ECONOMIA

L'economia és una matèria de modalitat amb uns continguts que són vius al carrer, que vulgueu o no influeixen en la vostra vida, ja sigui com a consumidors, treballadors, empresaris, contribuents o electors. Estudiar-la us donarà eines per prendre decisions en els diferents rols amb més coneixements. Per mitjà de l'estudi de la història heu vist que en l'origen de molts esdeveniments passats hi ha hagut fets econòmics, i ara, siguin quins siguin els estudis que voleu seguir o  la feina que voleu fer, l'economia us ajudarà a entendre el vostre present.

El llibre que emprareu d'Economia de l'editorial TEIDE ha estat plantejat com una eina per entendre l'economia. Les eines no s'aprenen de memòria sinó que s'han de fer servir, i per aquest motiu a cada unitat es comença amb una activitat amb la qual es pot crear, demanar, discutir, formar o canviar una opinió sobre un tema proper... Després, a les diferents unitats es val d'una empresa -Empre SA- i un  país -Silvània- com a exemple per introduir i aplicar els diferents conceptes de l'economia, però en aquest llibre es proposa que us poseu a la seva pell; és un joc per aprendre, i no patiu, perquè, si us equivoqueu i deixeu en l'atur milers de silvanesos, a les vostres mans tindreu la creació de nous llocs de treball.

Les unitats estan estructurades en tres blocs:
l. El mercat
ll. L'economia agregada
lll. L'economia aplicada

En el primer bloc es fa una introducció a l'economia i es treballa el comportament del consumidor, de l'empresa i de les seves relacions amb els diferents mercats. Això es fa distribuït en cinc unitats didàctiques:

1. L'activitat econòmica
  2. La demanda
  3. L'Oferta
  4. La competència Perfecta
  5. La competència Imperfecta
El segon bloc, després d'estudiar el sector públic, el sector financer i el sector exterior, treballa la comptabilitat nacional i presenta un model de simulació. Això es distribueix en cinc unitats didàctiques:

• El Sector Públic.
En aquest tema analitzem els pressupostos reals de l'Estat, així com els de l'Ajuntament de Caldes de Montbui i el de L'IES Manolo Hugué.
  • El sistema financer.
En aquest tema sovint ens connectem a les webs de diferents entitats bancàries, veiem com estan els tipus d'interès, calculem hipoteques, préstecs personals etc. També anem a les webs de les diferents borses espanyoles, sobretot a la de Barcelona, aquest curs fins i tot hem participat en un joc de borsa a través d'internet  i també visitarem la borsa de Barcelona.
  • El sector exterior
En aquest tema es parla de la balança de pagaments, dels tipus de canvi d'una moneda, de quan una moneda està depreciada o apreciada etc. Són conceptes que sovint escolteu a les notícies, als alumnes els fa molta il.lusió poder comprendre el que escolten, tot és cultura.
  • La mesura de l'activitat econòmica
Parlem de conceptes tant escoltats i actuals com el producte interior brut (PIB), la renda nacional (RN) etc.
  • Un model econòmic
En el tercer bloc, ja estarem en disposició d'aplicar l'economia i ho farem primer en la direcció de Silvània i, després, en temes que ens preocupen, com l'atur, l'estabilitat dels preus, les relacions econòmiques internacionals i el creixement econòmic. S'estructura també en cinc unitats didàctiques:

• Com es pot controlar l'economia?
En aquest tema l'alumne ha de prendre decisions, és el ministre d'economia de Silvània, amb tot el què ha après ha de ser capaç d'aplicar els conceptes a l'economia del país fictici que treballem. És interessant veure com se'n surten.
  • L'ocupació
  • El nivell de preus.
Parlem de conceptes tant actuals i escoltats com són l'índex de preus al consum (IPC) la inflació, inflació subjacent, la globalització, la comunitat europea etc.
  • Relacions econòmiques internacionals: una economia global?
  • Creixement i desenvolupament

Però l'economia és viva, canvia dia a dia, si voleu aprendre'n realment, heu d'aplicar els conceptes que anem introduint en el llibre i en les classes a  través d'internet, premsa, revistes econòmiques etc. a la realitat.

Escolteu les notícies, llegiu la premsa... discutiu amb sentit crític amb els companys sobre l'actualitat econòmica, que sens dubte serà molt rica; tot això us permetrà aplicar els vostres coneixements, que no són per oblidar los sinó per fer los servir.

Sou afortunats perquè ara el sistema educatiu us permet triar aquesta matèria aprofiteu l'oportunitat i gaudiu-ne de la mateixa manera que nosaltres ho fem amb els nostres alumnes.