Fets, conceptes i sistemes conceptuals
1. Contextualització.
1.1. L'entorn i l'ésser humà.
El disseny i la persona: factors biològics, psicològics
i sociològics.
El disseny com a resposta als requeriments d'ús, comunicació,
materialització i adequació al context.
Interrelacions entre espais, gràfica i objectes de l'entorn:
l'entorn artificial com a hàbitat natural de les persones.
1.2. Introducció a la història del disseny.
Precedents, Revolució Industrial i conseqüències:
de l'Arts and Crafts i el
Modernisme a la Werkbund.
El període d'entreguerres: Moviment Modern i Streamline
i les seves conseqüències (Bauhaus, Styling).
La segona meitat del segle XX. Disseny actual a Catalunya.
2. Projecte i producte.
2.1 Les anàlisi associades a tota projectació.
Els requeriments funcionals i el seu enunciat des del punt de
vista projectual.
Els valors estètics i valors sígnics com a components
de la comunicabilitat.
Possibilitats i condicions tecnològiques i materials.
El context cultural com a condició. El perfil personal
del grup receptor.
2.2 Les potències creatives i el procés projectual.
El projecte com a seqüència de decisions.
El procés extern de la projectació: informació,
projectació i validació
Les bases internes de la projectació: indagacions racionals
i heurístiques,
diversificació de solucions i opcions finals.
2.3 La vehiculació projectual.
El dibuix aplicat a l'ordenació del pla. Pautes reticulars
i pautes lliures. Traçats.
El dibuix aplicat a l'expressió d'estructures tridimensionals
de diversos components i d'objectes amb buit interior. Sistemes
de representació: vistes, seccions i altres.
Maquetació projectual. Aplicació a aspectes ergonòmics
i formals i al disseny de l'espai habitable.
El prototip projectual i l'establiment digital de models.
2.4 Bases morfològiques i sintàctiques.
Mitjans i tècniques d'expressió graficoplàstica.
Matèria i materials. Color, textura i acabat.
Composició bi i tridimensional.
Valors estructurals i valors estètics i sígnics.
3. Àmbits i productes del disseny.
3.1. Producte i mercat.
El mercat com a condició de destí, transport i
comercialització.
Els artefactes com a coses fetes amb art, i la innovació
com a factor de racionalització i competitivitat. Disseny,
redisseny i moda.
L'estandardització com a resultat de la seqüència
compatibilització-normalització- homologació.
Utilitats de la modularitat. Mòdul i sistema modular.
3.2. Condicions de materialització.
Fabricació, impressió i construcció. Característiques
i controls de validació.
La producció seriada i la producció artesana.
Les edicions de disseny.
Materials, processos i tecnologies associades.
3.3. Àmbits productius del disseny i productes de disseny.
Disseny gràfic. Edicions, tipografia, identitats visuals,
senyalètica i altres.
Disseny industrial (o del producte o de l'objecte). Productes
de consum i productes singulars. Els objectes, la seva estructura
volumètrica, material i fisicomecànica.
L'objecte com a conjunt de parts. Els acabats.
Disseny de l'espai habitable. Interiorisme i entorn urbà.
Els espais habitables i les seves disposicions espacials i constructives
i els seus paraments.
Altres àmbits.
3.4 Àmbits de l'actuació professional.
Les sortides vocacionals, les possibilitats acadèmiques
i les titulacions.
L'exercici professionals intern o assalariat i l'exercici extern
o liberal.
Procediments
1. Reconeixement crític de manifestacions
de dissenys.
1.1. Observació directa o mediatitzada de solucions gràfiques,
objectes i espais dissenyats.
1.2. Observació i valoració d'elements que intervenen
en processos de disseny i en les seves condicions.
1.3. Reconeixement de manifestacions de disseny corresponents
a moments històrics i tendències diverses.
2. Estudi sistemàtic d'aportacions
en les manifestacions de disseny.
2.1. Observació crítica dels recursos visuals
i plàstics emprats.
Descripció dels elements visuals i plàstics copsats
en productes de disseny.
Conscienciació dels principis compositius observables.
Explicitació de valors estructurals i expressius copsats
en productes de disseny.
Experimentació de qualitats físiques i expressives
de substàncies i materials.
2.3. Anàlisi i valoració de productes.
Anàlisi dels components materials en dissenys existents.
Anàlisi de factors tecnològics i materials, funcionals,
comunicatius i de context en productes de disseny.
Interpretació de signes implicats en productes de disseny.
Anàlisi de senyals i símbols.
3. Realització d'exercicis projectuals.
3.1. Projectació.
Realització d'exercicis projectuals d'abast elemental.
Conscienciament de la presa de decisions al llarg del procés
projectual.
Recerca de vies alternatives d'indagació com a part de
tota projectació.
Reinterpretació de solucions de disseny.
Justificació, en el grau corresponent al nivell de l'Etapa,
d'aspectes referits a la funcionalitat, la viabilitat material
i tecnològica, l'adequació comunicacional i l'adequació
al context quan s'escaigui.
3.2. Expressió projectual.
Aplicació dels principis compositius, estructurals i
expressius en la resolució i presentació d'exercicis
de disseny.
Ús dels mitjans graficoplàstics i volumètrics
manuals, tècnics o informàtics adequats a la projectació,
i dels seus codis tècnics, si s'escau.
Aplicació de codis intel·ligibles en el llenguatge
expressiu emprat.
Aplicació de tècniques multimèdia en exercicis
projectuals.
Valors, normes i actituds
1. Sensibilització pels valors funcionals,
comunicatius, de materialització i de context.
1.1. Actitud oberta i receptiva vers les manifestacions de disseny
històriques i actuals.
1.2. Copsament de la influència del disseny en la qualitat
de vida, i en l'actitud i el comportament social.
1.3. Interès per copsar habitualment relacions de funcionalitat,
tecnologia i comunicació en els objectes, gràfica
i espais i l'entorn.
2. Disposició interpretativa i crítica
envers el fet i els productes de disseny.
2.1. Diferenciació crítica entre consum i consumisme.
Conscienciació dels canvis en el gust. Conscienciació
dels estereotips vigents.
2.2. Conscienciació de la importància actual del
disseny des dels vessants comunicatiu, artístic, econòmic
i sociocultural.
3. Interès en l'activitat projectual.
3.1. Comportament actiu, organitzat i responsable, tant en el
treball individual com en grup.
3.2. Predisposició per imaginar solucions en processos
d'investigació.
3.3. Valoració de la incidència de materials,
tecnologies i processos en la resolució d'exercicis projectuals.
3.4. Afany per superar dificultats i aprendre dels errors.
3.5. Respecte i interès pel treball propi i el dels companys
i les companyes.
3.6. Respecte i cura pels materials, paraments i estris existents
a l'aula.