Picos de Eriste

Els Pics d'Eriste són uns 3.000 dels Pirineus atractius tant per l'alçada com pel paisatge. Situats als cor de la serralada, germans petits dels Posets, ofereixen una panoràmica excel·lent, que és assolible per a qualsevol muntanyenc una mica bregat.

Hi anem per la carretera de Graus a Benasc. Passat el Run i uns 100 metres després del trencall a Castejón de Sos, prenem una carretera local a l'esquerra, que porta a Chia. Aquí s'acaba l'asfaltat, però segueix una bona pista que va fins a Plan, pel collado de Sahun o Saunc (2.000 m). Aquí podem deixar el cotxe, però encara hi ha una altra pista que permet seguir una estona més en cotxe. Surt a la dreta del coll i baixa fins a la cabana de Barbarisa. Si el torrent de Llisat no va gaire cabalós es pot travessar; sinó cal deixar el cotxe aquí. El camí s'inicia al final de la pista, uns 100 m a l'altre costat del torrent.

Durada: Unes 5 h d'anada i entre 8 i 9 h en total.
Desnivell: 1.400 m.
Distància: 13,9 km en total.
Dificultat: F-3, T-2.
Cobertura mòbil: Esporàdica.

Es tracta d'una ascensió d'alta muntanya i, per tant, cal prendre totes les precaucions que això suposa: calçat adequat, bona provisió d'aigua, atenció a la meteorologia, roba d'abric....

Cabana de Barbarisa - Llac de Barbarisa - Collado de la Ribereta - Eriste Sur - Eriste Central.

0:00 h. Cabana de Barbarisa. x 287619; y 4718766; 1.830 m. El camí està marcat com a PR des de Sahún al llac de Barbarisa i no ofereix cap dificultat. Puja per l'esquerra del torrent de Llisat, fins que el travessa després de fer uns 250 m de desnivell. Continua amunt; en un planell deixa a la dreta el llac Pequeño i fa l'última pujada fins al llac de Barbarisa.

1:30 h. Llac de Barbarisa. 287335, 4720871; 2.290 m. És un bon lloc per muntar les tendes, si no es vol fer l'ascensió en un sol dia. Sortim per la part de baix del llac i agafem un camí que puja, primer NE i després SE, fins al collado de la Ribereta.

2:15 h. Collado de la Ribereta. 288011 4720755; 2.525 m. Des del coll prenem un camí, no gaire marcat, que faldeja (NE), gairebé planejant, els contraforts dels Bagüeña. Arriba a un altre coll, sobre dos petits ibons, que deixem a la dreta. Continuem pujant donant la volta als Bagüeña per aquesta nova valleta. Ja força amunt (288062, 4721555; 2.755 m) anem a l'altre costat de la vall i pugem fins al coll que es veu al davant, sota la bretxa de Bagüeña.

3:25 h. Coll. 287981, 4721777; 2835 m. S'obre davant nostre un panorama nou, dominat pels Posets, amb la serra de las Espadas, el Tucón Royo i, una mica més a l'esquerra, els tres pics d'Eriste. Baixem una mica cap a dos petits ibons que es troben sota l'Eriste Sur, i que si l'estiu és avançat i de poca neu poden estar eixuts. Passem entre els dos ibons (2878824, 4722075; 2.820 m), i pugem a la carena (NE). La seguim amunt (NW) fins que ja al peu mateix de la paret de l'Eriste Sud. Busquem una canal que es troba una mica a la dreta (287702, 4722288; 2948 m), de fàcil ascensió. Un cop a dalt carenegem a la dreta fins al cim.

4:25 h. Eriste Sur o Bagüeñola Sur. 287615, 4722422; 3.033 m. Cim estret i allargassat. Hi restem una bona estona gaudint del paisatge esplèndid i grandiós. Tots els cims més importants dels Pirineus d'E a W: Aneto i tot el massís de la Maladeta, Perdiguero amb tota la cadena de 3.000 del seu voltant, Posets, a tocar mateix, Bachimala, massís del mont Perdido i, ja més lluny, Vignemale. Entre les valls destaquen les de Benasc i Viadós, a costat i costat. També tot un conjunt d'ibons i estanys, d'un blau intens. Pensem anar a l'Eriste Central, però la carena només és apta per a escaladors, de manera que tornem fins al peu de la canal (2.948 m), on anem a l'esquerra, baixem un espadat (2.932 m) i pugem (N) per una tartera molt dreta fins a un collet al peu del cim (287618, 4722582; 3.015 m). A l'altre costat prenem una canal estreta i dreta, que mena fins al cim, que ja es veu. No ofereix dificultat, però si es va en grup convé estar atents a la caiguda de pedres.

5:15 h. Eriste Central. 287649, 4722633; 3.055 m. És el més alt dels tres pics, però la visió no varia gaire de l'anterior. Com que tenim companys que ens esperen, no ens hi entretenim. Baixem pel mateix camí, però seguim per la tartera una mica més avall, fins a un ibonet situat al final de la carena per on hem pujat l'Eriste Sur (287944, 4722257; 2.873 m). Avançat l'estiu pot ser que no tingui aigua. Aquí girem a la dreta i desfem el camí de tornada. Des del cim cal comptar unes 2:30 h fins al llac de Barbarisa i 1:10 h més fins a la cabana de Barbarisa.

Data del recorregut: Itinerari fet entre el 15-17 de juliol de 2005, amb el CMSC I sota el guiatge de Vicenç Soto.

Posets, 1:25 000. Editorial Alpina.