|
1
"Tècnica i art, el disseny es brinda aquell
nou valor que es dóna una percepció peculiar,
pròpia de les coses i dels objectes. El disseny
no es limita a un sol camp, sinó que cal entendre´l
com una globalitat que va des del cartellisme fins a un
producte qualsevol per quotidià que sigui. El disseny
esdevé, doncs, sinònim d'especificitat i
personalitat, i fa que els elements dissenyats adquireixin
una nova dimensió més enllà de la
pròpia utilitat i dels seus valors primaris. El
disseny també és comunicació. Comunicar
una identitat a través de la tècnica, les
formes i plasticitat de cada creador."
|
2
"EL DISSENY ES EL PROCÉS. Moltes vegades utilitzem
la paraula disseny per anomenar el dibuix d'un objecte,
l'objecte mateix o la seva imatge, però... què
és realment el disseny?
Hi ha molts intents de definir aquest concepte, però
nosaltres no entrarem en aquesta discussió. Nosaltres,
enlloc d'intentar dir el que és, parlarem sobretot
dels efectes de dissenyar. En aquest sentit, recollint
el que diu Ch.Jones, podem dir que el disseny és
un procés que permet iniciar canvis en les coses
construïdes pels homes. El disseny és el conjunt
de les operacions tècniques i mentals que cal realitzar
perquè un objecte ideal adquireixi una forma concreta
i pugui esdevenir acabat, construït i apte per ser
utilitzat.
En els processos de disseny intervenen moltes coses, controlables
i incontrolables: tècniques, habilitats, coneixement,
i també desigs relacionats amb la nostra concepció
del món. La comprensió global de tot el
procés possibilita la ponderació i la valoració
pertinent de totes les seves parts, i garanteix, mínimament,
la consecució dels objectius proposats".
|
3
"Amb l'establiment dels mètodes de producció
industrial, el disseny modern s'ha convertit tant en una
disciplina que permet incidir sobre l'espai construït,
com en un indicador de l'estat de la cultura de cada moment.
El disseny, però, malgrat la seva proximitat, es
veu moltes vegades com un concepte opac: es confon amb
l'objecte, amb la seva imatge o amb la seva representació.
El disseny potser és tot això, però
és, sobretot, per nosaltres, un procediment, un
procés complex mitjançant el qual un objecte
concret esdevé i es mostra tal com és."
|
4
"HOME-OBJECTES-CULTURA. Si rastregem en les relacions
més íntimes i persistents que es donen entre
individus i coses, apareixen al mateix temps, els aspectes
fonamentals que expliquen la naturalesa dels artefactes
construït si de la nostra cultura.
"L'home, amb el seu treball, modifica el seu entorn
tot omplint-lo d'objectes que farà servir, tant
per millorar directament les seves condicions de vida,
com per construir-ne d'altres. També els pot fer
servir com a mitjancers per a relacionar-se amb els altres
homes. Amb aquesta tasca, i tot posant-li un nom a cada
un, anirà configurant col·lectivament el
seu univers simbòlic.
Cada objecte, de tots els que trobem en cada cultura,
acompleix moltes funcions diferents i algunes difícils
d'aïllar i definir.
D'una manera general es pot dir, però, que hi ha
objectes que principalment funcionen com a eines, d'altres
com a símbols, o també com a cohesionadors
de grups socials que tenen una identitat pròpia.
Per últim, en podem trobar uns que, lluny de tota
finalitat pràctica, tenen com a raó de ser
única i fonamental mostrar la seva pròpia
inutilitat.
|
5
"Els objectes, com a construccions, com a artefactes
culturals, tenen una forma que els adapta inicialment
a una situació concreta, però serà
en última instància el seu ús social
el que en determini el seu significat.
Els objectes, tal com es presenten amb la seva forma,
junt amb els usos, els valors i el llenguatge, formen
la globalitat que és la nostra cultura; és
per això que difícilment podem pensar-los
o comprendre'ls com a coses aïllades, al marge de
totes les altres realitats nostres.
|
6
"El disseny gràfic treballa amb l'escriptura,
amb la imatge, amb la combinació d'aquests dos
elements i amb la seva reproducció seriada. El
nostre entorn està ple d'imatges. El disseny gràfic
dóna solucions a una sèrie de necessitats
a cobrir dins el camp de la comunicació visual,
creant imatges gràfiques per a tal finalitat. Els
productes del disseny gràfic poden tenir una funció
pràctica, una funció comunicativa, persuasiva,
estètica, i també material i tècnica.
El disseny gràfic es serveix dels elements visuals
de les imatges i de l'escriptura. Les formes, els colors,
les textures, els materials, tots ells combinats segons
una composició. El joc amb aquests elements donarà
una imatge gràfica, que pot seguir o crear un estil
concret, amb una estètica determinada per a persuadir-nos,
per a comunicar-nos quelcom.
Aquestes imatges gràfiques han variat al llarg
de la història, segons les necessitats de cada
moment i les innovacions tècniques. Els canvis
en el disseny es produeixen per canvis tècnics,
estètics i culturals.
|
7
Els objectes creats per homes i dones són gairebé
tan antics com la humanitat mateixa. Probablement el simple
acte de beure aigua d'un rierol agafant-la amb les mans
o el fet d'observar els contenidors naturals d'algunes
roques van inspirar els nostres remots avantpassats per
crear el primer bol. Després del primer bol, recipient
que va cobrir una necessitat molt concreta, en van aparèixer
molts més que oferiren altres serveis.
L'ésser
humà quan va crear els primers utensilis no buscava
necessàriament bellesa, encara que nosaltres la
puguem apreciar per la seva senzillesa; aquesta recerca
va venir més tard, quan objectes amb la mateixa
finalitat es van començar a repetir i els seus
creadors es volien distingir els uns dels altres o quan
la forma depassà la simple utilitat per a assumir
també d'altres sentits, més simbòlics
que connotessin determinats significats (de riquesa, poder,
religiosos, etc.), o simplement responguessin a una necessitat
decorativa tot creant objectes ornamentals destinats a
embellir una casa, un temple, el propi cos.
Poc
a poc l'espècie humana va multiplicar les seves
activitats i va anar creant objectes que les facilitaven,
i va trobar plaer en el fet que aquests objectes fossin
atractius als sentits. Així doncs, la bellesa conjuntament
amb la utilitat van ser uns dels factors determinants
a l'hora de crear.
Gairebé
tot allò que forma part del nostre món objectual,
gairebé tot allò que ens envolta i que ha
estat creat per les persones, abans de ser realitat ha
estat disseny, tot i que en el passat no es conegués
amb aquest nom o que els trets dels objectes es creessin
a la ment i no damunt un paper. En el món contemporani
que ens envolta els objectes són infinits, i les
necessitats i els capricis que ens hem anat creant, especialment
a les zones del món anomenades desenvolupades són
enormes. Aquesta tendència al consum comença
a ser tan exagerada que, segons estudis científics
i sociològics recents, els recursos del planeta
no seran suficients per atendre demandes i exigències
que cada vegada són més grans. Així,
quan hem de dissenyar un objecte cal que tinguem en compte
unes consideracions que també són molt importants,
encara que de vegades no formen part estrictament de la
forma o la funció de l'objecte, com ara l'optimització
dels recursos, la possible reutilització o reciclatge,
els residus que genera, etc.
|
8
"El disseny gràfic és l'eina de la
que ens servim per a construir la comunicació visual.
En la comunicació visual posem la nostra esperança
d'identitat, de ser percebuts pels altres. Qualsevol iniciativa
no tan sols comercial i industrial, sinó institucional,
de creació o de pensament, ha de ser comunicada
per a ser compartida, i el llenguatge gràfic és
del que disposem per a aquesta operació. La versatilitat
del llenguatge gràfic i la seva ràpida producció
(en poques hores es pot dissenyar, imprimir i distribuir
el pamflet més sofisticat), el converteixen en
una espècie de fotomaton, tant en els canvis de
la cultura de consum -gràfica comercial- com en
el dels valors socials emergents -gràfica cultural-'.
Alberto corazón (creador de la imatge corporativa
de l'ONCE)
|
|
|
|