Les
múltiples possibilitats d'aquest applet permeten al professor explicar
alguns conceptes claus com ara:
- MRU: l'espai recorregut cada segon és
el mateix, és a dir, la velocitat és constant..
- MRUA: l'espai recorregut cada segon
augmenta (o disminueix) i per tant la velocitat no és constant
- La velocitat i l'acceleració poden no
tenir el mateix signe: podem visualitzar situacions de frenada
(v>0 però a<0) o amb velocitat negativa però accelerant
positivament.
- El pendent de la gràfica x-t
correspon a la velocitat. Podem anar desplaçant manualment el
cotxe i observar aquest fet a les gràfiques.
- L'àrea sota la gràfica v-t (gris
clar) correspon al desplaçament (no la posició) del cotxe.
Podem comentar el moviment d'anada i tornada, l'àrea de la gràfica
v-t ha de ser nul·la (comptant negativament l'àrea sota
l'eix de temps).
Amb les configuracions predeterminades
podem, de manera gradual, analitzar amb detall moviments diferents: la
seva trajectòria, la variació de velocitat i/o acceleració,
la forma de les gràfiques...
|
|
|
Podem
resoldre problemes numèrics i/o exercicis qualitatius i comprovar-ne
la seva solució amb l'applet de Moviment rectilini. A títol
d'exemple:
- Càlcul de la posició en un MRU.
- Càlcul de la velocitat i de la posició
en un MRUA.
- Representació (qualitativa o quantitativa) de
les gràfiques a-t, v-t i x-t en moviments MRU i MRUA amb característiques
diferents. Per exemple: xo<0, vo>0 i a<0...
- Recorregut de frenada tenint en compte un temps de reacció.
- Representació de la gràfica v-t a partir
de les dades d'una gràfica a-t (cal recordar que en l'applet
podem "amagar" la gràfica v-t).
- Representació de la gràfica a-t a partir
d'una gràfica v-t.
- Anàlisi qualitatiu d'un moviment a partir de la
gràfica x-t. Intervals rectes, parabòlics, pendent de
la gràfica, curvatura de la paràbola...
|
|