Mont Perdut/Monte Perdido i Cilindre

Excursió d’alta muntanya, que assoleix el tercer cim dels Pirineus, el Mont Perdut (Mont Perdito en aragonès), i també un dels que ofereixen panoràmiques més àmplies i belles. Al seu costat, el Cilindre de Marboré (Zelindro Marmorés en aragonès), un altre cim per sobre dels 3.300 m, més difícil i menys freqüentat, que domina tots els cims del circ de Gavernie o de Marboré. Aquest dos cims, junt amb el pic d’Anyiscle o Soum de Ramond, formen el que s’anomena Las Tres Sorores (As tres Serols en aragonès), conjunt destacadíssim dels Pirineus.
El massís del Mont Perdut forma part del Parc nacional d'Ordesa i Mont Perdut, que comprèn les vall d’Ordesa, Anyiscle, Escuaín i Pineta, i que té continuïtat en territori francès amb el Parc Nacional dels Pirineus Occidentals, on destaca la Vall i Circ de Gavarnie.

Partim des del refugi de Góriz (2.200 m), via normal d’ascensió. Per accedir-hi el més freqüent és des de la Pradera d’Ordesa, a 1.300 m, i pujant per tota la magnífica vall del riu Arazas, un dels llocs més bells dels Pirineus. A la Pradera s’hi accedeix des del poble de Torla, amb autobusos que surten cada 15 min.
Una altra possibilitat més còmoda però menys atractiva és pujar fins al mirador de Vacarizuela (a 2.200 m), a la sierra de las Cutas, amb uns autobusos turístics. Cal informar-se dels horaris a Torla o a Fanlo.

Durada: 5-6 h. (Unes 12 des de la Pradera d’Ordesa).
Desnivell: 1.100 m. (2.000 des de la Pradera).
Distància: 8,5 km. (31,5 des de la Pradera).
Dificultat: Alta muntanya. Ja a tocar del cim del Mont Perdut hi ha la famosa “Escupidera”, lloc que ha provocat moltes morts quan hi ha neu; en cas contrari no presenta problemes. El Cilindre és més dificultós i té dos passos de 3r grau.
Totes les precaucions típiques de l’alta muntanya: calçat, abric, protecció solar, etc. Fins fa pocs anys el Mont Perdut tenia sempre una gelera que exigia grampons; actualment, en època estival avançada sovint es pot fer sense, però cal informar-se abans. Per fer el Cilindre cal portar corda, almenys de 30 m, i bodrier.

Refugi de Góriz, lago Helado, Mont Perdut/Cilindre.

De la Pradera de Ordesa al refugi de Góriz passem pel canyó del riu Arazas, espectacular. En una hora i mitja arribem a les Gradas de Suaso i amb dues hores a la Cola de Caballo. Fins aquí tot és itinerari turístic i amb molta gent. Continuem per las Clavijas de Suaso o pel GR-11 (que suposa 15 min més) i en tres hores arribem al refugi. Tot l’itinerari és de gran bellesa.

0 0.00 h. Refugi de Góriz. 255476 – 4727938 – 2200. El camí surt del costat de l’estació meteorològica i va en direcció W. De seguida deixem a la dreta el GR i una estona després, passada una paret, també el que va al Pic d’Aniyscle. Després girem N, a costant-nos al barranc de Góriz i entrem ja en una zona pedregosa, amb alguna grimpada sense dificultat.

1. 1.50 h. Lago Helado. 256455 – 4729853 – 2987. Al peu del coll del Cilindre, entre el Mont Perdut, a la dreta, i el Cilindre, a l’esquerra. Per anar al Mont Perdut pugem a la dreta de la gelera, per l’aresta, que més amunt deixem i entrem a la gelera. Si hi ha neu, al capdamunt cal estar molt atents de no acostar-nos cap al costat de Pineta, ja que en aquest punt la gelera és perillosa: és l’Escopidora, que ha provocat molts accidents mortals.

2. 3.00 h. Mont Perdut. 260925 – 4727925 – 3358. Cim espectacular i de vistes amplíssimes.

Per anar al Cilindre, des del Lago Helado pugem per una canal estreta i dreta, deixant a l’esquerra i per sota un camí que va al pic de Marboré. Al capdamunt de la canal hi ha un collet, entre el Cilindre i el pitó SW. Aquí cal fer una grimpada de 3r grau. És prudent assegurar-se. En general la gent puja per l’escletxa més evident, al centre del collet, però uns 30 m més avall, al costat N, hi ha una altra escletxa més fàcil i força ignorada. També nosaltres l’ignoràvem i vam pujar per la primera i només a dalt vam descobrir l’altra. Després seguim una estona l’aresta, i arribem a una altra paret més curta, però també dificultosa i per a la qual també és convenient tenir corda. Superat aquest pas, assolim el cim fàcilment. El Cilindre domina tots els cims del circ de Gavernie i, darrere d’ells, el Vignemale, a més de molts d’altres.

El retorn el fem pel mateix camí. Cal comptar unes dues hores llargues fins al refugi i tres més fins a la Pradera.
Data del recorregut: Itinerari fet el 25-26 de juliol de 2009 amb un grup del CMSC.

Ordesa-Monte Perdido. Editorial Alpina.