|
|
Applets > Electricitat >
Electrostàtica > Pel professor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Electrostàtica |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Executa
l'applet |
|
Pel professor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conceptes |
|
|
|
|
|
|
|
El
professor a l'aula, amb el canó de vídeo, pot utilitzar
aquest applet per reforçar alguns dels conceptes sobre electrostàtica.
De forma orientativa...
|
|
Camp
elèctric Clicant a diferents punts de la pantalla podem veure el
vector camp elèctric, és a dir la força elèctrica
que actuaria sobre una càrrega d'1 C situada en aquest punt.
Si ho fem amb diferents configuracions podem ajudar a l'alumne a assimilar
el concepte de camp:
- Una única càrrega: veure que el camp sempre és
radial i que disminueix amb la distància. Observarem que si
la càrrega és positiva el camp el sentit del camp és cap enfora i
si és negativa és cap endins.
- Activant la quadrícula i l'opció Ajustar
valors: es pot repetir l'exemple anterior i veure que la disminució
del valor del camp correspon exactament a l'invers del quadrat de la
distància (si la distància es duplica, el camp disminueix
en la quarta part).
- Dipol: es pot mostrar el camp en algun punt de
la pantalla, per veure que efectivament correspondria a la força
que actuaria sobre una càrrega positiva (de +1 C) i que és
el resultat d'una suma vectorial. Concretament es pot veure que en
els punts de l'eix y el camp és horitzontal (les components
verticals s'anul·len entre elles).
- Dues
càrregues d'igual signe (modificació de la configuració anterior
clicant a la càrrega): igualment
es pot mostrar el camp elèctric
en algun punt de la pantalla. És especialment
interessant comentar com serà el camp en els punts de l'eix
y. Serà especialment positiu que els alumnes realitzin les
seves hipòtesis abans de mostrar el resultat.
- Altres configuracions més complicades: el professor
pot incrementar el nivell de dificultat de l'anàlisi del camp
elèctric en funció del nivell dels alumnes.
|
|
|
|
|
|
Potencial
elèctric Clicant a diferents punts podem observar el valor del potencial
elèctric (treball que cal fer per portar una càrrega d'un Coulomb des
de l'infinit fins aquest punt). Podem entre d'altres...
- Recordar, i comprovar, que el potencial pot ser positiu
o
negatiu. Serà positiu si hem d'apretar la càrrega per transportar-la
des de l'infinit fins el punt en qüestió.
- Repetir la seqüència d'exemples anteriors.
- En el cas numèric, comprovar que el potencial
disminueix amb la distància (però no quadràticament).
- Comprovar que camp nul no significa potencial nul.
- Comprovar també que si tendim a l'infinit el potencial
tendeix a zero.
|
|
Línies
de força (o de camp) L'applet dibuixa bastant exactament les línies de
força. Per això, el professor pot utilitzar aquesta eina
per aclarir que...
- La línia de força ens dóna una
idea no solament del sentit del camp en qualsevol punt de l'espai,
sinó
també del mòdul tenint en compte que la densitat de línies
està directament relacionada amb el mòdul del camp elèctric.
- Les línies de força sempre entren cap
a les càrregues negatives i surten de les càrregues positive.
- Amb una única càrrega les línies
són
radials.
- En el cas d'un dipol les línies surten de la càrrega
positiva i moren a la càrrega negativa.
- Si existeixen només dues càrregues d'igual signe,
les línies
entren (o surten) a cada càrrega i provenen de l'infinit (o hi tendeixen
a).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Línies
equipotencials
L'applet pinta tota la pantalla de color. Pròpiament
les línies equipotencials serien les línies que determinen
el canvi de color.
L'escala de colors (en J/C) es calcula en cada cas segons
la configuració de càrregues, per tant podríem
parlar amb propietat de zones "entrepotencials". Entre una
zona (color) i la següent hi ha una diferència de potencial
constant, que també és diferent per a cada configuració.
Els potencials poden ser positius, color blau, o negatius,
color vermell. La intensitat del color, ja sigui blau o vermell, és
proporcional al mòdul
del potencial. Aquests criteris ens poden ajudar a imaginar de forma
tridimensional el dibuix: les zones blaves surten de la pantalla i les
vermelles s'hi enfonsen de manera semblant a les corbes de nivell d'un
plànol
d'una zona muntanyosa situada a la línia de la costa.
L'applet, en acabar de dibuixar les línies, dibuixa
l'escala de colors utilitzada amb el corresponent valor de potencial de
cada color.
Per conèixer el valor del potencial d'una línia
podem clicar en un punt qualsevol de la pantalla per llegir el valor
del potencial elèctric.
També podem utilitzar el dibuix per referir-nos a altres aspectes
com ara:
- El camp elèctric no és constant al llarg
d'una línia equipotencial.
- Que el camp sigui zero no implica que el potencial sigui
nul en aquest punt.
- Les línies equipotencials són semblants
a les corbes de nivell d'un mapa topogràfic. En comptes de
representar alçades o fondàries respecte el nivell del mar
representen alçades
elèctriques (potencials elèctrics) respecte una
alçada zero situada a l'infinit. D'aquesta manera podem intentar
imaginar-nos les línies equipotencials amb relleu: les càrregues
negatives estarien situades en pous de potencial i en canvi les
positives estarien en muntanyes de potencial. Això es
visualitza perfectament amb l'opcio Equipotencials
3D.
No cal dir que és interessant mostrar el mateixos
exemples que hem treballar amb les línies de força:
- Una sola càrrega: Circumferències
concèntriques.
- Un
dipol: Línies corbes tancades al voltant de cada
càrrega,
de potencial positiu al voltant de la càrrega positiva i
viceversa.
- Dues
càrregues del mateix signe: Línies corbes
tancades però el potencial sempre és positiu o negatiu
segons el signe de la càrrega.
- Un
condensador: A l'interior del condensador les línies
equipotencials són pràcticament paral·leles
a les plaques i la diferència de potencial es manté molt
constant (línies separades regularment).
- Una
circumferència: Tant a l'interior com a l'exterior,
les línies son circumferències concèntriques,
tal com si totes les càrregues les concentréssim
en el centre (càrrega puntual).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Equipotencials
3D
Amb la vista en tres dimensions del potencial elèctric
l'alumne millorarà l'aprenentatge del concepte (sempre abstracte)
d'aquesta magnitud.
Per això és important que el professor expliqui
el paral·lelisme que hi ha entre el potencial elèctric i l'alçada.
Qualsevol objecte sabem, per experiència, que tendeix
a disminuir d'alçada en el camp gravitatori. Les masses es mouen
sempre cap a potencial baixos. Podem associar doncs el potencial elèctric
a alçada.
Si existissin masses negatives pujarien en comptes de caure:
si deixessim anar una pilota de massa negativa aquesta acceleraria cap
amunt (g = +9,8 m/s2). Seria una gran solució al problema del transport!
Podem treballar també la relació entre el
camp i el potencial (E = -grad V). Simplificant-ho una mica, el camp és
(menys) la variació del potencial, és a dir el camp elèctric és
proporcional al pendent de la superfície 3D del potencial,
sempre té la direcció del màxim pendent i el sentit
és de baixada. D'aquesta manera podem avaluar la magnitud del
camp en diferents punts i situacions:
- Una
càrrega positiva: Quan més lluny de la càrrega
més suau és el pendent, per tant el camp disminueix
amb la distància. El pendent (camp elèctric) tendeix
a zero quan la distància és fa molt gran.
- Una
càrrega negativa: El pendent sempre va cap a la càrrega,
per tant aquest és el sentit del camp.
- Dipol:
Entre les dues càrregues de signe contrari el pendent baixa
des de la càrrega positiva fins la negativa, el camp elèctric
té per tant aquest sentit. És interessant observar
que no hi ha cap punt entre les dues càrregues on
el camp sigui nul (pendent zero).
- Dues
càrregues positives: La superfície de potencial
elèctric s'assembla a dues muntanyes (d'alçades proporcionals
als valors de les càrregues). En aquest cas podem veure
que en un punt entre les dues càrregues el camp elèctric és
zero, aquest posició coincideix just en el "coll" entre
les dues muntanyes, on el pendent és horitzontal. També és
interessant observar que aquest punt és més proper
a la càrrega de valor més petit.
|
|
|
Relació
entre les línies de força i les equipotencials És important tenir present que podem dibuixar simultàniament
les línies equipotencials i/o les línies de força
i/o el vector camp elèctric de diferents punts. D'aquesta manera podem
comprovar gràficament la relació que hi ha entre les
línies
equipotencials i les línies de força. Tenint en compte que el camp elèctric és
igual al gradient del potencial elèctric però canviat de
signe, podem comprovar que:
- Les línies equipotencials sempre són perpendiculars
a les línies de força.
- El camp elèctric sempre va en la direcció de
màxima variació (negativa) del potencial.
- El sentit del camp és el de la disminució
del potencial.
- La intensitat del camp és proporcional a la
variació
de potencial amb l'espai (el camp elèctric és més
intens a les zones on les línies equipotencials estan més
juntes).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Procediments |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
També
podem utilitzar l'applet per treballar procediments i/o comprovar els
resultats obtinguts en la resolució numèrica d'exercicis.
Podem calcular per exemple:
- El camp elèctric (mòdul i direcció),
suma vectorial dels camps creats per cada càrrega.
- El potencial en un punt de la pantalla, suma escalar
dels potencials creats per cada càrrega.
- La força elèctrica (mòdul i direcció)
sobre una càrrega.
- L'energia electrostàtica d'una càrrega.
- El treball necessari per traslladar una càrrega entre
dos punts de la pantalla.
- La velocitat amb què arribarà una càrrega
a un punt si la deixem anar des d'un altre.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|