|
|
Applets > Gravitació >
Gravitació > Pel professor |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gravitació |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Executa
l'applet |
|
Pel professor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conceptes |
|
|
|
|
|
|
El
professor a l'aula, amb el canó de vídeo, pot utilitzar
aquest applet per reforçar alguns dels conceptes sobre gravitació.
De forma orientativa...
|
|
Camp gravitatori
Clicant a diferents punts de l'univers podem veure el vector
camp gravitatori, és a dir la força gravitatòria
que actuaria sobre 1 kg de massa situada en aquest punt. Si ho fem amb
diferents configuracions podem ajudar a l'alumne a assimilar el concepte
de camp:
- Un únic planeta: veure que el camp sempre és
radial, cap a l'interior i que disminueix amb la distància.
- Activant la quadrícula i l'opció Ajustar
valors: es pot repetir l'exemple anterior i veure que la disminució
del valor del camp correspon exactament a l'invers del quadrat de la
distància (si la distància es duplica, el camp disminueix
en la quarta part).
- Dos planetes: es pot mostrar el camp en algun punt de
l'univers, per veure que efectivament correspondria a la força
que actuaria sobre una massa positiva (de +1 kg) i que és el
resultat d'una suma vectorial. Concretament es pot veure que en els
punts de l'eix y el camp és vertical (les components horitzontals
s'anul·len entre elles).
- Altres configuracions més complicades: el professor
pot incrementar el nivell de dificultat de l'anàlisi del camp
gravitatori en funció del nivell dels alumnes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Potencial
gravitatori
Clicant a diferents punts podem observar el valor del potencial
gravitatòri (treball que cal fer per portar una massa d'un quilogram
des de l'infinit fins aquest punt). Podem entre d'altres...
- Recordar, i comprovar, que el potencial sempre és
negatiu perquè la força gravitatòria és
atractiva.
- Repetir la seqüència d'exemples anteriors.
- En el cas numèric, comprovar que el potencial
disminueix amb la distància (però no quadràticament).
- Comprovar que camp nul no significa potencial nul.
- Comprovar també que si tendim a l'infinit el potencial
tendeix a zero.
|
|
Línies
de força (o de camp)
L'applet dibuixa bastant exactament les línies de
força. Per això, el professor pot utilitzar aquesta eina
per aclarir que...
- La línia de força ens dóna una idea
no solament del sentit del camp en qualsevol punt de l'espai, sinó
també del mòdul tenint en compte que la densitat de línies
està directament relacionada amb el mòdul del camp gravitatori.
- Les línies de força sempre entren cap els
microplanetes perquè la força gravitatòria és
sempre atractiva.
- Amb un únic planeta les línies són
radials.
- Si existeixen només dos planetes, les línies
entren a cada planeta i provenen de l'infinit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Línies
equipotencials
L'applet pinta tota la pantalla de color. Pròpiament
les línies equipotencials serien les línies que determinen
el canvi de color.
L'escala de colors (en J/kg) es calcula en cada cas segons
la configuració de planetes, per tant podríem parlar amb
propietat de zones "entrepotencials". Entre una zona (color)
i la següent hi ha una diferència de potencial constant, que
també és diferent per a cada configuració.
Els potencials en gravitació sempre són negatius.
La intensitat del color vermell és proporcional al mòdul
del potencial. Aquest criteri ens pot ajudar a imaginar de forma tridimensional
el dibuix: les zones vermelles s'hi
enfonsen de manera semblant a les corbes de nivell d'un plànol
d'una zona marítima.
L'applet, en acabar de dibuixar les línies, dibuixa
l'escala de colors utilitzada amb el corresponent valor de potencial de
cada color.
Per conèixer el valor del potencial d'una línia
podem clicar en un punt qualsevol de l'univers per llegir el valor del
potencial gravitatori.
També podem utilitzar el dibuix per referir-nos a altres aspectes
com ara:
- El camp gravitatori no és constant al llarg d'una
línia equipotencial.
- Que el camp sigui zero no implica que el potencial sigui
nul en aquest punt.
- Les línies equipotencials són semblants
a les corbes de nivell d'un mapa topogràfic. En comptes de representar
alçades respecte el nivell del mar representen alçades
gravitatòries (potencials gravitatòries) respecte una
alçada zero situada a l'infinit. D'aquesta manera podem intentar
imaginar-nos les línies equipotencials amb relleu: els planetes
estarien situats en pous de potencial. Això es visualitza perfectament
amb l'opcio Equipotencials 3D.
No cal dir que és interessant mostrar el mateixos
exemples que hem treballar amb les línies de força:
- Un sol planeta: Circumferències concèntriques.
- Dos planetes: Línies corbes tancades però
el potencial sempre és negatiu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Equipotencials
3D
Amb la vista en tres dimensions del potencial gravitatori
l'alumne millorarà l'aprenentatge del concepte (sempre abstracte)
d'aquesta magnitud.
Per això és important que el professor expliqui
el paral·lelisme que hi ha entre el potencial gravitatori i l'alçada.
Qualsevol objecte sabem, per experiència, que tendeix
a disminuir d'alçada en el camp gravitatori. Les masses es mouen
sempre cap a potencial baixos. Podem associar doncs el potencial gravitatori
a alçada.
Si existissin masses negatives pujarien en comptes de caure:
si deixessim anar una pilota de massa negativa aquesta acceleraria cap
amunt (g = +9,8 m/s2). Seria una gran solució al problema del transport!
Podem treballar també la relació entre el
camp i el potencial (g = -grad V). Simplificant-ho una mica, el camp és
(menys) la variació del potencial, és a dir el camp gravitatori
és proporcional al pendent de la superfície 3D del potencial,
sempre té la direcció del màxim pendent i el sentit
és de baixada. D'aquesta manera podem avaluar la magnitud del camp
en diferents punts i situacions:
- Un planeta: Quan més lluny del planeta més
suau és el pendent, per tant el camp disminueix amb la distància.
El pendent (camp ) tendeix a zero quan la distància és
fa molt gran.
- Dos planetes: La superfície de potencial gravitatori
s'assembla a pous (de fondàries proporcionals als valors de les
masses). En aquest cas podem veure que en un punt entre els dos planetes
el camp gravitatori és zero (però no el potencial), aquesta
posició coincideix just en el "coll" entre les dues
muntanyes, on el pendent és horitzontal. També és
interessant observar que aquest punt és més proper al
planeta més petit.
|
|
|
Relació
entre les línies de força i les equipotencials
És important tenir present que podem dibuixar simultàniament
les línies equipotencials i/o les línies de força
i/o el vector camp gravitatori de diferents punts. D'aquesta manera podem
comprovar gràficament la relació que hi ha entre les línies
equipotencials i les línies de força.
Tenint en compte que el camp gravitatori és igual
al gradient del potencial gravitatori però canviat de signe, podem
comprovar que:
- Les línies equipotencials sempre són perpendiculars
a les línies de força.
- El camp gravitatori sempre va en la direcció de
màxima variació (negativa) del potencial.
- El sentit del camp és el de la disminució
del potencial.
- La intensitat del camp és proporcional a la variació
de potencial amb l'espai (el camp gravitatori és més intens
a les zones on les línies equipotencials estan més juntes).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Procediments |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
També
podem utilitzar l'applet per treballar procediments i/o comprovar els
resultats obtinguts en la resolució numèrica d'exercicis.
Podem calcular per exemple:
- El camp gravitatori (mòdul i direcció),
suma vectorial dels camps creats per cada planeta..
- El potencial en un punt de l'univers, suma escala dels
potencials creats per cada planeta.
- La força gravitatòria (mòdul i direcció)
d'un objecte, és a dir el seu pes.
- L'energia gravitatòria d'un objecte.
- El treball necessari per traslladar una massa entre dos
punts de l'univers.
- La velocitat amb què arribarà un objecte
a un punt si el deixem anar des d'un altre.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|