Applets > Ones > Interferències > Pel professor
Interferències  
Executa l'applet
Pel professor    
Conceptes        

El professor a l'aula, amb el canó de vídeo, pot utilitzar aquest applet per reforçar alguns dels conceptes sobre ones. De forma orientativa...

 

Generals

  • Els fronts d' ones circulars (crestes negres i valls grises). Sense les línies nodals ni constructives podem observar com evolucionen al llarg del temps. També podem visualitzar-les en la part inferior de l'applet.
  • Significat de la longitud d'ona, modificant el seu valor podem observar com varia la respresentació a l'applet.
  • Interferència constructiva: situem l'ampolla damunt d'una superposició cresta-cresta i observem a la part inferior que l'ampolla es troba a una doble amplitud. Si situem l'ampolla damunt d'una vall-vall podem comprovar que l'ampolla es troba a una doble vall.
  • Interferència destructiva (node). Com abans situem l'ampolla en diferents punts cresta-vall per veure que la posició de l'ampolla sempre és zero.
  • Diferència de trajecte: a la part inferior veurem que si la diferència correspon a un numero sencer de longituds d'ona ens trobem en un punt d'interferència constructiva. Si, en canvi, ens situem en un punt on la diferència correspon a un número imparell de semilongituds d'ona aleshores ens trobem en un node (o línia nodal).
   

Línies

  • Línies nodals. Abans de visualitzar-les podem intentar dibuixar-les manualment posant l'ampolla successivament a diferents punts cresta-vall. Acabarem mostrant les línies de color verd (activant el quadre corresponent). En aquest moment podem comentar l'existència de vàries línies en funció de les diferències de camins als focus i la longitud d'ona (veure la part inferior de l'applet).
  • Línies d'interferència constructiva. Podem repetir el procediment anterior però ara amb les crestes-crestes o les valls-valls. Comentar que en l'eix de simetria lògicament hi ha una línia d'interferència constructiva.
  • Número de línies nodals. Podem comprovar que el nombre de línies varia segons la longitud d'ona i la distància entre els focus. N = d (f1,f2) / lambda

Moviment

  • Moviment de l'ampolla damunt d'una interferència constructiva. Si animem l'applet, a la part inferior veurem que l'ampolla oscil·la amb una amplitud 2A.
  • Amb l'ampolla damunt d'un node, i l'applet en funcionament, podem comprovar que la seva oscil·lació és nul·la.
 

Procediments

 

També podem utilitzar l'applet per treballar procediments i/o comprovar els resultats obtinguts en la resolució numèrica d'exercicis. Podem calcular per exemple:

  • Donada una posició damunt del pla, calcular si ens trobem damunt d'un node.
  • Calcular la posició d'un punt qulsevol però situat damunt d'una determinada línia nodal (o d'interferència constructiva).
  • Trobar l'amplitud de l'oscil·lació en un punt determinat del pla.