Perdiguero

Un dels cims més alts dels Pirineus, fet que ja li dóna categoria suficient, ofereix a més vistes panoràmiques extraordinàries de tota la serralada, especialment dels massissos de la Maladeta i dels Posets, els dos gegants pirinencs.

Del costat aragonès solen ser tres les aproximacions: de la vall d’Estòs, de la de Lliterola i de la de Remuñe. Sens dubte la més accessible és la de Lliterola. Nosaltres en aquesta ocasió, com que ens trobàvem al refugi d’Estòs per fer altres cims, vam sortir d’aquest, i vam fer el descens per la vall de Lliterola, aprofitant que teníem cotxe al punt on arriba a la carretera. Però fins i tot sense aquest avantatge, crec que és millor fer aquest recorregut i baixar després per la carretera a recuperar el cotxe a l’inici de la vall d’Estòs, evitant així la pesada tartera de la collada Obaga.

Durada: 7:34 h.
Desnivell: + 1.500 m; - 1.750 m.
Dificultat: No ofereix dificultats especials, fora del desnivell, la durada i l’alta muntanya.
Cal tenir present que és una ascensió d’alta muntanya, que només es pot emprendre si les condicions climàtiques són del tot favorables i s’està en una bona condició física. Fora d’això, no ofereix dificultats de cap tipus, ja que no hi ha cap pas complicat.

Refugi d’Estòs – Cabana del Turmo – Collada Obaga – Pic Perdiguero – Collada Obaga – Ibonet de Lliterola – Pont de Lliterola

0:00 h. Refugi d’Estòs. 293956 – 4727858 – 1903. Comencem davant del refugi descendint per la vall per on va el GR-11, amb camí molt fàcil i bonic fins a la cabana del Turmo.

0:33 h. Cabana del Turmo. 295846 – 4726992 – 1750. Davant la cabana abandonem el GR, girem a l’esquerra i passem el riu d’Estòs. Passat el riu girem a la dreta i pugem suaument fins després de les ruïnes del quarter militar d’Estòs. Poc després del quarter, sense passar el barranc de Perdiguero, girem a l’esquerra (NE) i iniciem una dura pujada dins un bosc de pins. Poc després de sortir del bosc passem el barranc (48’; 2.080 m) i tornem a pujar, per prats, sempre mantenint la direcció nord-est. Prop de la cabana Nova (que no vam veure) la pujada se suavitza una estona. Després entrem a la tartera del Perdigueret, dreta, llarga i dura. L’anem ascendint ran de paret fins a la collada Obaga, on se’ns obre la vall de Lliterola i la vista cap a la Maladeta, amb l’ibonet de Lliterola a sota nostre. Fins aquí el camí es força evident.

2:21 h. Collada Obaga. 297841 – 4728626 – 2708. A partir d’ara cal estar atents a les fites, ja que el camí es fa imperceptible. Primer pugem més o menys per carena (N), fins a sota d’un esperó negrós, on deixem la carena a l’esquerra (2.800 m). L’itinerari marcat a l’Alpina ressegueix aquest esperó, força dret, però és molt millor decantar-se a la dreta, seguint les fites, fins a les envistes de l’estany de Lliterola (2.900 m) –una bellesa inoblidable-, on les fites ens menen molt correctament a l’esquerra (NW), per assolir la carena a 3.030 m, per una tartera àrida. Encara ens queden uns 100 m de pujada forta, fins que aconseguim l’esquena de la muntanya i veiem, encara lluny, el cim. A partir d’aquí cal anar seguint la carena fins que hi arribem.

4.04 h. Pic Perdiguero. 296756 – 4729594 – 3225. Pel camí, com que la pujada és forta, ja haurem anat gaudint de les vistes que es van obrint, però ara és el moment de reposar i esplaiar-se en la contemplació completa i extensa, que abasta els quatre punts cardinals. L’esforç es veu sobradament compensat: a tots costats tenim valls, llacs i cims fins a l’infinit i la feina és anar identificant-los.
El descens el fem pel mateix camí fins a la collada Obaga.

5:25 h. Collada Obaga. Baixem a l’esquerra (SE), per camí herbat i pendent, seguint fites, que ens menen a la capçalera de l’ibonet de Lliterola, dins un circ impressionant. Cal vigilar de seguir atentament les fites, perquè si no ens podem trobar tallats. Aquí trobem marques d’un altre camí que baixa per l’esquerra de l’estany de Lliterola. Passem per la dreta de l’ibonet i pugem uns metres. Aquí el camí es bifurca: un baixa a la dreta, per un pas al costat del barranc de Lliterola; l’altre puja una mica més i supera el pas per sobre. Vam anar pel primer, per on van les marques. Passat el pas es retroba a l’esquerra l’altre camí. El que ens queda fins al final no té cap complicació, ja que el camí és molt fressat. Això ens permet de gaudir de la vall, molt bella, amb el circ de Cregüeña davant. Destaquen un estanyol i després un esplèndid salt d’aigua. Passem prop de la cabana del Ubago de Lliterola, zona de ramaderia, i poc després entrem al bosc fins al pont de Lliterola, on trobem la carretera de Benasc als plans de l’Hospital de Benasc.

7:34 h. Pont de Lliterola. 301596 – 4726798 – 1644. Final de l’itinerari.
Si no hi tenim cap cotxe, cal fer uns 6 km fins a l’inici de la vall d’Estòs. A certes hores també hi ha la possibilitat d’agafar el cotxe que baixa de la Besurta.

Data del recorregut: Itinerari fet el 21-08-2008 amb els companys Paco i Javier.

Posets. Editorial Alpina. Els mapes que il·lustren l'itinerari són trets d'aquesta editorial.