Els objectes II

Unitat 11
 

 

 PROPOSTA DIDÀCTICA, ACTIVITATS i DOCUMENTS DE SUPORT

Aquesta és una unitat molt extensa. Podríem dir que està formada per quatre subunitats que tracten temes diferents, però estretament vinculats entre ells i bàsics en el disseny d'objectes. S'hi proposen exercicis que posen en pràctica una sèrie d'elements que s'han de tenir en compte en el disseny d'objectes. Així es dedica una part als requeriments físics dels objectes, una altra a la seva ergonomia, una tercera als materials i procés de fabricació i una última a les solucions pràctiques i innovadora en el disseny d'objectes. En cada una d'elles es proposen una o més activitats, d'explicació, de comentari de disseny o de projectació. En cada un dels exercicis de projectació o de disseny d'algun objecte s'utilitzen les tres vies de projectació esmentades en l'anterior unitat: s'utilitza el dibuix, el modelat d'un material i l'elaboració d'un prototip, així com un exercici on es demana construir l'objecte original. En cada un dels exercici de projectació es procura demanar la presentació dels resultats de diferents maneres perquè els alumnes també tinguin clar com definir i exposar la seva idea. Les dues primeres activitats es dediquen als requeriments físics. S'ha d'explicar què entenem per requeriments físics i posar exemples dels tipus de requeriments físics que pot haver d'acomplir un objecte. També es demana que els alumnes comentin el disseny de dos objectes fent èmfasi en els seus requeriments físics. Després es demana que dissenyin un tamboret servint-se del dibuix. Quatre activitat es dediquen a l'ergonomia. A la primera s'hi explica què entenem per ergonomia. També s'haurien de posar exemples d'objectes que tinguem a mà. Després es demana que es comentin els aspectes ergonòmics d'una sèrie d'objectes. Després es proposa dissenyar una maneta d'una porta buscant la forma tot modelant amb plastilina. Finalment, com a exercici de conclusió, es dissenya una sandàlia de la qual se'n farà un prototip a mida real. Es dediques també dues activitats al material i al procés constructiu. En la primera es comenten objectes tenint en compte com el material i el procés constructiu ha determinat les seves característiques formals. Després es demana que es fabriquin dues joies que tinguin una forma semblant però que estiguin fetes amb materials diferents. Finalment, l'última activitat de la unitat es dedica a comentar objectes el disseny dels quals aporti noves solucions pràctiques que donin resposta a alguna necessitat. Tot seguit es detallen les activitats d'aquesta unitat i els documents adjunts als quals podeu accedir per a desenvolupar-les:



REQUERIMENTS FÍSICS DE L'OBJECTE

ACTIVITAT 1
Fer la descripció de les característiques físiques i dels requeriments de dos objectes: un moble i un utensili.

DOCUMENT 1.
Requeriments físics dels objectes.

ACTIVITAT 2
Dissenyar un tamboret de fusta molt resistent.
DOCUMENT 2.
Disseny d'un tamboret de fusta.


ERGONOMIA DELS OBJECTES

ACTIVITAT 3
Explicació sobre el concepte d'ergonomia.
Realització d'un llistat i dibuixos d'elements de casa que estiguin adaptats a la mà.

DOCUMENT 3
. L'ergonomia.


ACTIVITAT 4
Comentari dels aspectes ergonòmics i funcionals de diferents objectes.
DOCUMENT 4.
Comentari dels aspectes ergonòmics i funcionals de diferents objectes.


ACTIVITAT 5
Dissenyar una maneta d'una porta.
DOCUMENT 5.
Dissenyar una maneta d'una porta.

ACTIVITAT 6
Disseny i construcció d'un prototip d'una sandàlia.
DOCUMENT 6.
Disseny i construcció d'un prototip d'una sandàlia.



LA FORMA DETERMINADA PEL MATERIAL, LA TECNOLOGIA I L'ESTÈTICA

ACTIVITAT 7
Analitzar diferents dissenys d'un mateix objecte segons el material i la tecnologia amb els que hagi estat realitzat.
DOCUMENT 7.
La forma determinada pel material i per la tecnologia de fabricació.

ACTIVITAT 8
Disseny de dues versions d'una joia amb diferents materials.
DOCUMENT 8
. Disseny de dues versions d'una joia amb diferents materials.



NOUS DISSENYS PER A SOLUCIONS PRÀCTIQUES

ACTIVITAT 9
Buscar tres dissenys curiosos que intentin trobar solucions per a tasques quotidianes.
Fer-ne una descripció i un comentari valoratiu.
DOCUMENT 9.
Nous objectes i noves formes per a noves solucions.


BIBLIOGRAFIA I RECURSOS


 



DOCUMENTS




REQUERIMENT FÍSICS DELS OBJECTES



ACTIVITAT 1
Fer la descripció de les característiques físiques i dels requeriments de dos objectes segons les funcions que desenvolupen: un moble i un utensili.

DOCUMENT 1

 
 REQUERIMENTS FÍSICS DELS OBJECTES

Una de les necessitats bàsiques a l'hora de dissenyar objectes, de definir les seves formes i d'escollir els seu materials són els requeriment físics que asseguraran l'acompliment de les seves funcions, la seva estabilitat i la seva durabilitat. El dissenyador ha de tenir en compte aquest factor quan inicia el procés de projectació i valorar que:


-Els objectes poden estar sotmesos a forces externes i internes o a certes condicions de l'entorn.

-Els objectes poden desenvolupar tasques que impliquin exercir força envers quelcom o exercir un determinat moviment.


El material, la forma i la capacitat i característiques del moviment que pugui exercir l'objecte determinaran l'acompliment dels requeriment físics pels quals ha estat dissenyats.



ANÀLISI DE DOS OBJECTES

Escolliu un moble i un utensili casolà. Feu una descripció de les característiques físiques d'ambdós objectes. Expliqueu de què estan fets i com són les seves formes.

Esmenteu les funcions que han d'acomplir els objectes.

Després relacioneu les característiques físiques descrites amb les funcions que desenvolupen i amb els requeriment físics necessaris que l'objecte compleix o hauria de complir.

Finalment valoreu si us sembla que el disseny està ben pensat, si la seva forma respon a les expectatives funcionals que d'ell s'esperen.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 2
Dissenyar un tamboret de fusta molt resistent.

DOCUMENT 2

 
 DISSENY D'UN TAMBORET DE FUSTA

Dissenyeu un tamboret.

Busqueu informació o exemples per a veure amb quins materials poden estar fets, com es poden construir i quines són les mesures usuals.

Escriviu, inicialment les funcions que desenvoluparà el tamboret i la seva ubicació.
Especifiqueu després els requeriment físics bàsics que ha d'acomplir per a desenvolupar la seva funció.

Trieu els materials i comenceu dissenyar la seva forma.

Definiu concretament la forma del tamboret i determineu les seves mesures.

Feu-ne una representació dièdrica i una d'axonomètrica.

Especifiqueu els colors i les característiques dels materials

Raoneu el vostre disseny.

 
versió per imprimir




L'ERGONOMIA



ACTIVITAT 3
Explicació sobre el concepte d'ergonomia.
Realització d'un llistat i dibuixos d'elements de casa que estiguin adaptats a la mà.

DOCUMENT 3

 
 L'ERGONOMIA

Qualsevol objecte dissenyat està relacionat directament amb l'ésser humà, des dels elements que ocupen l'espai que habitem, fins als elements que agafem amb la mà. Mesures, formes, colors, tractament de les superfícies, materials estan pensats, en molts casos, per a adaptar-se a la interacció que es produeixi entre els objectes i les persones. El dissenyador ha de tenir el cos humà com a referència constant per a determina les característiques dels objectes.

L'ergonomia és la ciència interdisciplinaria, reconeguda com a tal durant la Segona Guerra Mundial, que estudia les relacions de l'home amb les màquines o els instruments. Els ergonomistes es dediquen a investigar la manera com s'han de dissenyar els instruments de control d'un aparell perquè sigui còmode i eficaç en relació amb la mà, la vista o d'altres parts del cos segons les possibilitats perceptives, físiques i motrius d'una persona. L'ergonomia es serveix de l'ANTROPOMETRIA. L'antropometria estudia les mesures i proporcions del cos humà en relació amb els objectes d'ús. Les mides de les seves parts, les posicions que el cos pot adoptar, els moviments que pot fer, la força que pot exercir, l'angle de visió, la capacitat de reacció, les habilitats motrius han estat àmpliament estudiades per a ser tingudes en compte. Els dissenya han de respondre a aquests requisits ergonòmics perquè aquests siguin eficaços i còmodes i no suposin cap greuge físic a l'usuari.


L'exemple de les mans

Hi ha una gran quantitat d'objectes que han estat dissenyats per a ser utilitzats amb les mans i que han de respondre als requisits ergonòmics adaptats al contacte que s'estableix amb les mans i a l'acció que aquestes hagin de fer: agafar, estirar, sostenir, prémer, girar, etc. la forma de l'objecte ha de tenir en compte les mesures d eles mans, les posicions en què aquestes poden col.locar-se, el moviment que poden fer, la força que poden exercir i la seva resistència i les característiques de les seves parts i superfícies.

Nanses, botons, rodes, mànecs, taps, coberts,... són alguns dels objectes que han de ser pensats tenint en compte les mans i la interacció d'aquestes amb l'objecte.


Dibuixeu quatre objectes quotidians que estiguin adaptats ergonòmicament a la mà. Dibuixeu detalladament la part que s'adapta a les mans.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 4
Comentari dels aspectes ergonòmics i funcionals de diferents objectes.

DOCUMENT 4

 
 COMENTARI DELS ASPECTES ERGONÒMICS I FUNCIONALS


Observeu aquest teteres i els telèfons que teniu a continuació. Comenteu en cada cas, els aspectes ergonòmics i funcionals de cada un dels dissenys. Valoreu també les seves característiques físiques tenint en compte el moment en què foren creats.


TETERES I BULLIDORS D'AIGUA

           

       

        


1. Bullidor d'aigua, de Russel Hobbs, 1980.

Aquest bullidor d'aigua és un exemple del disseny britànic. Subestimat però molt útil i eficaç i durador, ha estat imitat en tot el món.

2. Bullidro elèctric d'aigua de Peter Behrens, per a l'AEG, 1910.
Peter Behrens controlava el disseny gràfic de l'empresa AEG i també el disseny d'alguns dels seus productes i de l'arquitectura. Els seus disseny s'adaptaven a la producció mecànica.

3. Tetera de plata amb ansa d'ivori, dissenyada per Henry van de Velde, el 1906 per al duc de Saxònia-Weimar.

4. Tetera de plata amb ansa de fusta, de Christopher Dresser, 1881.
Dresser fou un dibuixant de botànica que abandonà la seva professió per a dedicar-se a dissenyar objectes de metall. Dresser dissenyà un conjunt de teteres que prescindien per primera vegada de la decoració i centraven la forma en els detalls i en les qualitats i possibilitats dels materials. La senzillesa dels seus dissenys rebé la influència de l'art japonès del qual fou marxant per a Tiffany.

5. Tetera de cristall, de Wilhelm Wagenfeld, 1930.
Wagenfeld s'especialitzà en objectes de cristall. La seva adhesió a les idees funcionalistes del Moviment Modern han donat com a resultat uns dissenys de formes molt pures. Nascut el 1900 estudià a la Bauhaus. Ha dissenyat principalment objectes utilitaris, sobretot de coberteria. Una de les seves obres més populars és el pot de tinta Pelikan (1938).

6. Vaixella porcellana Drop de Luigi Colani per a Rosenthal, 1971.
La tetera i tota la vaixella de porcellana Drop, és un exemple característic de l'estil 'orgànic' de Colani. Nascut al 1928 Luigi Colani ha realitzat dissenys 'orgànics' i imaginatius de cotxes i altres productes de consum. Un dels seus clients ha estat Rosenthal, per qui creà aquesta vaixella.

7. Servei de cafè 1909 Wiener Werkstätte.
Els Wiener Werkstätte, fundats el 1903 es distanciaren de la tradició decorativa vienesa especialitzant-se amb formes geomètriques senzilles. Aquests tallers fabricaven a mà objectes útils, que presagiaven ja l'estètica dels objectes fabricats mecànicament, com els productes del moviment Arts and Craft.

8. Teemaschine, de Wolfgang Tumpel, dissenyada als tallers de la Bauhaus, 1927.
La Teemaschine es un exemple representatiu dels objectes de metall que es fabricaven en els tallers de la Bauhaus. L'escola de la Bauhaus donà un enfocament al disseny fonamentat en els aspectes estètics i en l'assolimentde formes geomètriques pures. A diferència del moviment Arts and Craft, no refutaven les màquines.



TELÈFONS

   

               


1.Telèfon Bell 300 de Henry Dreyfuss, 1937.

Els primers models d'aquest telèfon foren construïts en metall, però a inicis dels quaranta es començaren a fer amb plàstic. Se'n feu una gran producció, per a cobrir la demanda del període de la Segona Guerra Mundial. El telèfon es convertí en el símbol de l'eficiència nord-americana i en un clàssic del disseny modern industrial.
'Dreyfuss obrí el seu propi estudi de disseny el 1929, però tingué molt poca feina fins el 1930, quan un representant de la companyia telefònica Bell li oferí 1000 $ pel disseny d'un nou telèfon. En part degut a l'excés estilístic del seu mestre, Bel Geddes, Dreyfuss adoptà la postura oposada i manifestà que creia en l'enginyeria humanitzada i que una màquina havia de ser dissenyada des de dintre cap a fora. El representant de la Bell no en va fer gaire cas, convençut que un posicionament tan mecanicista privaria al telèfon de l'atractiu popular que necessitava en una e`poca on encara l'anomenat 'gust femení' era molt influent. No obstant, Dreyfuss creia que es podia fer un producte de consum seductor si hom considerava els detalls i també el funcionament. Amb aquestes idees, feu un disseny de telèfon de sobretaula per a la Bell que, durant quaranta anys, va seguir essent, sense canvis essencials, el model de telèfon americà.

2. Tres versions del telèfon DBH1001 d'Ericsson de Jean Heiberg, 1932-37.
Heiberg s'inspirà en l'arquitectura neoclàssica per a trobar la forma del seu telèfon. Aquest pintor Noruec dissenyà el primer telèfon 'modern'. Cap al 1930 la companya Sueca Ericsson estudiava una nova tecnologia per a substituir els telèfons de manivela pels automàtics amb disc. Per aixòbuscaven a un dissenyador que els proporcionés un telèfon amb una forma nova i al mateix temps comercial i que tingués atractiu a diferents països del món. L'enginyer Christian Bjerknes començà a dissenyar el telèfon, de la forma del qual se n'encarregà Jean Heiberg (1884-1976).

3. Telèfon Trimline de Henry Dreyfuss per a Bell, 1965.
Trenta anys més tard d'haver dissenyat el model de telèfon més habitual dels Estat Units per a la companya Bell, Henry Dreyfuss dissenyà el telèfon compacte Trimline. Aquest model fou una de les primeres desviacions radicals del telèfon clàssic que ell mateix havia concebut.

4. Telèfon F78 Henning Andreasen, 1978.
Aquest model fou la resposta danesa a la gran demanda de telèfons amb botons de mitjans dels anys 1970.

5. Telèfon de David Carter DVA, 1981.
Disseny pragmàtic típicament britànic. Aquesta assessoria de disseny amb l'ajuda d'enginyers electrònics i ergonomistes realitzà dissenys relacionats amb les telecomunicacions i l'entorn de treball.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 5
Dissenyar la maneta d'una porta.

DOCUMENT 5

 
 DISSENYAR LA MANETA D'UNA PORTA


Dissenyeu la maneta d'una finestra que s'adapti a les mesures de la mà.

-Escolliu el tipus de maneta.

-Expliqueu el tipus de moviment que ha de fer i la tracció que hom ha de fer amb la mà i la manera com ha d'agafar la maneta.

-Digueu les característiques d ela mà que ens interessarà tenir en compte per a fer el disseny.

-Definiu les característiques formals bàsiques i el material de la maneta

-Adapteu la forma a les característiques morfològiques adequades a la mà.

-Feu esbossos i representacions en dièdric perquè es puguin veure les formes i les mesures de la maneta.

-Feu també un dibuix on es mostri com queda la maneta ubicada a la finestra.

-Expliqueu l'adaptació ergonòmica que heu fet.




   

   

    


1. Jonathan Gispert.
2. Imma Gallego.
3. Marc

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 6
Obtenció de la forma d'un objecte a partir de la construcció d'un prototip.

DOCUMENT 6

 
 PROPOSTA DE DISSENY

Dissenyeu una sandàlia a partir de la construcció directe d'un prototip que s'adapti a les característiques morfològiques i físiques del peu. La construcció del prototip determinarà la forma i els característiques del disseny i tindrà directament en compte els factors ergonòmics.


Construcció del prototip
La sandàlia es començarà a modular a partir de la planta, realitzada amb plastilina o pasta modelable. Podeu començar adaptant-la a la forma i mesures de la planta per després anar-hi fent modificacions: afegint, traient part o modificant els volums. No cal treballar la part de sota la sola, tan sols la part que toca al peu i la zona visible dels contorns. Cal que treballeu amb la plastilina a sobre d'un suport de cartró que us permetrà transportar la base de la sandàlia.

Un cop definint el volum de la planta, cal definir els lligams que subjectaran el peu. Podeu aplicar tires de cartolina, de cuir, de plàstic tou i gruixut o d'altra material que us sembli adequat i que s'adapti a les corbes del peu com si fos cuir o pell. Aquestes tires es poden subjectar amb agulles de cap a la sola. Entre elles es poden subjectar amb pega. També s'hi poden afegir d'altres elements que serveixin per a subjectar o que siguin ornamentals (fets amb fil, filferro...). Cal que primer feu proves amb el model i després acabeu de tallar i subjectar les tires. Si aquestes s'han de tallar, si se'ls ha d'aplicar algun element o si les voleu pintar, s'ha de fer un cop les tingueu tallades, abans de ser enganxades. a mesura que aneu provant les tires també podeu modificar la planta i, un cop aquestes ja estiguin enganxades cal que acabeu de definir concretament la planta, polir-la i fer-hi els detalls oportuns si així ho creieu necessari.

Heu de tenir en compte que la sandàlia sigui funcional, però el que ens interessa és veure com podem anar obtenint els volums a mesura que l'anem construint.

Material
-Plastilina o pasta modelable
-Palets de modelatge

-Cartolina
-Tires de Cuir
-Tires de plàstic tou i gruixut.
-Agulles de cap

-D'altres: filferro i tenalles, fil i agulla, llana o cordill.


Refer i detallar el prototip a través de la representació gràfica
Un cop tingueu el prototip realista feu-ne alguns esbossos des de diferents punts de vista i escriviu-hi les indicacions pertinent per a entendre com són les diferents parts de la sandàlia.

Adjunteu-hi una explicació escrita sobre les característiques de la sandàlia i el procés que heu seguit per a realitzar el prototip, detallant les decisions que heu anat prenent respecte a la forma de cada un dels seus elements.





   




Imma Gallego

 
versió per imprimir




LA FORMA DETERMINADA PEL MATERIAL, LA TECNOLOGIA I L'ESTÈTICA



ACTIVITAT 7
Analitzar diferents dissenys d'un mateix objecte segons el material amb el que hagi estat realitzat.

DOCUMENT 7

 
 LA FORMA DETERMINADA PEL MATERIAL I PEL PROCÉS TECNOLÒGIC

Dos dels elements determinants de la forma dels objectes i que poden definir o condicionar la seva projectació són el material amb el qual es fabriquen i el procés i la tecnologia emprada per la seva fabricació. Analitzem exactament aquestes variacions.

Recolliu tres o quatre objectes de la mateixa tipologia però que hagin estat fabricats amb diferents materials o amb diferents processos constructius.


-Descriviu els materials utilitzats en cada cas.

-Descriviu els processo i la tecnologia utilitzada en cada cas.

-Compareu les seves característiques morfològiques.

-Valoreu quines possibilitats tenim amb cada un dels materials d'aconseguir determinades formes.

-Valoreu quines possibilitats tenim amb les tecnologies utilitzades d'aconseguir determinades formes.

-Considerant els aspectes formals i també d'altres de caràcter funcional valoreu les possibilitats d'ús de cada un dels objectes.




Cullera de plàstic, d'acer, de fusta de boix, de plata


 
versió per imprimir



ACTIVITAT 8
Disseny de dues versions d'una joia amb diferents materials.

DOCUMENT 8

 
 DISSENY DE DUES VERSIONS D'UNA JOIA AMB DIFERENTS MATERIALS


Dissenyeu la forma d'un collaret i feu un prototip amb dos tipus de materials diferents.

Dissenyeu la forma i adapteu-la a les característiques de cada material.

Es proposa que treballeu amb aquests dos grups de materials:

Metalls: fil o làmina de coure, filferro, estany, burilles de metall, peces de metall (trossos d'agulles, plaquetes) o d'altra mena de material d'aquest tipus.

Teixits: llanes, fils, cordills naturals, sintètics o de plàstic.


Procés d'elaboració

-Abans de pensar el disseny experimenteu amb les possibilitats manipulatives dels materials: com es dobleguen, com es tallen, com s'enganxen, com es torcen, com es nuen, com es forades, com pesen, com es poden pintar, ratllar, allisar, llimar.... I també comproveu quines formes es pot aconseguir amb ells.

-Després dissenyeu la joia servint-vos del dibuix, tenint en compte els materials que utilitzareu i les seves possibilitats per a aconseguir l'aspecte formal desitjat. Per a fer el disseny penseu no només amb la joieria més tradicional sinó amb la joieria més contemporània que ha mirat d'integrar nous materials i d'aprofitar les seves característiques, encara que no siguin materials nobles com alguns dels metalls, pedres precioses o perles.

-Un cop tingueu definida la forma, feu un esbós adaptat a cada material on hi especifiqueu les característiques i la manipulació que fareu a cada material.

-Realitzeu els dos collarets.

-Presenteu-los a dins d'una o dues caixes conjuntament amb els esbossos i una descripció de les seves característiques.

   

 
versió per imprimir




NOVES SOLUCIONS



ACTIVITAT 9
Buscar tres dissenys curiosos que intentin trobar solucions per a tasques quotidianes.
Fer-ne una descripció i un comentari valoratiu.

DOCUMENT 9

 
 NOUS OBJECTES I NOVES FORMES PER A NOVES SOLUCIONS

El clip o l'obertura de plàstic dels tetrabrik són elements molt senzills. En el primer la forma és molt simple i també la seva fabricació. Com el segon, la seva manipulació i emmagatzematge no suposen cap mena de problema. L'obertura de plàstic del tetrabrik també és molt senzilla formalment i s'adapta perfectament a la caixa. Tot i la seva senzillesa són elements que compleixen perfectament la seva funció i que han contribuït a millorar tasques quotidianes.

             


Molts dissenyadors es dediquen a millorar objectes ja existents o a generar-ne d'altres que millorin problemes o necessitats ja existents que no han acabat de ser mai solucionades. D'altres procuren per a dissenyar productes que generin noves necessitats o que cobreixin necessitats que acaben d'aparèixer. L'exemple dels llapis de memòria portàtil amb connexió USB seria un exemple d'objecte que pretén cobrir la necessitat, cada dia en augment d'emmagatzemar i transportar informació digital. Els dissenyadors han optat per diferenciar aquest elements dels tradicionals disquets i CDs i convertir-lo en una espècie de petit contenidor allargat de puntes ovalada, semblant a la forma actual dels mòbils, que permet ser transportada còmodament dins d'una butxaca o penjar-lo al coll. De moment els models són molt estàndards però cal augurar que els dissenyadors aviat inventaran diferents models amb formes i colors variats per a que serveixin d'esquer comercial.


Busqueu tres dissenys curiosos o originals que hagin sabut trobar solucions a tasques quotidianes.
Feu-ne una descripció i un comentari valoratiu, argumentant els aspectes que us han semblat positius.

 
versió per imprimir


 

RECURSOS I BIBLIOGRAFIA

o Luxe interior, joieria contemporània internacional. Barcelona: Fundació "la Caixa", 2003.
Catàleg de l'exposició
produïda i organitzada per la Fundació "la Caixa" amb la col·laboració d'Ofebres i del FAD.

o MALDONADO, Tomás. El diseño industrial reconsiderado. Barcelona: Gustavo Gili, 1993 (1977).

o MUNARI, Bruno. ¿Cómo nacen los objetos?. Barcelona: Gustavo Gili, 1999 (1983).


o J.Mª Serra, Elementos urbanos. Barcelona: Gustavo Gili, 1996.

o Moble català. Barcelona: Editorial Electa, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1994.