Anar a la portada de la revista
SUMARI: artícles i notícies i de la revista Mira Mira, la teva revista.

Anar a artícle següent

Oposició a l'ús de nens en la publicitat

Estan farts de veure menors anunciant cotxes, detergents, empreses d'assegurances o plans de pensions. Les associacions de consumidors s'han assegut a veure la televisió i s'han adonat que els nens apareixen en un terç dels espots. Si només promocionessin papilles, joguines o altres productes infantils no hi hauria problema. No obstant, els usuaris denuncien que a la meitat d'aquests espais, la presència dels xavals no està justificada, però s'utilitzen per crear un corrent de simpatia i enganxar els adults. ¿Qui no compra un suavitzant anunciat per un nadó fi i grassonet?
L'Associació d'Usuaris de la Comunicació (AUC) --que ha elaborat l'informe Els menors davant la publicitat-- fa més d'un any que intenta que el Parlament espanyol modifiqui la llei del menor i la de la publicitat, perquè els nens només protagonitzin anuncis dirigits a la infància. De moment, només han rebut bones paraules per part dels partits polítics. Res més. Ara, la seva intenció és continuar insistint als diputats i, a més a més, portar les seves reivindicacions a Brussel.les, perquè sigui una directiva europea la que prohibeixi utilitzar nens en publicitat d'adults.

MISSATGE SUBLIMINAL
Els consumidors no són els únics que exigeixen canvis legislatius en aquesta matèria. Els psicòlegs també ho fan i demanen als creadors publicitaris que elaborin altres fórmules per atraure els consumidors sense necessitat d'utilitzar mercantilment els nens petits.
"Les imatges amb menors tenen molta força i llancen missatges subliminals", assegura l'exdegana del Col.legi de Psicòlegs de Catalunya Montserrat Ferraro. I posa un exemple: "Si anuncien un cotxe, transmeten confiança".
Alejandro Perales, president de l'AUC, afirma que, en alguns casos, els anuncis mostren els nens com a consumidors o usuaris de productes que no són adequats a la seva edat, com per exemple vehicles o telèfons mòbils. "Això --afegeix-- pot provocar en els menors efectes mimètics inadequats i fins i tot perillosos o perjudicials".
A més a més de ser una pràctica "poc ètica", els experts asseguren que la presència de menors a la publicitat genera un altre problema. "El bombardeig d'anuncis és constant. ¿Algú s'ha parat a pensar què passa pel cap d'un nen que, de sobte, es converteix en algú molt conegut?", pregunta l'exdegana dels psicòlegs.
Segons Ferraro, la popularitat que arriben a tenir els menors a través de la publicitat "genera una pressió que es pot canalitzar de manera positiva o negativa". Segons la seva opinió, el fet que els xavals caiguin o no en l'egocentrisme depèn dels seus pares: "Els han d'ensenyar que cada persona val per si mateixa i no pel que els altres hi vegin", diu l'exdegana del Col.legi de Psicòlegs.

 

Anar a artícle següent