|
H
textos CONTEXT
HISTÒRIC. La Revolució Industrial
|
L'ERA DEL GRAN CAPITALISME
La Revolució Industrial es va iniciar durant les primeres
dècades del segle XIX a Gran Bretanya, encara que després
es va estendre a tot el continent í es desenvolupà
paral·lelament en els Estats Units amb característiques
una mica diferents.
En acabar
el segle XVIII, l'Imperi Britànic constituïa la primera
potència econòmica a nivell mundial. La burgesia
anglesa refermà la seva situació gràcies
al fabulós enriquiment econòmic que li proporcionava
el control d'un imperi comercial estès per tot el planeta,
í eliminà l'hegemonia de la burgesia francesa a
Europa col·locant-se al cap de les nacions poderoses. A
principis del segle XIX les victòries militars, els descobriments
geogràfics i l'ampliació dels mercats, que comportà
l'establiment de les grans rutes oceàniques, feren que
la Gran Bretanya, gràcies al seu extens imperi, disposés
d'una acumulació de capitals relativament grans preparats
per a la inversió. Fou en aquest moment quan es produí
un gir complet en el terreny de la producció.
Allò
que féu desvetllar l'interès per la mecanització
i la innovació tecnològica (fenomen que, com hem
vist, es venia produint des d'èpoques molt remotes) no
fou una curiositat de tipus científic, sinó la presa
de consciència que hi radicava una incalculable força
d'expansió industrial. L'imperi comercial britànic
í la pròpia burgesia de la metròpoli provocaven
una demanda de productes impossible de satisfer amb els antics
sistemes de producció artesanal. A finals del segle XVIII,
la investigació tecnològica començà
a orientar-se cap a finalitats eminentment pràctiques,
i per això en poc temps s'assolí un augment espectacular
de la fabricació de productes. Aquest augment redundà
en un ràpid increment de beneficis, que es va traduir al
seu torn en una acumulació de capitals disposats a la inversió
encara més gran.
La concentració
de capital era necessària per al nou sistema que s'anava
configurant. La possessió de la tecnologia i dels nous
equipaments cada vegada més complicats substituïa
la possessió de les terres com a font de riquesa. Fou a
partir d'aquest moment quan el capitalisme entrà en una
fase decisiva de la seva història. És cert que ni
el capital ni la força de treball eren fenòmens
exclusius del segle XIX, però també és innegable
que a partir de llavors l'abisme entre tots dos es féu
insalvable. L'articulació de la societat va quedar completament
alterada, í la vida va perdre la seva estabilitat i la
seva continuïtat per causa de la mobilització que
el nou mercat de treball imposava a les antigues classes socials.
En poc temps aquestes van perdre la seva antiga diferenciació
basada en els distints estaments professionals (artesans, jornalers,
aprenents i camperols) o en el sexe i l'edat (dones, adults, vells
i nens) per a restar esquemàticament reduïdes a dues
classes diferenciades netament: la capitalista, propietària
dels mitjans de producció, i el proletariat industrial,
que proveïa aquests mitjans de producció amb la seva
força de treball.
L'emigració
del camp a la ciutat fou provocada per la reducció del
treball agrícola, d'una banda, i la contínua demanda
de nous llocs de treball que la nova indústria creava,
de l'altra. D'aquesta manera les ciutats van créixer desmesuradament
i en unes condicions de salubritat terribles. La vida urbana canvià
per complet en convertir-se la ciutat en un magatzem de treballadors
desarrelats que creaven una problemàtica social radicalment
nova quant a transport, urbanisme i habitatge.
Les
condicions de vida í de treball es van endurir d'una forma
ostensible tant per al capitalista com per a l'obrer. Per al primer
apareixia una nova ètica del treball més estricta
i absorbent deguda al risc que comportava la realització
d'operacions financeres de gran quantia. Per al segon desapareixia
el valor ètic del treball en la mesura que s'assimilava
a una peça d'un engranatge productiu que no li pertanyia
en el més mínim aspecte.
Havien
desaparegut completament els sistemes d'organització del
treball que tingueren el seu origen en l'Edat Mitjana. L'esperit
corporatiu i el sistema de producció individualista que
suposava l'artesania foren substituïts per la planificació
í el càlcul. La divisió del treball fou portada
fins a extrems de despersonalització total per tal d'aconseguir
una productivitat més gran. La moderna factoria responia
únicament a criteris d'eficàcia, i, d'acord amb
aquest principi, s'organitzava tot l'engranatge productiu, des
de la maquinària fins al moviment dels obrers.
L'individualisme
empresarial cristal·litzà en el característic
mercat competitiu que té per ideologia el liberalisme econòmic.
El principi de la llibertat d'iniciativa empresarial constituí
l'essència de la Revolució Industrial i el motor
principal de la salvatge competència que s'establí
entre els productes. En desaparèixer les lleis i les regulacions
mercantilismes que procedien de l'Edat Mitjana, s'iniciava l'economia
moderna. El principi de la lliure competència entre productes
només podia tenir lloc per mitjà de la llibertat
total d'actuació per part del fabricant perquè les
limitacions a què aquest havia de fer front no provenien
ja d'organismes reguladors suprastructurals, sinó dels
seus contrincants en el mercat. Aquest punt és de vital
importància, perquè constitueix el marc referencial
del disseny industrial en els seus orígens i en el seu
present dins dels països de lliure canvi.
L'acumulació
de capitals í l'orientació productivista de la tecnologia
dispararen l'avenç de la mecanització. Es tractava,
en definitiva, de fabricar la màxima quantitat de productes
amb el mínim de mà d'obra; és a dir, de produir
la màxima quantitat de mercaderia al mínim cost
a fi d'obtenir el més gran benefici possible. Aquest és
el principi que va dinamitzar tota la indústria en els
primers temps, i va fer que la mecanització fos el fenomen
més característic de tota l'època.
Isabel
Campi i Valls, Història del disseny industrial.
Barcelona: Edicions 62, 1994..
p.25-26, 'II La Revolució Industrial'.
H
textos EL
PROBLEMA DEL MAL GUST. ELS INTENTS REFORMISTES
|
LA DECADENCIA FORMAL DEL SEGLE XIX
Les arrels profundes de la decadència formal del segle
XIX es troben en la dissociació entre els criteris artístics
í funcionals que s'originà en el Renaixement.
El terreny de l'art pertanyia als artistes i la seva desconnexió
del terreny productiu havia estat total.
Aquesta
desconnexió comportà a la llarga la degeneració
dels estils antics fins a extrems insòlits, perquè
el seu llenguatge no s'originava a partir de necessitats estructurals
o constructives, sinó a partir de criteris compositius
purament visuals.
L'arquitectura
i l'art decoratiu que es produïren després del Barroc
van aportar poca cosa en el terreny formal, sí no era
l'estilització més o menys elegant de motius inspirats
en d'altres èpoques. Però, en arribar el segle
XIX, i amb ell la mecanització, l'historicisme es convertí
en una obsessió, en una espècie de càncer
formal. No es tractava d'inspirar-se en l'estil clàssic
o en el medieval, sinó de recrear fins a l'esgotament
qualsevol forma ornamental. "El segle XIX no va trobar
el camí que conduïa a la seva pròpia identitat,
sinó que devaluà vells signes sense donar forma
a d'altres de nous. En definitiva, no seria la mecanització
allò que devaluaria aquests signes, sinó el mal
ús que se'n feia" (S. Giedion, 1948). Enmig d'aquest
estat de coses, era lògic que tampoc la indústria
no es plantegés la recerca d'una estètica pròpia
que no fos la simple repetició dels estils antics.
Com
diu Giedion, l'atac de la mecanització fou total. L'entorn
i el medi ambient del ciutadà es van veure transformats
en poc temps, i la mecanització penetrà fins als
racons més íntims de la vida. La possibilitat
de reproduir industrialment els objectes fins llavors produïts
en els tallers artesanals i sols assequibles a les classes adinerades
produí una invasió incontrolada d'objectes falsos
i decadents. A més, el terreny s'estava tornant propici
per a aquesta pacífica invasió, perquè
l'ascensió de la nova i puixant burgesia provocava una
gran demanda d'objectes d'aspecte luxós. Gràcies
a la nova indústria, qualsevol burgès podia tenir
una mansió adornada com un palau a un cost molt més
assequible. El nou ric, que no posseïa ni títols
ni noblesa, triomfava únicament gràcies al poder
del seu diner. Per consegüent, no és estrany que
l'ostentació es convertís en una obsessió,
í que la manera de mostrar el seu status econòmic
passés per l'acumulació desenfrenada d'objectes.
Això
no obstant, no fou només la quantitat, sinó també
la qualitat, el que va precipitar la decadència formal
de l'època. Durant quasi un segle, l'home occidental
semblà haver perdut l'instint dels entorns tranquils
i de la dignitat de l'espaí; el mateix temperament envaïa
totes les classes socials.
La
pèrdua total del sentit de funcionalitat, el gust pels
materials falsos, i la imitació adulterada de les formes
artesanals eren alguns dels símptomes de la confusió
existent. La mecanització transformà els objectes
d'ús quotidià. L'afany d'adorn, l'horror vacui
que sembla ser innat en l'home sortí a la superfície
amb una intensitat desbordant.Mancats d'un criteri definit que
regís les seves formes, els objectes es recobrien d'ornaments
recarregats i vulgars. La màquina era capaç d'imitar
els productes artesanals a baix preu, i com més barata
resultava la producció més florien aquests adorns.
Els nous procediments industrials servien a la perfecció
aquests propòsits: la galvanització, la màquina
estampació, els nous tractaments superficials, la pedra
artificial i els nous materials permetien imitar í falsificar
qualsevol cosa, amb la consegüent pèrdua del sentit
de l'autenticitat.
El
segle XIX creà uns entorns tenebrosos, una estètica
que gairebé fregava el surrealisme i el demoníac.
Fou el període kitsch per excel·lència,
ja que s'hi trobaven tots i cadascun dels caràcters que
el defineixen: la inadequació funcional, l'acumulació
desenfrenada, la mediocritat i la manca de caràcter dels
criteris formals i cromàtics.
El
segle XIX acabà amb una profunda crisi formal que, en
certa manera, actuà de revulsiu. Més que mai calia
la recerca d'una estètica que assumís la nova
forma de producció sense caure en la vil imitació
d'estils passats sorgits d'un context totalment diferent. Dècades
senceres de protestes í intents reformistes no van aconseguir
de modificar substancialment la situació, però
en arribar el final del segle XIX la reivindicació d'una
estètica industrial començava a convertir-se en
una meta clara.
ELS ESFORÇOS REFORMISTES DE L'ANGLATERRA VICTORIANA
Com
ha quedat esbossat anteriorment, la critica als efectes negatius
de la Revolució Industrial no es féu esperar.
Tant intel·lectuals i artistes com responsables del govern
i del comerç es van preocupar profundament al llarg del
segle XIX per la pèrdua de l'harmonia estètica
i social que comportava la irrupció de la màquina.
Pionera
de la Revolució Industrial, l'Anglaterra victoriana també
ho seria en la presa d'iniciatives teòrico-pràctiques
encaminades a corregir els efectes negatius de la mecanització
en la vida quotidiana i en l'art. Per tant, és fàcil
afirmar que fou en aquell moment quan nasqué, si es vol,
de manera indirecta, la preocupació per trobar uns principis
rectors de disseny que acabessin amb el caos existent, í
que tornessin la dignitat perduda a la cultura occidental. En
aquest sentit és certa l'afirmació que el disseny
industrial, o, el que és igual, els principis de disseny,
nasqueren fora del sistema productiu i l'hi foren imposats des
de l'exterior com a correctiu.
Isabel
Campi i Valls, Història del disseny industrial.
Barcelona: Edicions 62, 1994.
p.39, 42-43, 'III Vicis i virtuts del disseny en el segle XIX'.
|
|
|