Pics de Clarabide i Gias

En una excursió fàcil es fan tres cims de 3.000 m i es gaudeix d’un paisatge meravellós i de vistes magnífiques del nucli de la serralada pirinenca: molt a prop, els pics de Gourgs Blancs, Jean Arlaud, Xel de la Baca; a prop els massisos de la Maladeta, Perdiguero, Posets; més lluny el Mont Perdut i tot d’altres cims.

Des de l’aparcament de la vall d’Estós (a 3 km de Benasc), se segueix el camí, sense pèrdua i ben indicat, al refugi d’Estós. El més normal és fer-hi nit. Són 600 m de desnivell que es poden fer tranquil•lament en 2:15 h.

Durada: 5:53 h.
Desnivell: 1.200 m.
Dificultat: Fàcil, però cal tenir en compte el desnivell i el terreny d’alta muntanya. La grimpada al Gias, únic punt una mica complicat, es pot evitar.
Cobertura mòbil: Només a la carena i d’una companyia francesa.

Com en tota ascensió d’alta muntanya cal prendre les precaucions adequades: temps, calçat, aigua, etc.

Refugi d’Estós – Estany de Gias – Port de Gias – Clarabide Oriental – Clarabide Central – Pic de Gias – Estanys de Gias – Refugi d’Estós

0:00 h. Refugi d’Estós. 294053 – 4728057 – 1890. Sortim del refugi per un camí que s’inicia darrere els serveis. Segueix força planer una estona la conducció de l’aigua al refugi i passa el barranc de Gias, on comença a pujar fort i la pujada dreta ja no ens abandonarà. El camí és ben fitat i és fàcil seguir-lo. Més amunt torna a passar el barranc i ja seguirà sempre a la seva dreta, en el sentit de les aigües. A 2.280 m, al peu d’un petit circ, cal deixar a la dreta el camí poc marcat del port d’Ôo. Més amunt veiem a sota, a l’esquerra, l’estanyol inferior de Gias i poca estona després arribem al superior.

2:03 h. Estany de Gias. 293485 – 4729672 – 2644. Cal passar-lo per l’esquerra, segons el sentit de la marxa, i superar una petita tartera, després de la qual veiem ja a prop el port de Gias, cap on cal anar. El camí ens guia perfectament. El pic de Gias queda a la nostra esquerra i el de Gourgs Blancs a la dreta.

2:50 h. Port de Gias. 292821 – 4730379 – 2924. S’obre el vessant francès, amb l’estany de Clarabide a l’esquerra, que no es veu sencer. Continuem pujant a l’esquerra (SW), força prop de la carena.

3:06 h. Pic Clarabide Oriental. 292678 – 4730217 – 3021. S’eixampla la vista que teníem des del port i abraça més o menys tot el que hem dit al principi. Descendim per l’altre costat i pugem a l’altre Clarabide.

3:15 h. Pic Clarabide Central. 292558 – 4730036 – 3025. La panoràmica és semblant a l’anterior. Des d’aquí es pot anar encara al Clarabide Occidental, però no ofereix tant d’interès. Nosaltres anem directament al pic de Gias. Per això baixem (SE) a l’àmplia bretxa de Gias i continuem a l’altra banda. El pic del Gias, més esvelt que els anteriors, es retalla perfectament. En arribar al peu de la mola ascendim per una escletxa que veiem a la dreta. Cal ajudar-se amb les mans. Si a algú li fa basarda por continuar per l’esquerra i pujar per l’altra banda, per on baixarem, que és més suau.

3:35 h. Pic de Gias. 292778 – 4729872 – 3012. Cim una mica entrat al sud, que permet una visió més clara de l’eix central i dels vessants de la vall d’Estós. Continuem baixant per l’altra banda (SE) fins a una petita bretxa. Girem a l’esquerra (N) i descendim per un petit llom, sense tornar a la bretxa de Gias, sinó que agafem la clotada que en surt una mica més avall. També hi ha l’opció de tornar fins al port de Gias, però no cal fer la volta. Un cop a la clotada apareixen fites de tant en tant, fins que enllacem amb el camí de pujada (2.800 m). No ens queda sinó refer el camí de pujada.

5:53 h. Refugi d’Estós. Final de l’itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el 20 d’agost de 2008.

Recomanem el mapa Alpina: Posets, E-25, tot i que el traçat del camí no és suficientment fidel.