Els
continguts del currículum d'Imatge (actual Cultura Audiovisual) s'han ordenat en un seguit d'unitats
didàctiques agrupades en tres apartats o mòduls corresponents
als tres crèdits de la matèria:
el primer dedicat de forma genèrica a LES IMATGES COM A REPRESENTACIÓ
i específicament a la fotografia com a mitjà de registre
de la realitat; el segon a la relació entre LES IMATGES I ELS
MITJANS DE COMUNCIACIÓ; i el tercer es dedica a LES IMATGES
I LES NARRACIONS DE FICCIÓ.
En
tots tres apartats es treballa amb
imatges produïdes tecnològicament, concretament les generades
amb mitjans fotogràfics, videogràfics i infogràfics.
No s'ha optat per dividir els tres mòdul segon paràmetres
tècnics, contemplant els diferents tipus d'imatges, sinó
que s'ha reservat cada un dels apartats a diferents usos i camps d'actuació
de les imatges. Així es vol fer èmfasi no només en
els aspectes tècnics i procedimentals de les imatges sinó
en els seus contingut i en la seva capacitat significativa.
Tot i la classificació realitzada, els àmbits d'actuació
d'un i d'altra apartat els trobem en molts casos completament barrejats
en la realitat.
1. El primer apartat es dedica genèricament a LES IMATGES COM
A REPRESENTACIÓ creades tecnològicament. Es reflexiona
sobre la seva presència en la societat contemporània. S'aporten
coneixements per a veure com les imatges seleccionen i utilitzen els referents
reals i es treballa amb els elements bàsics que les caracteritzen
(tècnics, formals, conceptuals, estètics i històrics).
Totes aquestes qüestions s'introdueixen principalment a través
de la fotografia.
Set unitats permeten tractar els aspectes
que hem esmentat: Les imatges on es
parla sobre què entenem per imatges i sobre la seva incidència
en la societat actual. La selecció de la realitat on es
treballen aspectes formals sobre les imatges. La fotografia on
s'incideix en aquest mitjà de producció d'imatges i també
es comença a treballar la lectura i interpretació d'imatges.
Les càmeres on s'entra de ple en qüestions de caràcter
tècnic i instrumental. La pràctica fotogràfica:
l'estudi. El cos en fotografia unitat en la que es comença
a aprofundit en l'experimentació en el mitjà fotogràfic,
concentrant l'activitat en la pràctica d'estudi i sobretot en l'aproximació
que la fotografia ha fet al cos humà. Seguint en l'àmbit
de l'experimentació, la següent activitat La pràctica
fotogràfica: del laboratori a l'ordinador, ens permet treballar
amb diferents suports i formats d'imatges incidint en els aspectes tècnics
de les imatges produïdes químicament i de les digitals. I,
finalment, Història de la fotografia on es fa un petit recorregut
per diferents moments històrics que ens han de permetre contextualitzar
els elements fins ara treballat i conèixer noves referències
en l'àmbit de la creació fotogràfica.
En aquest mòdul es treballa amb referències i propostes
del camp de la fotografia, de l'art contemporani i de la publicitat.
2. El segon
apartat LES
IMATGES I ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ es
dedica exclusivament a l'ús de les imatges en el camp de la comunicació.
Es tractaran diferents qüestions sobre
la utilització de les imatges per a transmetre o generar informació.
Es
continua treballant amb la fotografia i també es comença
a parlar de les narracions audiovisual, del mitjà vídeo
i de la televisió.
En
aquest cas
són cinc les unitats
que estructuren el mòdul. Tractament i manipulació de
la informació. incideix en la capacitat significativa de les
imatges i en la seva potencialitat per a generar i transformar la informació.
En la següent unitat El
fotomuntatge. Propaganda política i publicitat
es continuen treballant aquest elements ara
però aplicats al camp de la publicitat i a les estratègies
emprades pel fotomuntatge. En
La narració gràfica: el reportatge fotogràfic
es comença a treballar amb seqüències d'imatges i amb
la seva capacitat per a reconstruir, representar o documentar els fets
reals. De la seqüència fotogràfica passem a la narració
audiovisual en El reportatge televisiu
i el documental. I, finalment, a Espai web s'incideix
en
la presència de les imatges en l'entorn comunicacional d'Internet.
Al llarg d'aquest apartat es treballa amb referències del camp
del fotoperiodisme i la fotografia documental, de la fotoil.lustració
i de la publicitat i, també, del cinema documental, del reportatge
televisiu i de la creació multimèdia.
3. El tercer
i últim apartat LES IMATGES I LES NARRACIONS DE FICCIÓ
es dedica quasi exclusivament a les imatges en moviment i al seu ús
per a construir narracions de ficció. Es treballen qüestions
relacionades amb el cinema, les telesèries i les imatges animades.
S'aprenen els processos bàsics de vídeo. També es
reserva un espai dedicat a l'art contemporani i a l'ús que aquest
ha fet dels mitjans audiovisuals.
Aquest és
el mòdul més extens en nombre d'unitats i del qual s'ha
de fer una selecció per a poder dur a terme tots els continguts.
S'inicia amb Història i evolució de la tècnica
cinematogràfica on s'ofereixen coneixements bàsics sobre
l'aparició i l'evolució tècnica de les imatges en
moviment. Després amb Els arguments. Cinema
i sèries de televisió s'entra de ple a treballar els
continguts i les característiques dels relats de ficció
audiovisuals. A partir d'aquí s'aniran desgranant diferents aspectes
sobre la construcció d'aquests relats. La unitat dedicada a Mirar
a través de la càmera. El muntatge incideix en els aspectes
formals de la construcció dels relats i en l'ús d'elements
del llenguatge audiovisual. La banda sonora. Combinació de sons
i imatges es dedica exclusivament a l'ús de la música
en els relats i a la interacció d'aquesta amb les imatges. Finalment
s'ofereixen a El guió. La producció audiovisual.
s'ofereixen elements per a organitzar i portar a terme una producció
audiovisual.
Després d'haver treballat aspectes tècnics i d'haver experimentat
amb els mitjans audiovisuals es torna a aprofundir en el contingut i l'estètica
dels relats audiovisual i s'incideix en la interpretació d'aquest
tipus de produccions. Amb la unitat Mirar i interpretar una pel·lícula
es treballa exclusivament al voltant d'una pel·lícula per a discernir-ne
tots els elements i ser capaços de plantejar-ne lectures. Estètiques
cinematogràfiques és una unitat que vol ampliar les
referències històriques sobre cinema. Finalment
es proposen treballar dos altres àmbits el de Les animacions
i el de l'ús dels Audiovisuals
en l'art contemporani.
Al llarg d'aquest tercer apartat, es treballa amb referències i
propostes que provenen del camp del cinema, però també
de la televisió, de l'animació i de l'art contemporani.
Podem dir que, tal com s'han estructurat els continguts del currículum
d'Imatge i de la manera com estan pensades i es porten a terme les activitats
de cada unitat, es pretenen treballar cinc grans aspectes:
- Coneixement
tècnic
Es vol conèixer els processos bàsics, les tècniques
i els instruments propis de la fotografia, la videografia i la infografia.
- Coneixements
bàsics dels diferents àmbits de la comunicació
i de la creació artística visual i audiovisual.
Es pretén analitzar com diferents àmbit de la creació
i de la comunicació utilitzen els mitjans visuals i audiovisuals:
l'àmbit de la publicitat, el del periodisme i el de la televisió,
també el del cinema, el de les produccions multimèdia
o l'animació, així com el camp de l'art contemporani.
- Conèixer
produccions contemporànies i històriques
Conèixer i entendre les propostes de diferents creadors contemporanis
i tenir un mínim bagatge de produccions històriques importants
sobretot en l'àmbit de la fotografia i del cinema.
- Capacitat
reflexiva i crítica envers les imatges
Adquirir estratègies que permetin analitzar, interpretar i discutir
sobre el contingut i l'ús que es fa de les imatges.
- Produir
amb els diferents mitjans
Experimentar individualment o en grup amb els diferents mitjans per
a produir creacions visuals o audiovisuals: sèries fotogràfiques,
reportatges fotogràfics, imatges produïdes o tractades infogràficament,
anuncis gràfics, muntatges videogràfics, animacions i
petits curts
|