdit de la matèria:
el primer dedicat al disseny en l'àmbit de LA COMUNICACIÓ,
el segon a l'àmbit de L'OBJECTE i el tercer al de L'ENTORN.
En ells s'hi han englobat pràctiques pròpies del disseny
gràfic, del tèxtil i de la indumentària, de la joieria,
del disseny industrial i dels diferents sector que treballen amb el disseny
d'espais. En cap moment s'ha volgut articular la matèria partint
només dels àmbits més importants del disseny (gràfic,
industrial, arquitectònic). S'ha volgut fer més èmfasi
en estructurar les unitats a partir dels productes resultants, de la seves
funcions i intencionalitats i de les estratègies projectuals
que comporten. Tot i que la matèria té un marcat caràcter metodològic i que el procés de projectació és l'element bàsic que guia les activitats d'aprenentatge al llarg dels tres mòdul, no s'ha volgut caure en un enfocament excessivament formalista o tecnologista. Es creu que incidir en els aspectes estètics i en les repercussions socials i culturals del disseny i dels missatge que aquests potencien o afavoreixen, és també un objectiu important d'aquesta matèria. Per això s'ha optat per a donar importància a l'anàlisi i comentari de dissenys i, com ja hem explicat, per a treballar els aspectes històrics conjuntament amb la pràctica projectual. Les exemplificacions històriques o contemporànies lligades a la pràctica permeten enriquir els punts de vista reflexiu i crític, tant del coneixement històric com de la tasca projectual. També poden ajudar a assumir una actitud crítica envers les creacions contemporànies i, sobretot, envers les pròpies decisions a l'hora de dissenyar. |
En
cada unitat s'introdueix el tema específic. En alguns casos s'aborden
directament qüestions de caràcter conceptual i metodològic
que afecten a estratègies o a vies projectuals pròpies
del disseny. En d'altres les explicacions són complementades
amb l'anàlisi d'exemples i amb referències de caràcter
històric, que permeten als estudiants ampliar el seu bagatge
sobre història del disseny.
L'explicació
s'estructura en algunes unitats a partir d'allò que exposa el
professor, en d'altres a través del comentari i discussió
conjunta sobre diferents dissenys que ens permeten extreure els elements
bàsics que volem explicar sobre el tema tractat. |
Al
llarg de les unitats es donen algunes orientacions per a l'avaluació
i es proposen elements concrets per a dur-la a terme. En general es
pretén potenciar l'avaluació formativa de caràcter
qualitatiu. Una avaluació que intervingui directament en el
procés d'aprenentatge i que intenti, no tan qualificar els
resultats dels alumnes, sinó valorar i argumentar la tasca
que estan desenvolupant i els resultats que aquesta produeix. Això
implica, per un costat, explicitar i deixar clars en cada moment els
continguts que s'estan treballant i els objectius que es persegueixen,
així com els criteris de valoració que s'aplicaran.
Així l'alumne s'orientarà al llarg de l'aprenentatge
i serà possible argumentar les valoracions que es facin de
la seva tasca, sense caure en paràmetres de caràcter
subjectiu. |