Publicitat i informació

Unitat 5

 

 PROPOSTA DIDÀCTICA, ACTIVITATS i DOCUMENTS DE SUPORT

En aquesta unitat es pretén treballar alguns aspectes relatius a les estratègies gràfiques utilitzades en l'àmbit de la publicitat i de la difusió d'informació. Es treballarà a partir de dos elements: el disseny d'impresos informatius i la creació de cartells. Aquest dos elements són els que han de permetre conèixer i experimentar amb recursos gràfics utilitzats per a fer efectiva la correcta difusió i recepció d'informació i també la persuasió o seducció del consumidor. La primera activitat és una explicació introductòria sobre els aspectes que hem esmentat i del paper que juga el disseny gràfic en l'àmbit de la publicitat. Les dues activitats que precedeixen la primera es dediquen als impresos informatius: tríptics, targetes i d'altra mena d'impresos comercials o informatius. En la primera activitat es comenten i s'analitzen dissenys d'aquest àmbit i en la segona es proposa maqueta un tríptic informatiu d'una exposició. Les dues últimes activitats es dediquen al cartellisme. En la primera es fa una explicació històrica sobre el cartellisme i se n'expliquen els elements essencials. També es proposa una recerca, que els estudiants han de portar a terme. Finalment en l'altra activitat es demana la realització d'un cartell. Tot seguit es detallen les activitats d'aquesta unitat i els documents adjunts als quals podeu accedir per a desenvolupar-les:


PUBLICITAT I COMUNICACIÓ

ACTIVITAT 1
Introducció sobre la incidència del disseny gràfic dins l'àmbit de la publicitat.



IMPRESOS INFORMATIUS

ACTIVITAT 2
Comentar tríptics, targetes i d'altra mena d'impresos comercials o informatius.

DOCUMENT 2.
Publicitat comercial i impresos informatius.


ACTIVITAT 3
Maquetar un tríptic informatiu per a una exposició.

DOCUMENT 3.
Maquetar un tríptic informatiu per a una exposició.


EL CARTELLISME

ACTIVITAT 4
Explicació sobre el cartellisme. Recerca i comentari de cartells.

DOCUMENT 4.
Recerca i comentari de cartells.

ACTIVITAT 5
Realització d'un cartell
.
DOCUMENT 5.
Realització d'un cartell.


SISTEMES D'IMPRESSIÓ GRÀFICA

ACTIVITAT 6
Explicació sobre els sistemes d'impressió gràfica.

DOCUMENT 6.
Els sistemes d'impressió gràfica.


BIBLIOGRAFIA I RECURSOS

 



DOCUMENTS



PUBLICITAT I COMUNICACIÓ



ACTIVITAT 1
Introducció a la incidència del disseny dins l'àmbit de la publicitat i de la difusiód'informació.

DOCUMENT 1




PUBLICITAT COMERCIAL - IMPRESOS INFORMATIUS



ACTIVITAT 2
Comentar tríptics, targetes i d'altra mena d'impresos informatius.

DOCUMENT 2

 
 PUBLICITAT COMERCIAL I IMPRESOS INFORMATIUS

Diferents tipus d'impresos dedicats a la publicitat comercial o a difondre informació

  • Tríptics
  • Propaganda per correus
  • Impresos comercials
  • Targes d'invitacions
  • Fullets informatius format postal
  • ...

Que cobreixin diferents tipus d'activitats:

  • Propaganda de botigues i supermercats
  • Propaganda d'altres comerços o serveis (viatges, joguines..)
  • Exposicions o actes culturals
  • Cursos, xerrades, jornades
  • Festes o celebracions
  • Concrets, obres de teatre i propaganda del cinema.

D'aquests elements podeu observar i valorar:


-El tipus de paper
-El format del paper
-El plegat del paper
-Altres manipulacions del (grapats, perforacions...)

-L'organització de la informació dins la superfície del paper
-La relació entre les cares o parts del paper

-La combinació de colors
-Les tipografies que s'utilitzen
-El tractament dels títols

-El tractament dels textos

-La utilització d'imatges, de formes o d'altres elements gràfics
-La relació del text i la imatge

-La idea general que ens n'enduem del disseny

-L'ordre de lectura

-Els elements que destaquen

-La seva eficàcia comunicativa



Recolliu dos o tres impresos informatius de diferents característiques i feu-ne una valoració:

  • Feu una descripció del tríptic, postal o d'altra imprès informatiu tenint en compte els aspectes anteriorment senyalats al requadre.
  • Els elements que es podrien millorar
  • Els elements que semblen idonis, originals i atractius.
 
versió per imprimir



ACTIVITAT 3
Maquetar un tríptic informatiu.
Es proposa maquetar un tríptic d'una exposició. L'exposició fou realitzada el 1999 a la Sala Girona de la Fundació "la Caixa". La informació donada reprodueix més o menys la informació del tríptic informatiu original, tot i que s'omet alguns elements, entre ells la referència directe a la Fundació "la Caixa" i la col·laboració de l'Arxiu Municipal de Girona en l'organització del curs. Les obres que s'ofereixen tampoc han estat extretes de l'exposició, s'han triat a l'atzar i no sabem si hi figuraven. Es creia que era interessant oferir informació d'una exposició real, sobretot aquesta, pel tema abordat que es pot relacionar àmpliament amb el disseny gràfic. També es pot optar per fer un tríptic d'una temàtica propera, fins hi tot algun encarrec destinat a l'institut o escola.

DOCUMENT 3

 
 MAQUETAR UN TRÍPTIC INFORMATIU

Realitzeu un tríptic informatiu per a una exposició anomenada ELS RASTRES DE L'ALFABET. Escriptura i art. El tríptic ha de servir per a fer difusióde l'exposició i també per a orientar els seus visitants. El format del tríptic ha de ser DIN-A4 i podeu doblegar el paper com vosaltres vulgueu. Podeu tancant les cares del costats sobre si mateixes o en forma d'acordió. El sentit de lectura pot ser vertical o horitzontal, tal com podem veure per la posició de l'última il·lustració:

                                 




El tríptic ha de contenir la següent informació organitzada com us sembli més adient:

ELS RASTRES DE L'ESCRIPTURA. Escriptura i art.

Del 28 de gener al 21 de febrer

Sala Girona
Sèquia, 5. 17001 Girona
Tels: 972 41 31 06 i 972 41 31 00

Horari
De dimarts a dissabte, d'11 a 14 h i de 18 a 21 h

Diumenges i festius, d'11 a 14 h
Dilluns, tancat

Servei d'informació: Tel. 902 22 30 40

Entrada gratuïta


Visites guiades

Visites-taller per a escolars i col·lectius
De dimarts a divendres, prèvia reserva de data. Nivells recomanats: alumnes de primària, ESO, Cicles Formatius i Batxillerat

Visites comentades a l'exposició per al públic en general
Dissabtes, a les 18 h

Inscripcions: tel. 972 41 31 00



Conferència

Dijous 18 de febrer a les 19:30 h

D'on vénen els signes de l'escriptura: l'exemple del pictograma a Mesopotàmia

A càrrec d'Annie Berthier (Conservadora General de la Divisió de Manuscrits Orientals de la Biblioteca Nacional de França)


Curs

Iniciació a la cal·ligrafia. Introducció a les escriptures carolíngia medieval i cancelleresca renaixentista

A càrrec d'Oriol Miró (cal.lígraf)

5,6,12,13,19,20,26 i 27 de febrer. Divendres, de 18.30 a 21 h i dissabtes, d'11 a 14 h

Places limitades
Preu del curs: 12 € (inclou materials)
Per més informació i inscripcions: tel. 972 41 31 00

També s'hi ha de poder llegir aquest text:

A ningú no se li acut llegir lletra per lletra. Estem tan acostumats a llegir paraules i frases, que passem per alt els signes que les formen: les lletres de l'alfabet. Només quan ens trobem amb una escriptura desconeguda, ens fixem en els signes i ens adonem de la seva forma sorprenent i arbitrària.

El signes escrits han captivat tant l'investigador com l'artista. El primer ha retrocedit fins a l'origen de la civilització per reconstruir la gènesi de l'escriptura. El segon ha experimentat amb l'escriptura fins a incorporar-la al llenguatge de les arts.

La present exposició presenta, lletra per lletra, els rastres de l'alfabet. D'una banda, es planteja alguns interrogants històrics: d'on sorgeix un sistema d'escriptura com l'alfabet? Com han arribat les lletres del nostre alfabet a la seva forma actual? Quan apareix l'escriptura? De l'altra, reflexionar sobre la presència de l'escriptura en l'art contemporani.

L'exposició Els rastres de l'alafabet s'organitza en tres àmbits. El primer mostra els estadis més importants de l'evolució de l'escriptura fins a l'alfabet, amb l'ajut d'inscripcions i manuscrits. El segon sintetitza, a partir de grafies, els canvis dels signes escrits: dels pictogrames fins a les lletres de l'alfabet llatí. El tercer presenta la lletra i l'escriptura en l'art contemporani.

Després de més de dos mil anys d'història, les lletres de l'alfabet són signes abstractes que amaguen el seu origen figuratiu. Curiosament, l'art del segle XX els ha convertit en els elements d'una nova figuració. Per a l'artista contemporani els signes escrits són una nova manera de representar el món i un material valuós per experimentar amb la forma.


El tríptic també pot integrar algunes obres que apareixeran en l'exposició. Podeu triar entre les següents o buscar-ne d'altres. Si s'integren tal com les presentem com si fossin exemples, cal posar-hi les referències. Les imatges o parts d'elles poden ser utilitzades per a fer el disseny del tríptic.

           

             

Joan Brossa, Entrepà.
Francesc torres, Sculptura.
Pictogrames per a senyalització d'esca
les i ascensors
Joan Miró, Parler seul, 1948-1950. Fundació Joan Miró.
Inscripció cuneïforme i pictogrames. Document administratiu (Uruk, Mesopotàmia) 3000-2800 aC.
Caràcters gòtics que realitzaven els copistes.



Aquest treball s'ha de realitzar amb ordinador. Maquetant correctament les diferents parts del tríptic
, combinant text, imatges, títols i fons o d'altres elements que hi vulgueu afegir. Les maquetes ens han de mostrar el tríptic desplegat per un i altra costat i també el davant i revés un cop està plegat.

Si es vol imprimir el tríptic s'haurà de maquetar amb un format una mica més petit de DIN-A4 ja que les impressores convencionals deixen sempre un petit marge als extrems del paper.


 
versió per imprimir
 
 EXEMPLES DE TRÍPTICS

Tríptics dissenyat en motiu d'una de les festivitats que se celebren al poble d'Amer: La Castanyada.










 
versió per imprimir



EL CARTELLISME



ACTIVITAT 4
Recerca i comentari de cartells.

DOCUMENT 4

 
 EL CARTELLISME

El cartell és un dels mitjans gràfics que podem trobar en l'espai públic, al seva forma exigeix una relació particular amb l'espectador. Com a instrument directe de comunicació, el cartell atreu l'atenció expressant-se 'en veu alta'. Les estratègies que utilitzen els dissenyadors quan treballen amb aquest mitjà són molt diferents de les del dissenyador de llibre, per exemple, que estableix una relació tàctil i íntima amb el lector mitjançant un objecte que pot agafar-se amb les mans. Això significa que els mètodes de treball a l'hora de realitzar un cartell no impliquin una relació subtil amb el públic, sinó simplement, que operen d'una manera diferent, relacionats amb l'escala de l'objecte i la influència de la seva ubicació pública.

Els factors d'escala i ubicació permeten al dissenyador una sèrie d'oportunitat que no li ofereixen els porjectes gràfics de menor format. Encara que moltes de les preocupacions fonamentals dels dissenyadors gràfics també són rellevants en aquest àmbit de treball -la relació entre tipografia i imatge o l'ús del color i la reproducció mecànica, per exemple- la forma com s'exploren i s'utilitzen és molt diferent.

La dinàmica d'aquesta forma de comunicació -que és visible tan de prop com de lluny- exigeix que el dissenyador de cartells estableixi un diàleg visual instantàniament atraient amb l'espectador i que, al mateix temps, ofereixi una informació normalment complexa a diferents nivells.

El disseny de cartells ocupa una posició única. Encara que a vegades s'utilitza com a recurs comercial el seu contingut sol estar relacionat amb interessos socials i culturals i vinculats a un esdeveniment important. Com senyala el dissenyador Roman Cieslewicz 'Els cartells exigeixen ocasions especials i temes rellevants''.

En molts casos, el seu tamany i la seva relació amb un esdeveniment artístic li han permès evitar l'existència efímera de la majoria dels dissenys gràfics visibles al carrer. El cartell s'ha convertit en un elements habitual de la llar, del que visita una exposició o assisteix a un concert, un record significatiu o rellevant que resumeix l'esperit o l'actitud d'una experiència, d'un acte públic.

El cartell ha començat a considerar-se un article valuós i col.leccionable; ha estat exposat en museus com un objecte artístic, o com un complement visual a un esdeveniment històric determinat, i en aquest procés ha adquirit un nivell de respectabilitat al que encara no han arribat la majoria d'obres gràfiques. No obstant, al mateix temps, segueix sent un elements 'del carrer', un recurs per comunicar una idea o una opinió que només pot dissenyar-se pensant en un espai públic, així doncs, ¿què té aquesta forma de producció gràfica que ha persistit

Russell Bestley i Ian Noble. Nuevo diseño de carteles.



ELS INICIS DEL CARTELLISME

El cartel artístico
Fue a finales del siglo XVIII cuando la pintura mural empezó a decorar las puertas y paredes de los establecimientos mercantiles hasta trepar a más grandes y libres espacios que permitieran una visión más espectacular, y más distante, del mensaje comercial correspondiente. Así, los escasos muros limpios de los cascos antiguos de las ciudades fueron parcelados en apretados espacios publicitarios, en unas composiciones muy parecidas a las de las páginas de anuncios de los primeros periódicos, contemporáneos de esta experiencia.

Poco tiempo después, las consecuencias de la Revolución Industrial europea que llegaron a España (vía Barcelona) alrededor de 1830, trajeron consigo la primera despoblación del campo y, en consecuencia, la ampliación de las ciudades más allá del estrecho perímetro impuesto por las murallas medievales.

Los nuevos trazados urbanos, de amplias avenidas y bulevares, respondieron a una clara visión de futuro conforme a las exigencias de la ciudad actual. Pero, además, a través de esta nueva ordenación las calles modificaron profundamente su antigua perspectiva y la señalización comercial-publicitaria tuvo la oportunidad de transformar ante el nuevo reto los planteamientos tradicionales vigentes, anclados en el remoto y obsoleto origen medieval.

En efecto, una vez trazadas las nuevas vías, largas y espaciosas, los inmuebles que iban surgiendo como setas en terrenos que eran todavía campos de cultivo (como el Ensanche barcelonés), ofrecían unas enormes paredes medianeras para uso exclusivo de la publicidad. La reforma de la Puerta del Sol, por ejemplo, fue fruto de la desamortización que tanto favoreció la creación de plazas y espacios públicos en España, dejando al descubierto en 1859 una magnífica medianera en la que se instalaron siete grandes anuncios que decoraron así, por primera vez, el centro neurálgico de Madrid (ver capítulo tercero).

Todo parecía alentar la inminente ocupación de las calles de las ciudades por parte de los ejércitos de carteles comerciales, españoles y extranjeros, que iban a llegar muy pronto. De hecho, mientras las columnas de anuncios poblaban ya las calles de Berlín, Londres y París desde 1840, la litografía en colores que inventó Aloys Senefelder en 1796 empezaba, no solamente a dar sus frutos, sino a disponer de sus primeros apóstoles hispanos, puesto que el catalán Caries Gimbernat fue discípulo directo del muniqués los años 1806-1807 mientras el madrileño Rafael Cardano aprendió el novísimo procedimiento por las mismas fechas en algún lugar de Baviera, probablemente cercano a Munich. Ambas iniciativas, impulsadas por la Corte Real de España, cristalizaron con la instalación a su regreso de un establecimiento anexo a la Imprenta Real, de donde surgirían las primeras litografías originales de la mano genial de Goya, en 1819.

Sin duda alguna, el cartel publicitario comercial más relevante de esa etapa inicial más bien mediocre fue el que diseñó el humorista gráfico madrileño Francisco Ortego (Madrid, 1833-Bois-Colombes, 1887) para los Chocolates y Dulces Matías López en 1875. Era un castizo conjunto conocido como "el de los gordos y los flacos", muy por debajo, no obstante, del estilo que el francés Jules Chéret estaba imponiendo en Europa. […]

De hecho, la novedad del joven cartel comercial de la segunda mitad del siglo XIX no la constituía únicamente el desenfadado tratamiento de la figura femenina que propagó, desde París, su inventor Jules Chéret, sino también los tres elementos que habrían de condicionar en el futuro la naturaleza de esta particular forma comunicativa:

1. La notable ampliación de los formatos, que hasta entonces los moldes y mecanismos tipográficos habían reducido a tamaños irrisorios (in-folio o doble folio) y que en pocos años alcanzarían el formato clásico del cartel mural (70 X 100 cm.) e incluso superiores, hasta doblar las medidas con la solución de superponer dos piezas (100 X 140 cm.).

2. La facilidad de una impresión a todo color, con lo que se superaba definitivamente uno de los grandes obstáculos de la tipografía clásica. A este respecto, merece la pena recordar que en las etapas iniciales pueden distinguirse hasta veinte tintas distintas en la impresión de un cartel, quedando rebajadas a principios de nuestro siglo a una media de ocho y en la actualidad, tras la aplicación de la gama normalizada hacia los años cincuenta, a cuatro.

3. La posibilidad que el autor del cartel dibujara personalmente sobre el molde litográfico -primero de piedra y más tarde de zinc-, evitando así los desagradables trámites xilográficos y calcográficos anteriores que obligaban, en la mayoría de los casos, a dejar en manos ajenas e intermediarias el grabado transportador del dibujo original a la madera o cobre definitivos.

SATUÉ, Enric. Historia del diseño gráfico en España. Historia de una forma comunicativa nueva. Madrit: Alianza Editorial, 1997.p.297-300




 RECERCA I COMENTARI DE CARTELLS


Busqueu quatre cartells de diferents moments del segle XX:

1. El primer ha ser de finals del segle XIX o d'inicis del segle XX.

2. El segon dels anys vint o trenta del segle XX.

3. El tercer dels anys seixanta o setanta del segle XIX

4. El tercer de finals del segle XX o inicis del XXI.

Feu una descripció de les característiques del cartell i dels recursos gràfics que s'han utilitzat en cada un d'ells. Intenteu relacionar les característiques amb el moment en què foren realitzats. Després compareu-los entre ells, per a definir més clarament les característiques de cada un, els canvis estilístics, en el contingut i en les estratègies publicitàries.

Aquí teniu un exemple per a comentar conjuntament:


   

        


Ramon Casas, tercer premi del concurs de cartells de Cigarrillos París, Bueno Aires 1902.
Alexandre de Riquer, Anuncis de mosaics, 1899-1900.
Cartell del Citroen tipo A, 1919.
Marcello Dudovich, Cartell del Fiat Ballina, 1936.
Andreas K. Hemnerger (Austria, 1933), cartell per a BMW, 102,5x74,5 Munich.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 5
Realització d'un cartell.

DOCUMENT 5

 
 REALITZACIÓ D'UN CARTELL

Dissenyeu dues propostes de cartell realitzats amb diferents mitjans per a una campanya de prevenció d'incendis. La finalitat dels cartells és avisar a tothom sobre el perill d'incendis durant l'estiu i fer que la gent tingui cura i prengui mesures. La diferència entre els dos cartells vindrà determinada pels mitjans tècnics que s'utilitzaran. La idea pot ser la mateixa, diferent o la mateixa modificada i adaptada a les possibilitats tècniques.


1. Un dels cartells ha de fer-se amb procediments tradicionals (amb pintura, collage, dibuix...).
2. L'altre ha de realitzar-se amb mitjans infogràfics (amb imatges generades directament amb un programa de dibuix, amb fotografies tractades o combinades, amb elements escanejats...).



Penseu un eslògan. Aquest serà el que tothom haurà d'utilitzar per al seu cartell.

El primer cartell s'ha de fer en format DIN-A4. El segon pot ser més petit per a assegurar una bona impressió. Després els podeu ampliar a din-A3 fent una fotocòpia en color.

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 6
Sistemes d'impressió gràfica.

DOCUMENT 6

 
 SISTEMES D'IMPRESIÓ GRÀFICA


Fins al moment tots els temes tractats i tots els tipus de treballs realitzats depenen de les arts gràfiques. En última instància els treballs que hem anat realitzats (tipografies, logotips, senyalitzacions, tríptics...) haurien de ser impresos per a ser utilitzats. La impressió és un sistema de reproducció d'imatges utilitzat des d'antic, que ha anat evolucionant, segons les possibilitats tècniques i les necessitats socials de la reproducció seriada d'imatges. Hi ha diferents sistemes d'impressió i d'estampació. Alguns, com la xilografia, foren àmpliament utilitzats per a la producció gràfica i actualment només s'empren en l'àmbit artístic. Altres, com la serigrafia o la litografia, han perdurat al llarg del temps millorant-ne el procediment i adaptant els instruments i materials. I, els més recents, incorporen les noves tecnologies, com és el cas de la impresió digital.

Tradicionalment tots aquests procediments han tingut una cosa en comú: sempre s'ha hagut d'utilitzar una matriu, algun suport amb una imatge que permetés ser entintat per a després estampar-lo i aconseguir d'aquesta manera les còpies. Els sistemes d'impresió han agafat en molts casos el nom del material del qual es composa la matriu. Però també els classifiquem segons el procediments que utilitzen per aconseguir que s'imprimeixi la imatge:

-Per mètodes d'impresió en relleu.
-Per mètodes d'impresió al buit.
-Per procediments planogràfics.

Actualment amb la tecnologia digital el concepte de matriu ha desaparegut, si més no físicament, ja que la imatge que serà impressa estarà continguda en forma de dígits en un fitxer informàtic, el qual serà llegit directament per la impresora. Així és com funciona en els sistemes d'impresió per injecció o els sistema d'impresió digital amb làser.




 IMPRESSIÓ EN RELLEU

Matrius de fusta (XILOGRAFIA) - Matrius de ferro (GRAVAT AL BURÍ) - Matrius de goma - Matrius de plantilles (POCHOIR)





    

          





 IMPRESSIÓ AL BUIT

Matrius de metall (CALCOGRAFIA)




    



 IMPRESSIÓ PLANOGRÀFICA

Matrius de pedra calcària (LITOGRAFIA) - Matrius sobre làmina de metall granejada o tractada (LITO-OFFSET)






    



 IMPRESSIÓ SERIGRÀFICA

Reserva sobre materiu reixada (SERIGRAFIA)




        



 IMPRESSIÓ PER INJECCIÓ DE TINTA

Aquest és el procediment que utilitzen les impresores casolanes convencionals. Les quatre tintes dels cartutxos són injectades en els punts precisos del paper per a conformar entre els quatre colors la imatge. Normalment els injectors resegueixen el paper linealment i en espais de color pla traces línies seguides. Amb aquest sistema no tenim una matriu física sinó que un dispositiu (els injectors) segueixen les ordres enviades des del fitxer de la imatge. Podem dir que la matriu és virtual, està formada per un codi de zeros i uns.



 IMPRESSIÓ LÀSER

Actualment molts sistemes d'impressió estan derivant cap a la impressió làser. La impressió en negre que abans es feia en lito-offset cada vegada més s'està realitzant amb làser i també part de la impressió en color. La impressió de llibres, diaris o d'altres amb un alt contingut de text han apostat clarament per aquesta tecnologia. Com en la impressió per injecció de tinta, tampoc necessitem matriu. Les dades es transmeten de l'ordinador a la impressora sense necessitat de cap element intermedi. Sembla que aquesta és la tecnologia que dominarà de cara al futur i que deixarà enrera alguns dels principis bàsic de la impressió que han perdurat durant segles des de la invenció de la impremta.



 TIPUS D'IMPRESSIÓ EN COLOR

S'utilitzi el procediment que s'utilitzi per a imprimir caldrà veure quin procés es segueix per a imprimir en un o més colors de tinta. Les imatges amb un sol color solen imprimirse amb un tramat de punts per aconseguir tonts més o menys foscos. És el cas d'alguns diaris impressos tots ells en tinta negre. La densitat del tramat de punts ens donarà gradacions més o menys clares.

També pot ser que la impressió tingui només dos tons i es triïen els dos colors de tinta i es facin dues impressions, amb dues matrius diferents.

Si es tracta d'una imatge amb molts més tons o d'una fotografia caldrà imprimir-la en QUADRICOMIA, impressió en quatre colors diferents: cian, magenta, groc i negre. Les barreges dels tres primers colors en asseguren l'obtenció de tots els colors de l'espectre llumínic. Tots tres barrejats a parts iguals ens haurien de proporcionar el negre però com que la qualitat de les tintes no ens ho assegura hi afegim també la tinta negre. Així ens faran falta quatre matrius i quatre impressions.


La impressió en color per injecció de tinta o làser també necessita els quatre colors esmentats i injecte els punts necessaris de cada un en cada moment.


Comprovem tot el que hem dit a través d'un programa informàtic de tractament d'imatges. Agafeu el Photoshop i obriu qualsevol imatge en color . Un cop la teniu a la pantalla aneu al menú IMATGE i seleccioneu MODO. Veureu com sobre una finestra amb diferents opcions. Això ens permetrà variar el mode de color de la imatge. Aneu-la variant als modes que tot seguits teniu explicats. L'explicació és la mateixa que ens indica l'ajuda del Photoshop:


ESCALA DE GRISOS
'Emplea hasta 256 matices de gris. Cada píxel de una imagen en escala de grises tiene un valor de brillo que oscila entre 0 (negro) y 255 (blanco). Los valores de la escala de grises también pueden medirse como porcentajes de cobertura de tinta negra (0% equivale a blanco y 100% equivale a negro). Las imágenes producidas usando escáneres en blanco y negro o en escala de grises normalmente se muestran en este modo. Tanto las imágenes de mapa de bits como las de color se pueden convertir a escala de grises.'


MAPA DE BITS
'El modo de mapa de bits usa uno de dos valores de color (negro o blanco) para representar los píxeles de una imagen. Las imágenes en modo de mapa de bits se denominan bitmaps o imágenes de 1bit, debido a que tienen una profundidad de bit de 1.'

En aquest cas la impressió es faria amb una sola tinta sensa gradacions de lluminositat.


COLOR INDEXAT
'Emplea un máximo de 256 colores. Al convertir una imagen a color indexado, Photoshop crea una tabla de búsqueda de color (CLUT), que almacena y crea un índice con los colores de la imagen. Si un color de la imagen original no aparece en la tabla, el programa hará coincidir el color con el más cercano de la tabla, o bien lo simulará usando los colores disponibles. Al limitar la paleta de colores, el color indexado reduce el tamaño de los archivos conservando la misma calidad visual (por ejemplo, para una aplicación de animación multimedia o una página Web). En este modo se encuentra disponible la edición limitada. Para la edición ampliada es necesario convertir temporalmente a modo RGB.'

La impressió es faria amb dos o tres tintes de color prèviament determinat, sense necesssitat de descomposició (com en el cas de la quatricomia).



QUATRICOMIA

'El modelo CMYK se basa en la calidad absorbente de la luz de la tinta impresa en papel. Cuando la luz blanca incide en tintas translúcidas, se absorbe una parte del espectro. En teoría, los pigmentos del cian (C), del magenta (M) y del amarillo (A) puros se combinan para absorber todos los colores y generar negro. Este es el motivo por el que se denominan colores sustractivos. Debido a que todas las tintas de impresión contienen impurezas, su combinación en realidad produce un marrón sucio, por lo que es necesario combinarlas con tinta negra (K) para generar negro puro. (Se utiliza K en lugar de B para no confundirla con blue (azul).) La combinación de estas tintas con objeto de obtener colores se denomina cuatricromía.

El modo CMYK de Photoshop asigna a cada píxel un valor porcentual para cada una de las tintas de cuatricromía. Los colores más claros (iluminados) tienen un porcentaje pequeño de cuatricromía, mientras que los más oscuros (sombra) tiene porcentajes mayores. Por ejemplo, un rojo brillante podría tener un porcentaje del 2 por ciento de cian, 93 por ciento de magenta, 90 por ciento de amarillo y 0 por ciento de negro. En las imágenes CMYK, el blanco puro se crea cuando los cuatro componentes tienen un valor del 0 por ciento.

CMYK es el modo que se usa cuando se prepara una imagen para imprimirla utilizando cuatricromías. Al convertir una imagen RGB a CMYK se crea una separación de color. Si la imagen era originalmente RGB, lo mejor es modificarla antes de convertirla a CMYK. Al trabajar en modo RGB, se puede usar el comando Previsualizar CMYK para simular los efectos del cambio sin modificar realmente los datos de la imagen. También puede usar el modo CMYK para trabajar directamente con imágenes CMYK escaneadas o importadas de sistemas de alto rendimiento.
'

La quadricomia requereix imprimir amb quatre matrius resultants de la descomposició de la imatge en els quatre colors: cian, magenta, groc i negre. Si convertiu la imatge a CMYK (cian, magenta, yellow and black) podeu consultar a la finestra de CANALS la quantitat de cada color amb la imatge descomposada. El mateix programa ja ens permet treure la matriu per a cada color que ens servirà per a la lito-offset. Observeu aquesta descomposició en els quatre colors de la pintura de Van Gogh, Pins al capvespre.

            
CIAN                                                      MAGENTA                                                       GROC                                                            NEGRE

V. Van Gogh, Pins al capvespre 1889 72x93 Col Kröller-Müller Museum, Otterlo




MODE DE COLOR RGB
'Un extenso porcentaje del espectro visible se puede representar combinando luz roja, verde y azul (RGB) en proporciones e intensidades diferentes. Donde se solapan los colores, se crean cian, magenta y amarillo. Dado que los colores RGB se combinan para crear blanco, también se denominan colores aditivos. La suma de todos los colores produce blanco (es decir, toda la luz vuelve reflejada al ojo). Los colores aditivos se usan para iluminación, vídeo, cámaras de cine y monitores. Su monitor, por ejemplo, crea color mediante la emisión de luz a través de fósforos de color rojo, verde y azul.

El modo RGB de Photoshop emplea el modelo RGB asignando un valor de intensidad a cada píxel que oscile entre 0 (negro) y 255 (blanco) para cada uno de los componentes RGB de una imagen en color. Por ejemplo, un color rojo brillante podría tener un valor R de 246, un valor G de 20 y un valor B de 50. Cuando los valores de los tres componentes son idénticos, se obtiene un matiz de gris. Si el valor de todos los componentes es de 255, el resultado será blanco puro y negro puro si todos los componentes tienen un valor 0.

Las imágenes RGB utilizan tres colores para reproducir en pantalla hasta 16,7 millones de colores. Son imágenes de tres canales, por lo que contienen 24 (8 x 3) bits por píxel. RGB es el modo por defecto para las imágenes de Photoshop. Los monitores de ordenador muestran siempre los colores con el modelo RGB. Esto significa que al trabajar con modos de color diferentes, como CMYK, Photoshop convierte temporalmente los datos a RGB para su visualización en pantalla.'


Aquest no és un mode de color per a impressió sinó per a visualització en pantalla llumínica. És el que utilitza el programa per defecte. Quan volem imprimir el Photoshop farà la descomposició dels colors en quatricomia. Si tenim la imatg en mode RGB podem veure a la finestra de CANALS la descomposició dels tres colors.

 
versió per imprimir



 

RECURSOS I BIBLIOGRAFIA

 Sobre publicitat gràfica

o PERICOT, Jordi. Servirse de la imagen. Análisis pragmático de la iamgen. Barcelona: Ariel, 1987.

o PRICKEN, Mario. Publicidad creativa. Barcelona: Gustavo Gili.
El llibre descriu els processos realitzats per a arribar a dissenyar anuncis que han format part de campanyes publicitàries dels darrers anys.

o VICTOROFF, David. La publicidad i la imagen. Barcelona: Gustavo Gili, 1980.


 Sobre cartellisme

o BARNICOAT, John. (1972) Los carteles. Su historia y su lenguaje. Barcelona: Gustavo Gili, 1995.
L'autor analitza les connexions entre l'art, les demandes comercials, la política, el testimoni popular i d'altres factors sociològics que intervenen en la producció de cartells.

o BESTLEY, Russell Bestley / NOBLE, Ian. Nuevo diseño de carteles. Barcelona: Gustavo Gili.

o Cartells de la República i de la Guerra Civil. Barcelona: Col.lecció de l'Arxiu Nacional de Catalunya, Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya, 1986.

o Imatge i destí. Cartells turístics de les comarques gironines. Girona: Museu d'Arts de Girona, 2003.

o LE COULTRE, Martijn F. / PURVIS, Alson W. Un siglo de carteles. Barcelona: Gustavo Gili, 2003.

o SATUÉ, Enric. Historia del diseño gráfico en España. Historia de una forma comunicativa nueva. Madrit: Alianza Editorial, 1997. Del llibre destaquem els capítols:
8. LA PUBLICIDAD. Anuncios y campañas. (p.229)
9. DISEÑO COMERCIAL. Del pequeño anuncio al pequeño impreso.
(p.269)
10. LOS CARTELES. Un lenguaje gráfico sintético.
(p.295)



 Sobre d'altra mena de publicitat gràfica

o AVELLA, Natalia. Diseñar con papel. Técnicas y posibilidades del papel en el diseño gráfico. Barcelona: Gustavo Gili, 2004.

o HARVEY, Wilson. Diseño de catálogos y folletos 3. Barcelona: Gustavo Gili, 2004.

o MANUELLI, Sara. RSVP. Diseño de invitaciones. Barcelona: Gustavo Gili.
Recopilació de dissenys d'invitacions.

o Rendeix-te. Fulls volants i guerra psicològica al segle XX. Barcelona: Centre de Cultura Contemporània, 1988.



 Sobre sistemes d'impresió gràfica

o CAZA, Michael. Técnicas de serigrafía. Barcelona: Ediciones R.Torres, 1983.

o CATAFAL, Jordi / OLIVA, Clara. El grabado. Las técnicas y los procedimientos en relieve, en hueco y por adición explicadas con rigor y calidad. Barcelon: Parramón Ediciones, 2000.

o CHAMBERLAIN, Walter. Manual de grabado en madera y técnicas afines. Barcelona: Hermann Blume, 1988.

o DAWSON, John (coord). Guía completa de grabado e impresión. Técnicas y materiales. Barcelona: H. Blume Ediciones, 1982.

o HAIKE, Wolfgang. Serigrafía. Técnica. Práctica. Historia. Buenos Aires: Ediciones la Isla, 1990.

o VICARY, Richard. Manual de Litografia. Barcelona: Hermann Blume, 1993.

o WOODS, Louise (ed.) Guía práctica artesanal de la estampación. Madrid: Celeste Ediciones, 1998.
Explicació dels processos d'estampació del gravat, la litografia i la serigrafia.