|
|
Applets > Ones >
Interferències > Pel professor |
|
|
|
|
|
|
Interferències |
|
|
|
|
|
|
|
|
Executa
l'applet |
|
Pel professor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conceptes |
|
|
|
|
|
El
professor a l'aula, amb el canó de vídeo, pot utilitzar
aquest applet per reforçar alguns dels conceptes sobre ones.
De forma orientativa...
|
|
Generals
- Els fronts d' ones circulars (crestes
negres i valls grises). Sense les línies nodals ni constructives podem
observar com evolucionen al llarg del temps. També podem visualitzar-les
en la part inferior de l'applet.
- Significat de la longitud d'ona, modificant
el seu valor podem observar com varia la respresentació a l'applet.
- Interferència constructiva:
situem l'ampolla damunt d'una superposició cresta-cresta i observem
a la part inferior que l'ampolla es troba a una doble amplitud. Si
situem l'ampolla damunt d'una vall-vall podem comprovar que l'ampolla
es troba a una doble vall.
- Interferència destructiva (node).
Com abans situem l'ampolla en diferents punts cresta-vall per veure
que la posició de l'ampolla sempre és zero.
- Diferència de trajecte: a la
part inferior veurem que si la diferència correspon a un numero
sencer de longituds d'ona ens trobem en un punt d'interferència
constructiva. Si, en canvi, ens situem en un punt on la diferència
correspon a un número imparell de semilongituds d'ona aleshores
ens trobem en un node (o línia nodal).
|
|
|
|
|
|
|
|
Línies
- Línies nodals. Abans de visualitzar-les
podem intentar dibuixar-les manualment posant l'ampolla successivament
a diferents punts cresta-vall. Acabarem mostrant les línies
de color verd (activant el quadre corresponent). En aquest moment podem
comentar l'existència de vàries línies en funció de
les diferències de camins als focus i la longitud d'ona (veure
la part inferior de l'applet).
- Línies d'interferència constructiva.
Podem repetir el procediment anterior però ara amb les crestes-crestes
o les valls-valls. Comentar que en l'eix de simetria lògicament
hi ha una línia d'interferència constructiva.
- Número de línies nodals.
Podem comprovar que el nombre de línies varia segons la longitud
d'ona i la distància entre els focus. N = d (f1,f2) / lambda
Moviment
- Moviment de l'ampolla damunt d'una interferència
constructiva. Si animem l'applet, a la part inferior veurem
que l'ampolla oscil·la amb una amplitud 2A.
- Amb l'ampolla damunt d'un node, i l'applet
en funcionament, podem comprovar que la seva oscil·lació és
nul·la.
|
|
|
Procediments |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
També
podem utilitzar l'applet per treballar procediments i/o comprovar els
resultats obtinguts en la resolució numèrica d'exercicis.
Podem calcular per exemple:
- Donada una posició damunt del pla, calcular si ens trobem
damunt d'un node.
- Calcular la posició d'un punt qulsevol però situat damunt
d'una determinada línia nodal (o d'interferència constructiva).
- Trobar l'amplitud de l'oscil·lació en un punt determinat
del pla.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|