ECONOMIA
L'economia és una matèria de modalitat
amb uns continguts que són vius al carrer, que vulgueu o no influeixen
en la vostra vida, ja sigui com a consumidors, treballadors, empresaris,
contribuents o electors. Estudiar-la us donarà eines per prendre
decisions en els diferents rols amb més coneixements. Per mitjà
de l'estudi de la història heu vist que en l'origen de molts esdeveniments
passats hi ha hagut fets econòmics, i ara, siguin quins siguin els
estudis que voleu seguir o la feina que voleu fer, l'economia us
ajudarà a entendre el vostre present.
El llibre que emprareu d'Economia de l'editorial
TEIDE ha estat plantejat com una eina per entendre l'economia. Les eines
no s'aprenen de memòria sinó que s'han de fer servir, i per
aquest motiu a cada unitat es comença amb una activitat amb la qual
es pot crear, demanar, discutir, formar o canviar una opinió sobre
un tema proper... Després, a les diferents unitats es val d'una
empresa -Empre SA- i un país -Silvània- com a exemple
per introduir i aplicar els diferents conceptes de l'economia, però
en aquest llibre es proposa que us poseu a la seva pell; és un joc
per aprendre, i no patiu, perquè, si us equivoqueu i deixeu en l'atur
milers de silvanesos, a les vostres mans tindreu la creació de nous
llocs de treball.
Les unitats estan estructurades en tres blocs:
l. El mercat
ll. L'economia agregada
lll. L'economia aplicada
En el primer bloc es
fa una introducció a l'economia i es treballa el comportament del
consumidor, de l'empresa i de les seves relacions amb els diferents mercats.
Això es fa distribuït en cinc unitats didàctiques:
-
L'activitat econòmica
-
La demanda
-
L'Oferta
-
La competència Perfecta
-
La competència Imperfecta
El segon bloc, després
d'estudiar el sector públic, el sector financer i el sector exterior,
treballa la comptabilitat nacional i presenta un model de simulació.
Això es distribueix en cinc unitats didàctiques:
En aquest tema analitzem els pressupostos reals
de l'Estat, així com els de l'Ajuntament de Caldes de Montbui i
el de L'IES Manolo Hugué.
En aquest tema sovint ens connectem a les webs
de diferents entitats bancàries, veiem com estan els tipus d'interès,
calculem hipoteques, préstecs personals etc. També anem a
les webs de les diferents borses espanyoles, sobretot a la de Barcelona,
aquest curs fins i tot hem participat en un joc de borsa a través
d'internet
i també visitarem la borsa de Barcelona.
En aquest tema es parla de la balança
de pagaments, dels tipus de canvi d'una moneda, de quan una moneda està
depreciada o apreciada etc. Són conceptes que sovint escolteu a
les notícies, als alumnes els fa molta il.lusió poder comprendre
el que escolten, tot és cultura.
-
La mesura de l'activitat econòmica
Parlem de conceptes tant escoltats i actuals
com el producte interior brut (PIB), la renda nacional (RN) etc.
En el tercer bloc, ja
estarem en disposició d'aplicar l'economia i ho farem primer en
la direcció de Silvània i, després, en temes que ens
preocupen, com l'atur, l'estabilitat dels preus, les relacions econòmiques
internacionals i el creixement econòmic. S'estructura també
en cinc unitats didàctiques:
-
Com es pot controlar l'economia?
En aquest tema l'alumne ha de prendre decisions,
és el ministre d'economia de Silvània, amb tot el què
ha après ha de ser capaç d'aplicar els conceptes a l'economia
del país fictici que treballem. És interessant veure com
se'n surten.
-
L'ocupació
-
El nivell de preus.
Parlem de conceptes tant actuals i escoltats
com són l'índex de preus al consum (IPC) la inflació,
inflació subjacent, la globalització, la comunitat europea
etc.
-
Relacions econòmiques internacionals:
una economia global?
-
Creixement i desenvolupament
Però l'economia és viva,
canvia dia a dia, si voleu aprendre'n realment, heu d'aplicar els conceptes
que anem introduint en el llibre i en les classes a través
d'internet, premsa, revistes econòmiques etc. a la realitat.
Escolteu les notícies, llegiu la premsa...
discutiu amb sentit crític amb els companys sobre l'actualitat econòmica,
que sens dubte serà molt rica; tot això us permetrà
aplicar els vostres coneixements, que no són per oblidar los sinó
per fer los servir.
Sou afortunats perquè ara el sistema
educatiu us permet triar aquesta matèria aprofiteu l'oportunitat
i gaudiu-ne de la mateixa manera que nosaltres ho fem amb els nostres alumnes.
|