L'edició

Unitat 6

 

 PROPOSTA DIDÀCTICA, ACTIVITATS i DOCUMENTS DE SUPORT

En aquesta unitat es treballen continguts relatius a l'àmbit de l'edició tan impresa com digital. És una unitat que recull elements ja treballats: la tipografia, la identitat corporativa, la publicitat i la difusió i transmissió d'informació. L'objectiu de la seqüència d'activitats proposada és aprofundir en el disseny a partir d'elements gràfics que complementin o donin forma al text, que el singularitzin, que el facin atractiu, entenedor i que facilitin la seva recepció. La primera activitat és una explicació sobre aquest àmbit del disseny gràfics i també una introducció als elements que acabem d'esmentar. De seguida es comença a treballar projectualment amb l'objecte imprès, concretament amb el llibre i el seu aspecte extern. Es proposa, a partir d'una sèrie de portades, el disseny d'una nova versió de portada. Després de treballar amb el llibre es treballa amb diaris i revistes. La segona activitat és una activitat d'anàlisi de l'aspecte gràfic de diaris i revistes. Després es proposa la realització d'una portada d'un crèdit de síntesi i finalment la maquetació d'un petit text. Després del disseny d'edicions impreses, es treballen breument alguns aspectes del disseny d'espais digitals, concretament de pàgines webs. La primera activitat es una explicació d'elements bàsics que caracteritzen el disseny d'aquestes planes. L'explicació es fa a partir de l'anàlisi d'exemples. Finalment es proposa el disseny d'un portal per a lloc web. Tot seguit es detallen les activitats d'aquesta unitat i els documents adjunts als quals podeu accedir per a desenvolupar-les:


EDICIÓ IMPRESA

INTRODUCCIÓ
Explicació introductòria sobre l'edició impresa.
INTRODUCCIÓ.

ACTIVITAT 1
Dissenyar la coberta d'un llibre.

DOCUMENT 1.
Dissenyar la coberta d'un llibre.

ACTIVITAT 2
Explicació sobre el disseny de diaris i revistes.
Comparar el disseny de dues revistes (portada i disseny interior).

DOCUMENT 2.
El disseny de diaris i revistes.

ACTIVITAT 3
Disseny de la portada del dossier d'un Crèdit de Síntesi.
DOCUMENT 3.
Disseny de la portada del dossier d'un Crèdit de Síntesi.

ACTIVITAT 4
Analitzar el disseny del portal de tres llocs web.
DOCUMENT 4.
Maquetació d'un text.


EDICIÓ DIGITAL

ACTIVITAT 5
Analitzar el disseny del portal de tres llocs web.
DOCUMENT 5.
Anàlisi de la primera pàgina de tres llocs web.

ACTIVITAT 6
Fer el disseny del portal d'un lloc web.

DOCUMENT 6.
Disseny de la primera pàgina d'un lloc web.


BIBLIOGRAFIA I RECURSOS

 



DOCUMENTS



EDICIÓ IMPRESA



INTRODUCCIÓ
Dissenyar la coberta d'un llibre.



ACTIVITAT 1
Dissenyar la coberta d'un llibre.

DOCUMENT 1

 
 DISSENY DE LA COBERTA D'UN LLIBRE

Observeu les dues portades de dos llibres de l'escriptor Franz Kafka. Comenteu com han utilitzat les imatges d'un retrat, la tipografia i d'altres elements gràfics. Esmenteu quines idees ens poden suscitar sobre el contingut del llibre.

Escriptor Txec en llengua alemanya (Praga 1883-Kierling, prop de Viena, 1924) és una de les grana figures literàries del segle XX. La seva obra, en gran part inacabada, evoca una atmosfera opressiva, que reflecteix la seva vida angoixada marcada per la malaltia i les dificultats. Excepte La metamorfosi ( 195) i La colònia penitenciària (1919), les seves novel·les restaran inèdites fins que foren publicades pòstumament pel seu amic Max Brod: El procés (1925), El castell (1926), Amèrika (1927), entre d'altres.


Franz kafka, El castillo. Madrid: Alianza/Emecé, 1973. Portada disseny de Daniel Gil.

          

Franz Kafka, Narracions. Barcelona: Quaderns Crema, 2000. Traducció de Joan Fontcuberta.
Il·lustracióde Nacho Aguilera, producció gràfica Marta Serrano.

        


 DISSENY PER A LA COBERTA DE EL PROCÉS

Dissenyeu la coberta d'un altre dels llibres de Franz Kafka, El procés (Der Process, 1925). En El procés Kafka descriu la situació límit d'un home que és acusat sense que se li comuniqui el per què. Aquest es veu immers en un vertader calvari de gestions burocràtiques que no fan res més que complicar la situació. Més enllà de l'acusació, el complicat entramat de l'administració acaba absorbint completament la vida del protagonista.

Talment com ham vist en els exemples anteriors, per a fer el disseny heu d'utilitzar obligatòriament la fotografia de Kafka. Aquesta pot ser tractada com vulgueu, utilitzada en la seva totalitat o parcialment, combinada amb d'altres elements i col·locada on més convingui.

La coberta ha de fer 21 cm d'alt, 11 d'ampla i 1,5 de gruixària.

Hi heu de fer constar el títol, l'autor i el traductor: Gabriel Ferrater i l'editorial al llom Ed 62.

Busqueu un text per a col·locar a la contraportada.

Podeu treballar amb procediments manuals, informàtics o mixtos.

La portada ha de presentar-se sobre cartolina o d'altra suport del mateix gramatge que aquesta.

La portada s'ha d'acompanyar d'un text explicatiu, on exposeu la intencionalitat del disseny i les vostres reflexions i decisions a l'hora de realitzar-lo



 EXEMPLES



    

Imma Gallego
Àlex Casas


    

Jonatan Gispert
Marc López

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 2
Comparar el disseny de dues revistes (portada i disseny interior).

DOCUMENT 2

 
 DISSENY DE DIARIS I REVISTES

CAPÇALERES DE DIARI









1.Capçalera de La veu de Catalunya, Lluis Domènech i Montaner, 1 gener 1899.
2.Capçalera de La voz de Galicia, A Coruña. Estudio Revisión, 1991.
3.Capçalera de l'Avui de Josep Vallbona, n.1, 23 abril 1976.
4. Capçalera d'El 9 nou, Eumo Gràfic, 1992.


PORTADES DE DIARI

    

   

    

1.Diario de Barcelona, anònim, 1r número, 1 d'octubre 1972.
2. ABC, anònim, portada n.1, 1 juny 1905.
3.El poble català, Lluis Domènech i Montaner, 1 gener 1903.
4. La Vanguardia, anònim, 1r número, 1 febrer 1881.
5.El País, Reinhardt Gäde, n.1, 4 maig 1976.
6.La Vanguardia, Milton Glaser, Walter Bernard, 1991.




 COMPARAR EL DISSENY DE DUES REVISTES


Escolliu dues revistes. Comenteu, valoreu i compareu el disseny de les seves portades i dels elements bàsics de la composició de les pàgines interiors.

-Capçalera
-Tipografia dels titulars
-Ordenació del text
-Ordenació de les imatges, altres elements formals i els colors en la portada
-Ordre de lectura que s'ha donat a la pàgina
-Elements que destaquen
...

-Descripció del disseny interior
-Tipografia del text, dels títols, del text ressaltat dels peus de foto...
-Composició dels marges i de les columnes

-Elements decoratius, peus i encapçalaments.
-Ubicació de les imatges o il·lustracions.
-Valoració de la funcionalitat, la idoneïtat comunicativa i l'estètica.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 3
Disseny de la portada del dossier d'un Crèdit de Síntesi.
En

DOCUMENT 3

 
 DISSENY DE LA PORTADA DEL DOSSIER D'UN CRÈDIT DE SÍNTESI

Dissenyeu les quatre portades dels dossiers del Crèdit de Síntesi de cada un dels cursos de l'ESO.

El disseny ha de ser fet només amb negre i les seves característiques l'han de fer idoni per a ser fotocopiat sobre una tapa de cartolina de color format DIN-A4, sense que es perdi la qualitat del disseny.

A la portada hi ha de constar el títol del crèdit i la indicació que es tracta d'un crèdit de síntesi, el curs i la data: Crèdit de Síntesi, 3r d'ESO 2004-2005.

Els quatre dissenys han de tenir un estil comú. El disseny pot ocupar tota la portada o només una part.




 EXEMPLES

Aquí teniu alguns exemples. El primer mostra el procés de disseny de quatre portades pels crèdits de síntesi dels quatre cursos d'ESO dissenyats amb trets comuns sobre els temes: Girona, El paper, Empúries, Escola del Mar. Els altres són crèdits concrets amb diferents exemples de portada: La vall del Brugent, Empúries i El paper. (Alguns no inclouen la totalitat de la portada).

EXPLICACIÓ: Disseny de portades dels crèdits de síntesi.
Per fer el disseny per les portades del crèdit de síntesi, el que tenia bastant clor des d'un principi era ta idea d'intentar fer una composició amb el títol del crèdit, el curs, les lletres "Crèdit de síntesi 2003" i un element que ens ajudés a identificar el títol.

En els primers esbossos es pot veure la meva intenció de crear una franja al marge dret que contingués aquest element identificador, però un cop clara aquesta idea em faltava veure com acabava integrant-hi la resta dels elements. Com que no trobava cap solució que m'agradés vaig començar a buscar altres composicions, però o eren massa difícils de realitzar (s'havien de fer modificacions amb ordinador que Jo no sé fer í que no tenia temps de fer, bàsicament) o no m'acabaven d'agradar per ser dissenys massa abarrocats o amb els elements massa diferents entre sí.

Per això he acabat optant per una derivació de la idea inicial: dues franges que es creuen: una horitzontal (amb el curs, et títol del crèdit t les lletres "crèdit de síntesi, etc.") i una de vertical amb l'element ídentificador repetit diverses vegades. Els elements que he triat són dibuixos simples { que poden, ràpidament evocar al tema a tractar: la mosca de Sant Narcís per il·lustrar "Girona", la figura de papiroflèxia més típica per representar "El Paper", una sanefa com (es utilitzades en les decoracions dels jaciments d'Empúries" i unes onades per representar l'"Escola del Mar". Tot són elements simples que es repeteixen per acabar creant tots una mena de sanefa que decora el marge dret.

He estat buscant unes lletres que se m'adeqüessin a aquests dibuixos i al final n'he trobat unes que m'ajuden a jugar amb el negatiu-positiu, que es veuen força amb línies simples i que són una estilització de les lletres normals. He jugat amb les mides i la composició per diferenciar-les les unes de les altres. Però sempre respectant aquella franja horitzontal primitiva.

 

 

Nonna Targa




    

   


Empúries, L'escola del mar, Les Guilleries, Les fonts d'Amer

 
 
Àlex Casas
 
versió per imprimir



ACTIVITAT 4
Maquestació d'un text.

DOCUMENT 4

 
 MAQUETACIÒ D'UN TEXT


 
versió per imprimir



EDICIÓ DIGITAL



ACTIVITAT 5
Analitzar el disseny del portal de tres llocs web.
Diferències entre la lectura sobre suport paper i sobre la pantalla. Predisposició i espectatives davant dels dos suports. Diferències entre la seva manejabilitat i interacció amb l'usuari. Cada pàgina és com una imatge que conté informació autònoma però que al mateix moment ha de permetre veure clarament als llibams que a partir d'ella es pot accedir. Format extensible de la pàgina, llargada il·limitada. Divisió de l'espai.

DOCUMENT 5

 
 ANÀLISI DEL PORTAL DE TRES LLOCS WEB


 
versió per imprimir



ACTIVITAT 6
Fer el disseny del portal d'un lloc web.

DOCUMENT 6

 
 DISSENY DEL PORTAL D'UN LLOC WEB

Dissenyeu el portal d'un web on els alumnes de les diferents matèries del batxillerat d'Arts puguin mostrar els seus treballs. A part d'un apartat per a cada matèries, el portal hauria de tenir un accés a una pàgina amb informació d'exposicions, una altra de llibres i una altra de notícies sobre qüestions d'art. També podeu integrar-hi d'altres apartats que us semblin interessant com un per a les activitats que aquests alumnes puguin realitzar al centre o a l'escola. Heu de pensar un títol per al web i també integrara a la pàgina inicial una petita explicació sobre el seu contingut.

Heu de tenir en compte la composició de la pàgina, l'ordenació dels seus elements, la importància que se li atribueix a cada un, la combinació tipogràfica i de colors. També podeu integrar-hi imatges, fer apartats amb les taules i, si es dóna el cas integrar-hi una animació. Heu de pensar que la pàgina inicial ha de procurar que hom es faci ràpidament una idea del seu contingut i ha de facilitar l'accés als diferents apartats.



EXEMPLE
Aquí teniu un exemple de la primera pàgina d'un web per al Batxillerat d'Arts. Es tracta d'una pàgina bastant estructurada amb franges horitzontals, amb un apartat molt clar per al títol, un altre per al text, un tercer per a les matèries i un quart per a d'altres subapartats. Es dóna importància al text intorductori i també a l'accés a les matèries, indicat amb unes imatges bastant grans i el nom d'aquestes. Els altres apartats, tot i que ressaltats amb diferents colors ocupen una posició jeràrquica inferior al de les matèries. Tota la pàgina és de tonalitat grises, només trencades per altres elements d'altres colors.




 
versió per imprimir


 

RECURSOS I BIBLIOGRAFIA

 Sobre edició impresa

o FAWCETT-TANG, Roger (ed.). Diseño de libros contemporáneo. Barcelona: Gustavo Gili.

o
Fotografía pública 1919-1939. Madrit: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía / ALDEASA, 1999.

o LESLIE, Jeremy. Nuevo diseño de revistas 2. Barcelona: Gustavo Gili.


o
SATUÉ, Enric. Historia del diseño gráfico en España. Historia de una forma comunicativa nueva. Madrit: Alianza Editorial, 1997. Del llibre destaquem els capítols:
5. DISEÑO EDITORIAL. El libro impreso.
(p.141)
6. DISEÑO EDITORIAL. El periódico.
(p.173)
7. DISEÑO EDITORIAL. La revista.
(p.199)



 Sobre edició digital

o AA. VV. Multimedia. Barcelona: Gustavo Gili, col.lecció Biblioteca de diseño.

o
GLENWRIGHT, Jerry. www.layout. Como diseñar y componer sitios web. Barcelona: Gustavo Gili.
www.layout s'inicia amb un anàlisi dels fonaments de l'esctructura dels llocs web. Es descriuen les noves eines i la terminologia que ha d'utilitzar els dissenyadors de llocs web. Després analitza els aspectes pràctics del disseny de webs: explora la pàgina com a unitat mínima, i les taules com als seus components bàsics, per a centrar-se després en l'ús del text, d'elemetns gràfics i d'iamtges. A la secció final es mostren dissenys actuals i s'analitza la seva eficàcia.

o HORTON, Sarah / LYNCH, Patrick J. Manual de estilo web. Principios de diseño básicos para la creación de sitios web. Barcelona: Gustavo Gili.