Applets > Cinemàtica > Caiguda lliure > Per l'alumne
Caiguda lliure
Executa l'applet
Per l'alumne

Per acabar d'aclarir els conceptes i procediments relacionats amb la caiguda lliure pots intentar contestar les qüestions i resoldre aquests problemes. El seu grau de dificultat és creixent.

Recorda que pots recòrrer a l'ajuda i l'applet et pot servir per comprovar el resultat però també per acabar de solucionar els dubtes que tinguis.

Bona feina!

Qüestions
  • Quan llancem un objecte i arriba a l'alçada màxima, quant val la seva velocitat? I quant valdrà en aquest instant la seva acceleració?
  • Llancem un objecte des de terra cap amunt. L'objecte puja, s'atura i després baixa. Quin és el valor i el signe de la seva acceleració en aquests tres intervals? I quin és el signe de la seva velocitat?

• Dibuixa qualitativament les gràfiques a-t, v-t i y-t del moviment d'una pilota sense fricció que la llancem cap amunt i torna a caure a terra.
  • Deixem caure un objecte des del 2n pis d'un edifici i després el mateix però des del 4t pis, si suposem que els pisos tots són de la mateixa alçada, en el segon cas tardarà el doble en xocar amb el terra?
  • Dibuixa qualitativament les gràfiques a-t, v-t i y-t del moviment d'un objecte que el llenço des de dalt d'un penyasegat cap avall.
Problemes
  • Des de terra llenço una pilota cap amunt amb una velocitat de 15 m/s. Calcula l'alçada màxima a la que arribarà.
  • Des de dalt d'un terrat que està a 20 metres d'alçada sobre el carrer, deixo anar les claus del cotxe per a un meu amic. Amb quina velocitat xocaran amb el terra? Quant tardaran en arribar a la meitat de l'alçada?
  • Des d'una finestra d'un tercer pis (9 metres) llenço cap avall amb 5 m/s una pilota de tennis. Amb quina velocitat passarà per la finestra del primer pis?
  • Des d'un penyasegat llenço una pedra amb una velocitat de 10 m/s cap amunt i tarda 4 segons amb xocar amb el terra. Amb quina velocitat xoca amb el terra? Quina és l'alçada del penyasegat? Calcula l'alçada màxima a la que arribarà la pedra.
  • Amb quina velocitat he de llençar una pilota des de terra perquè arribi a un terrat de 16 metres d'alçada?
Autoaprenentatge
Ara seria el moment de plantejar-te tu sol alguns problemes o exercicis sobre caiguda lliure, per poder-los resoldre quantitativament o qualitativa i després comprovar-ne els resultats amb l'ajuda de l'applet. Endavant!