Senyalitzacions

Unitat 4

 

 PROPOSTA DIDÀCTICA, ACTIVITATS i DOCUMENTS DE SUPORT

Aquesta unitat es treballa amb aspectes relatius al disseny d'elements icònics utilitzats en l'àmbit de la senyalització. S'aborden qüestions referents a la capacitat comunicativa dels elements visuals i a les possibilitats formals a l'hora de dissenyar-los. Si en l'anterior activitat parlàvem dels aspectes significatius i simbòlic de les formes gràfiques, en aquest cas ens movem en l'àmbit de la convenció i dels significats establert i traduïts a formes simples per a facilitar la comunicació. La primera activitat és una explicació introductòria sobre el disseny de senyalitzacions. S'hi tracten aspectes històrics, aspectes funcionals i es clarifiques diferents conceptes. Després s'opta per a treballar amb un sol aspecte dels sistemes de senyalització: els pictogrames. La segon activitat és una explicació sobre els pictogrames realitzada a partir de l'anàlisi de diferents exemples. Després es detallen alguns recursos per a la realització de pictogrames i es proposa un exercici de simplificació de formes figuratives. Finalment es proposen dos exercicis de creació: la realització d'un sistema de senyalització i el disseny de dos pictogrames amb finalitat comunicativa predeterminada. Tot seguit es detallen les activitats d'aquesta unitat i els documents adjunts als quals podeu accedir per a desenvolupar-les:


LA SENYALÈTICA

ACTIVITAT 1
Explicació sobre la senyalètica i el seu disseny.
DOCUMENT 1.
Senyals, signes i pictogrames.


ELS PICTOGRAMES

ACTIVITAT 2
Explicació sobre els pictogrames i anàlisi d'exemples de pictogrames dels Jocs Olímpics.
DOCUMENT 2.
Anàlisi de pictogrames.

ACTIVITAT 3
Explicació d'alguns recursos per a la realització de pictogrames. Exercici de simplificació de formes.
DOCUMENT 3.
Recursos per a la realització de pictogrames.

ACTIVITAT 4
Disseny d'un sistema de senyalització.
DOCUMENT 4.
Disseny d'un sistema de senyalització.

ACTIVITAT 5
Disseny de dos pictogrames.
DOCUMENT 5.
Disseny de dos pictogrames.


BIBLIOGRAFIA I RECURSOS

 



DOCUMENTS



LA SENYALÈTICA



ACTIVITAT 1
Explicació sobre la senyalètica i el seu disseny.
Destacar: la necessitats que fan desenvolupar els sistemes de senyalització. Els diferents tipus d'elements que configuren els sistemes de senyalització. Les característiques formals dels elements gràfics. Els diferents camp per als quals es dissenyen sistemes de senyalització gràfica: transports, botigues, grans magatzems, centres comercials, escoles, hospitals, museus, biblioteques, parcs, informació turística, rutes de viatge, activitats professionals... Diferenciar la funció de la senyalització: indicar espais, indicar circulació, establir normatives, assenyalar processos o activitats... Diferenciar els termes senyal, signe, pictograma...

DOCUMENT 1

 
 SENYALS, SIGNES I PICTOGRAMES

El més antic dels sistemes de senyalització comercial és el romà, que utilitzava làpides de pedra gravades situades a sobre la porta d'entrada dels establiments. A l'edat Mitjana, en canvi, s'utilitzava un element que es penjats que identificaven els diferents comerços (ferrers, teixidors...) organitzats en gremis i situats en bloc dins la ciutat. Aquests elements es col·locaven en les parets superiors o laterals de les entrades de les botigues. Eren fets de fusta tallada, ferro forjat o bronze brunyit i representaven, normalment, la mercaderia que es venia. També es solien gravar tota mena de signes i símbols d'identificació personal o professional en les llindes de pedra de les portes de les cases més notables. Els nobles hi posaven els seus escuts d'armes, el clergat sentències en llatí i, els artesans els imitaren gravant símbols i eines.

En una etapa inicial es penjaven d'un clau alguns dels productes sobre la porta de l'establiment. Més endavant es penjaren a l'extrem d'un pal situat perpendicularment sobre la façana del comerç per a fer-los visible a distància, talment com si fossin banderes. Finalment es substituí el producte real per una referència icònica d'aquesta, sobre un suport de ferro retallat a major escala. En el traçat urbà estret i sinuós sembla lògic que s'utilitzessin senyals penjats perpendicularment al sentit de circulació vial. També és lògic que s'utilitzessin els productes reals o la seva reproducció, ja que la majoria de la població era analfabeta.

Aquests sistemes de senyalització es mantindran fins al segle XIX, quan el desenvolupament significatiu de la competència , provoca que les senyals identificatives es facin més grosses i s'exagerin, superant la pura senyalètica per a convertir-se en anuncis de gran format. És quan es comencen a portar a terme, de forma generalitzada, estratègies publicitàries, quan els simples senyals es converteixen en elements decoratius amb sofisticades tipografies, quan les façanes es s'ornamenten i quan apareixen els aparadors. Els hàbits comercials comencen a transformar-se i amb ells la imatge de les botigues i de les mateixes ciutats.

Alguns dels elements que s'han destacat de la senyalització en les ciutats medievals s'han portat fins al límit en una societat motoritzada com la d'avui dia. En molts llocs els rètols de les botigues estan pensats per a ser visibles circulant amb cotxe, les seves mesures han augmentat i, fins i tot, tota la façana i l'arquitectura de l'edifici s'han convertit en emblema, en senyal d'identificació i de publicitat. Amb l'aparició de l'electricitat els cartells es tornaren lluminosos i actualment fins i tot la mateixa il·luminació dels edificis es converteix en un reclam.



      

Aixeta penjada sobre d'un establiment.
Camisa reclam penjada a l'entrada d'un establiment
Bar a Barcelona, 1900.


      

Indicacions d'un mapa de rutes en bicicleta
Senyalització de les rutes en bicicleta





Senyalització de Renfe
que indica la direcció de l'estació



Signes que indiquen mètodes de treball en geologia: mina, gravera, jaciment d'al.lubions, galeria de mina, pou de mina, pou oblic.



Signes d'organització en processos de treball. El procés de treball es pot englobar bàsicament en una sèrie d'etapes procedimentals que poden caracteritzar-se mitjançant formes geomètriques elementals. Es poden representar diferents tipus d'activitats mitjançant cercles, operacions de transport mitjançant fletxes, controls a través de quadres...


Sistema de signes en electrònica: Connexió, desconnexió, connectat, preparar, interruptor de posició, interruptor de pulsació.


Sistema de signes que identifiquen accessoris d'automòbils: llums de posició, fars,...

 
versió per imprimir



ELS PICTOGRAMES



ACTIVITAT 2
Explicació sobre els pictogrames i anàlisi d'exemples de pictogrames dels Jocs Olímpics.

DOCUMENT 2

 
 ANÀLISI DE PICTOGRAMES

Els pictogrames són símbols gràfics que expressen una idea molt concreta mitjançant imatges esquemàtiques d'objectes. Els pictogrames són molt utilitzant per a la senyalització. Per al seu disseny es sintetitzen les formes més característiques dels referents que es representen perquè siguin visualment clares i el missatge sigui entenedor i ràpid de comprendre. Normalment es prescindeix de text o d'altres caràcters i s'utilitza la combinació de dos colors, un que fa de fons i l'altra de figura. Els pictogrames no es solen dissenyar individualment sinó que es dissenyen diferents pictogrames que conformaran un sistema de senyalització. Aquests pictogrames tindran unes mateixes característiques formals i els traçats gràfics s'hauran realitzat seguint els mateixos paràmetres.

Podem trobar els inicis del desenvolupament de la imatge objectual moderna en els catàlegs dels grans magatzems de finals del segle XIX i inicis del segle XX. El 1914 es publicà el primer exemple d'imatge objectual en un llibre de Willard Briton sobre Mètodes gràfics. La primera temptativa de crear un sistema de signes gràfics la portà a terme el Dr. Otto Neurath (1882-1945) a l'any 1920 amb motiu d'una exposició sobre construcció d'habitatges a Viena. Nuerath estava convençut de poder crear un 'idioma gràfic' internacional que ell mateix, més tard 1036, anomenaria ISOTYPE (International System of Typographic Picture Education). D'altres grafistes s'interessaren per aquesta idea i per desenvolupar-la. Es creia que un pictograma era una imatge que havia de ser comprensible amb només tres mirades. En la primera s'havien de percebre les propietats més importants d'un objecte, la segona les menys importants i la tercera els detalls addicionals. Un pictograma havia de suprimir tots els detalls i variacions supèrflues. Dia el mateix Neurath 'S'està creant una nova escriptura jeroglífica, es dissenyen signes, com més senzills millor.'

Els esdeveniments de masses que s'esdevenen des de la Revolució Industrial, ja siguin exposicions universals, fires, competicions esportives o festivals internacionals, convertiran els pictogrames en un element important i facilitaran el seu desenvolupament en els sistemes de senyalització. Persones de diferents idiomes es troben en un mateix espai i en unes mateixes activitats. En aquestes circumstàncies els pictogrames s'utilitzen per a tasques d'informació i orientació. És a partir de la segona meitat del segle XX que es comencen a dissenyar vertaders sistemes d'orientació unitaris per a aquests esdeveniments En l'Olimpíada de Tokio del 1964 els dissenyadors gràfics japonesos elaboraren per primera vegada el que podem anomenar pròpiament pictogrames. Aquests foren ampliats per a l'Exposició Internacional d'Osaka del 1970. A partir d'aquí els dissenyadors de l'Expo de Montreal 1967, dels Jocs Olímpics de Mèxic del 1968 i de Grenoble i finalment la de l'Olimpíada de Munic del 1972 es projectaren pictogrames per a definir un ampli sistema d'orientació pública.


 ALGUNS EXEMPLES DELS JOCS OLÍMPICS

Otl Aicher, pictogrames dels jocs olímpics de Munic 1972 i Montreal 1976.
El dissenyador alemany Otl Aicher (1922) procurà crear una pictogrames molts senzills i depurats que fossin comprensibles per un públic internacional. L'objectiu professional d'aquest dissenyador ha estat crear una obra clara i racional que integri la imatge i la tipografia, sempre amb sobrietat i austeritat. Per a realitzar aquests pictogrames s'han emprat traçats geomètrics que permeten determinar la gruixària del pal de les figures, els espais intermitjos, les línies rectes i també la circumferències i les formes corbes amb què acaben les figures.

      


Josep Maria Trias (Quod), pictogrames dels jocs olímpics de Barcelona'92.
El barceloní Josep Maria Trias (1948) guanyà el concurs per a escollir la imatge definitiva dels pictogrames dels Jocs Olímpics de Barcelona. La gestualitat d'aquests pictogrames suposaren una novetat enfront del traçat geomètric tradicional, que des del projecte d'Otl Aicher era considerat encara el paradigma perfecte. El traçat gestual intervé com un elements expressiu en aquest pictogrames, accentuant el moviment de l'activitat que representen. Es juga amb l'espontaneïtat del gest i del traç a mà.


Pictogrames dels Jocs Olímpics d'Hivern de Grenoble del 1968.
Per al disseny d'aquests pictogrames s'ha jugat amb l'efecte òptic que poden produir els traçats o els tramats de línies. A diferències dels altres pictogrames no s'utilitza la línia de contorn per a delimitar les figures sinó que, la diferències de la gruixària dels traços de línies que cobreixen tot la imatge, permet visualitzar les figures. La gradació de la gruixària de les línies també permet crear l'efecte de moviment de les activitats representades.




 COMPARACIÓ DE PICTOGRAMES

Observeu i compareu aquestes tres versions de pictogrames olímpics. Esmenteu les diferències gràfiques més destacables i valoreu la seva idoneïtat.



 
versió per imprimir



ACTIVITAT 3
Explicació d'alguns recursos per a la realització de pictogrames. Exercici de simplificació de formes.

DOCUMENT 3

 
 RECURSOS PER A LA REALITZACIÓ DE PICTOGRAMES


Combinació i ordenació dels elements i variacions entre negatiu i positiu





Formes dels elements





Utilització de traçats geomètrics, traçats gestuals o tramats de línies

           



Graus d'abstracció i figuració





Combinació elements figuratius, abstractes i signes





Coincidència estilística d'una sèrie pictogràfica



 
versió per imprimir



ACTIVITAT 4
Disseny d'un sistema de senyalització.

DOCUMENT 4

 
 DISSENY D'UN SISTEMA DE SENYALITZACIÓ


Sou els encarregat de dissenyar un sistema de senyalització per a un carril bici. S'ús demanen diferents tipus de senyalitzacions que han de servir tant per a ser col.locades en forma de senyals al llarg del recorregut, com per d'icones identificadores en els mapes. Per tant han de ser entenedores i visibles en ambdos casos.

Heu de pensar les característiques gràfiques del sistema de senyalització i definir algunes de les senyalitzacions.

A part haureu d'explicar quines són aquestes característiques i com s'adecuen a la seva funció, argumentant perquè heu triat unes formes dels senyals i no unes altres, uns colors i no uns altres, unes idones i no unes altres...


Senyalitzacions que heu de realitzar:

-Fita indicativa del recorregut del carril amb el quilometratge.

-Fletxa que indica la direcció.

-Senyalització que indica que hi ha una font.

-Senyalització que indica que el ferm és irregular o que està en mal estat.


El tipus de senyalització que penseu ha de permetre que hi puguin haver d'altres tipus de senyals a part de les que dissenyareu.



      

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 5
Disseny de dos pictogrames.

DOCUMENT 5

 
 DISSENY DE DOS PICTOGRAMES


Accés per a minusvàlids

Dissenyeu un pictograma que indiqui que un espai té accés adaptat per a minusvàlids.
Aquí teniu alguns exemples bastant diferents que poden servir de punt de partida o d'orientació.
Presenteu el pictograma reproduït tres vegades en un suport format Din-A4 en negre i en dos altres colors.

El pictograma imprès ha de tenir uns 4 cm de costat.

 



Sortida d'emergències d'incendis
Dissenyeu un altre pictograma per assenyalar una sortida d'emergència d'incendis. Penseu els elements que poden comunicar ràpidament aquest idea. En el pictograma s'hi ha d'integrar una fletxa que indiqui la direcció de la sortida.

Presenteu el pictograma imprès dues vegades en negre, una tal com l'heu dissenyat i l'altre invertint-lo per a fer que variï la direcció del pictograma. Imprimiu dues vegades més el pictograma amb un altre color.

El pictograma imprès ha de tenir uns 4 cm de costat.




 EXEMPLES

        
Jonatan Gispert


       
Marc López


         

         
Isabel Fontbona

 
versió per imprimir


 

RECURSOS I BIBLIOGRAFIA

 Sobre senyalètica

o AICHER, Otl / KRAMPEN, Martin. Sistemas de signos en la comunicación visual. Barcelona: Gustavo Gili, 1981 (1977).
Manual per a dissenyadors, arquitectes i panificadors i analistes de sistemes, que proporciona informació sobre la comunicació mitjançant símbols gràfics.

o COSTA, Joan. Señalética. CEAC, 1989 (1987)

o FRUTIGER, Adrian. Signos, símbolos, marcas y señales. Barcelona: Gustavo Gili, 1994 (1978)

o SATUÉ, Enric. Historia del diseño gráfico en España. Historia de una forma comunicativa nueva. Madrit: Alianza Editorial, 1997. Del llibre destaquem els capítols:
3. LA SEÑALIZACIÓN. Un sistema de orientación del tráfico humano y mecánico. (p.85)

o http://www.biza-project.de/otl/start.htm
Web amb informació sobre el dissenyador Otl Aicher

o http://www.piktogramm.com/
Pictogrames agrupats en temàtiques