Travessa per l'Arieja

Mogut per un article de Pasqual Garriga (Excursionisme, n. 356, maig-juny 2010), em vaig posar en contacte amb l’amic Miquel per fer una travessa sortint de l’Ospitalet per tornar cap a Merens (en Pujant a la collada d'en Beysfrancès Mérens-les-Vals). Al final vam ser cinc a la sortida (a més de nosaltres dos, en Joan, la Matilda i en Santi) i tampoc no la vam realitzar tal com havia planejat perquè l’últim dia va ploure i, aprofitant que un del grup havia deixat el cotxe a les Forges d’Orlú, tots hi vam fer cap.
Van ser tres dies de llacs blaus i perduts, de camins força solitaris, de vegetació exuberant i multicolor, de pedregam dur, de valls tancades i de cims oberts als quatre vents, fets amb força calma, que no preteníem superar cap rècord. No tots vam fer els mateixos cims ni tampoc exactament el mateix recorregut. Al mapa ja hi podreu veure allò que us interessa i allò que no us convé. Aquí hi exposo el que vaig fer.

La gràcia d’aquesta sortida és que es pot fer tota l’aproximació amb tren, encara que nosaltres vam fer-la en cotxe per aprofitar més el primer dia. El vam deixar a sobre de l’Ospitalet, al revolt on comença el camí al refugi de Besines.

DADES TOTALS DE LA TRAVESSA
Temps de caminada real: 20:30 h
Distància feta amb desnivells: 43,5 kmEn Miquel baixant a Orlú
Total d’ascensió: 2.867 m
Total descens: 3.445 m

DADES DE CADA DIA
10-8-2010

Temps de caminada real: 7:00 h.
Distància amb desnivells: 15, 5 Km
Total d’ascensió: 1.394 m
Total descens: 820 m
11-8-2010
Temps de caminada real: 7:40 h.
Distància amb desnivells: 14,7 Km
Total d’ascensió: 1.014 m
Total descens: 1.141 m
12-8-2010
Temps de caminada real: 5:50 h.
Distància amb desnivells: 13,3 Km
Total d’ascensió: 460 m
Total descens: 1.480 m

Les típiques de l’alta muntanya: roba i calçat adequats, previsió del temps, bona preparació física, mental i del trajecte, etc.

L’Ospitalet – Refugi de Besines – Puig Pedrós de Lanós – Refugi de Besines – Coll de Coma d’Agnel – Puig de Lanós – Puig de la Grava – Refugi d’en Beys – Collada d’en Beys – Estany de Naguille – Vall d’Orlú.
 PRIMER DIA
Sortim del segon revolt sobre l'Ospitalet (en francès i oficialment L'Hospitalet-près-l'Andorre, en occità L'Espitalet) (1.530 m) a les 8:30 h i a les 11:05, havent parat a esmorzar, som al refugi de Besines (2.100 m). El camí, marcat com a GR, no ofereix cap dificultat.
Després de rebre l’acolliment al refugi, ens decidim de pujar, tal com havíem previst i ja que el dia esComa d'Or i puig Pedrós presenta bo, al puig Pedrós, que tenim davant mateix. El camí planeja fins a trobar altre cop el GR, i després baixa a l’altra banda per reprendre la pujada a la jasse de Basinelles, en una zona d’aiguamolls. Ara el camí és força menys clar, però es fa seguidor i hi ha unes bones marques vermelles, però que nosaltres no hem seguit tota l’estona. Passem al costat d’un llac (2.330 m) i fem un repetjó fins a la portella de Lanós (2.480 m). Aquí canviem totalment de direcció, i flanquegem per traces de camí que ascendeix pel costat est de la carena fins a uns replans al peu del cim. Només ens cal buscar els millors passos per assolir-lo sense dificultat. Primer anem al puig Pedrós Nord (2.816 m) i després al Sud (2.835 m). Del refugi fins al cim 2:40 h.
Per desgràcia el dia semblava que volia canviar i vam decidir retornar ràpidament. Per fer-ho, tal com es pot veure a les traces del track, hem descendit per la via directa, aprofitant un relleix al circ de Pedrós i Estanys Moulsutque comença a la part superior dels replans, però no és un camí gaire recomanable, perquè els pendents són molt pronunciats. És millor refer tot el camí de pujada o, si es té humor, baixar al coll entre el puig de Lanós i el de la Coma d’Or, pujar a aquest cim i completar la volta per la portella de la Coma d’En Garcia. Nosaltres però, vam aprofitar que el temps millorava per fer un bany als estanys Moulsut. Entre una cosa i una altra, a les 5:00 tornem a ser al refugi.
SEGON DIA
Sortim a les 9:00 del matí, tots cinc, i amb calma arribem a les 11:00 al coll de la Coma de l’Agnel (2.482 m). Fa un dia esplèndid i decidim pujar al proper puig de Lanós. Entre herbei i amb pujada constant i fàcil, però sense camí, hi arribem al cap de mitja hora. Des del cim (2.668 m) tenim una visió meravellosa de les muntanyes de l’entorn. Les que més ens criden l’atenció són el conjunt dels picsPanoramica des de puig Lanós d’Etang Faury, de Sabre i Esquine d’Ase tancant el cercle dels estanys de Madides. També veiem el possible itinerari que hauríem de fer demà per descendir del pic del’Homme.
A l’hora de reprendre el camí, m’agafa per anar al puig de la Grava, que es veu destacat i que no he fet mai. Comprenc que és una volta innecessària, però el dia convida a fer-la. M’acomiado dels companys i l’emprenc per la via més directa que em sembla. Arribar-hi em costa gairebé dues hores. El puig de la Grava (2.675 m) ofereix igualment una vista impressionant, especialment de l’enorme estany de Lanós, del Carlit i dels cims que fan frontera amb el Capcir.
El camí més adient per anar al refugi d’en Beis hauria estat pel coll de la Grava, però el mapa que duc no l’indica (tot i que existeix) i decideixo retornar pel coll d’Orlú, ja que tampoc no he fet el camí que des d’aquest coll hi mena. Menjo una mica i com que el dia sembla que comença a espatllar-se, refaig, doncs, una bona part del camí -per altra part meravellós, sembrat de petits llac i estanyols, i d’una catifa de tots colors- fins que entronco amb el GR que ve de Besines. Això em costa prop d’una hora i mitja. El mal temps havia estat una falsa amenaça i emprenc el descens amb calma, perquè el paisatge de llacs, flors i rieut s’ho val i perquè el camí és molt més entretingut del que em pensava, amb blocs continus i algun pendent ben fort. La baixada seguint el GR em suposa 1:50 h. Arribo al refugi d’en Beys (1.980 m) a les 18:15, amb el temps just per saludar els companys, dutxar-me i anar a sopar.
Matí amb puig de la GravaTERCER DIA
Al matí puja boira, que ens ofereix perspectives noves des del refugi, però que de moment no sembla anunci immediat de pluja. A les 8:00 del matí en Miquel i jo iniciem el camí cap a la collada d’en Beys, mentre que els altres companys baixen directament cap a la vall d’Orlú. El camí cap a la collada, que es pren al final de l’estany, és clar, costerut i marcat amb senyals grocs. El dia s’asserena força i les vistes són esplèndides. El terra és una catifa de flors variadíssimes, tot i que prop de la collada apareix la roca nua.
Passada la collada (2.380 m; 1:30 h) ens sorprèn una boira baixa que ens mig amaga els estanys de Peyrisses. El camí inicia un fort descens, però aviat se suavitza. Va sempre ran de les parets del pic d’en Beys i per sobre de l’estany inferior de Peyrisses. Més enllà supera mamelló amb pedres arrastradesun petit mamelló i es decanta cap a la coma d’Eychouze. Al pla es troba el refugi lliure d’Eychouze, un pèl abandonat, però suficient en cas d’emergència. Continuem descendint i aviat arribem a l’estany de Naguille (1.900 m; 1:30 h). Com que el dia no és prou segur i les previsions no eren bones decidim baixar directament a la vall d’Orlú, on ja hem quedat que ens esperarien els companys fins a una hora determinada. El descens, llarg, no ofereix problemes i just quan arribem a l’aparcament de les Forges d’Orlú (954 m; 2:50 h) comença a caure un bon xàfec: són les 2:10 de la tarda. El camí no presenta dificultats ni possibilitats de perdre’s en tot el recorregut.
Mirem la pluja prenent un refrigeri en un bar al costat mateix de l’aparcament, mentre pensem en alguns excursionistes que pujaven potser massa refiats.
Data del recorregut: Itinerari fet entre els dies 10 i 12 d’agost de 2010.