De
Verge teniu corona
i de gran màrtir també,
siau nostra intercessora
Verge i màrtir Santa Fe.
A la vila d'Organyà
i a les valls d'alrededor
sempre tenen i tindràn
per Vós gran devoció:
perquè quan és l'ocasió
obteniu de Deu mercè.
La muntanya de Santa Fe amb la seva forma
característica, amb la capella
de la Santa al cim, és el tret
que identifica més clarament el
paisatge d'Organyà. Probablement
la devoció a Santa Fe, es també,
la més característica d'Organyà,
la que s'ha mantingut més constant
al llarg dels segles.
Entre
els documents pertanyents a l'església-col•legiata
d'Organyà que Joaquim Miret
i Sans adquirí a començament
d'aquest segle i que posteriorment publicà
dins el seu treball "Los noms personals
y geogràfichs de la encontrada d'Organyà
en los segles Xè y XIè",
n'hi ha un de data 12 de gener de 1075 en
el que s'esmenta la muntanya de Santa Fe;
el fet de que en aquella època s'anomenés
a la muntanya "Santa Fe" ens indica
que ja devia fer temps que en el seu cim
es venerava a la Santa, martiritzada al
voltant de l'any 300 durant la persecució
de cristians efectuada pel governador d'Hispània
Dacià, essent emperadors Dioclecià
i Maximià.
La
festa de la Santa es celebra el 6 d'octubre;
aquesta celebració, però,
no és la més popular, l'aplec
més concorregut es realitza el dilluns
de Pasqua granada o de Cincogesma. Després
de la celebració de la missa es canten
els goigs i tot seguit es baixa al prat
on es beneeixen uns pans en forma d'i grega
(Y) que es reparteixen a tots els assistents.
Una magnifica explicació dels costums
i tradicions relacionats amb Santa Fe, es
troba en el llibre dels germans Josep i
Francesc Espar i Tressens "Coses d'Organyà
d'ahir i d'avui".
Una
mostra de l'antiguitat d'aquestes tradicions
la trobem en el treball de Francesc
Carreras i Candi "Monedes
de l'Urgellet", on l'autor publicà
les actes del procés contra els falsificadors
de moneda d'Organyà de l'any 1573,
del qual transcrivim el següent fragment:
"...se molt
be que ses dit ques fege diners falsos de
Organyà y es fama publica per tota
la vila y jo trobantme lo dilluns de sinquagesma
a Santa Fe perque aquex dia la vila d'Organya
y acostuma de pujar ab professo y si ajuste
molta gent per tal dia perque si fa caritat
y estan alli en lo prat de la montanya de
dita Santa Fe hon acostumen de donar la
dita caritat alguns minyons anaren a la
spluga nomenada del frare y alli trobaren
moltes storiscadures de diners que alli
se eren fets y ...".
Un
altra de les curiositats de Santa Fe, es
la presència durant molts anys d'un
ex-vot molt singular, es tracta d'una gran
serp enpallada. Com altres moltes persones
i objectes absolutament inofensius fou destruida
el juliol de 1936 per l'estupidesa i la
ignorància. Coneixem dues versions
sobre la procedencia d'aquest ex-vot l'una,
la que expliquen els germans Espar en el
seu llibre ja esmentat, on afirmen que la
van enviar dos germans del poble emigrats
a America i resulta que la van caçar
després d'haver-la confós
amb un tronc i asseure-s'hi a sobre.
L'altra
la dóna mossen Jacint Verdaguer
en els seus quaderns "Excursions
i Viatges" on explica el seu pas
per Santa Fe el 27 de juliol de 1883 i diu:
"En Santa
Fe se tròban castanyas de mar petrificadas,
hont la gent creu veure gravats los dits
de la santa, y diu que son las pedras que
li tiràvan y que ella copsava al
vol, estampant-hi sa hermosa maneta. En
eixa actitut està representada en
l'altar major en una pobre i sencilla escultura
a una banda d'ell, y, en l'altre, en l'acte
de ser degollada. En la pared del temple
hi ha penjat un enorme serpent enbalsamat;
te de vint-i-cinch a trenta palms de llarch,
y l'envià de l'Africa un missioner
fill d'aquest pahís.".
Per
la seva part Artur Osona
en la seva "Guia itineraria del
Llussanes, de las concas del Llobregat,
del Cardener y del Segre..." editada
el 1899, ens apunta un altre possible origen
de la serp, i referit-se a Santa Fe diu:
"...,en la
qual se conserva una serp colossal empallada.
Es tan gran aquell monstre empallat,desde
temps inmemorial, com las majors serpents
dels boscos d'Asia i d'America. S'explican
moltas tradicions, mes o menys verossimils.".
El
cert és que la tradició de
la serp està fortament arrelada i
sovint es troben persones nascudes molt
mes tard del 1936 que afirmen haver vist
la serp penjada a la capella fa quatre o
cinc anys. Això pot anar lligat a
les explicacions que ens dóna Rafel
Battestini al seu llibre "La
vall de Cabó" on referit-se
a la gran abundància de restes prehistòriques
que hi ha a tota la Vall, afirma que la
cristianització va adoptar diversos
cultes tradicionals: "...El
culte serpentari es retrobaria a Ares, amb
Sant Bernabé, que en ésser
escorxat passa "de mort terrenal a
vida celestial" i també a la
capella de Santa Fe hi ha hagut, de sempre,
una serp com a "exvot".
Tenim
doncs una sèrie de reminiscències
de cultes ibèrics: la mare eterna,
el pare etern, el toro i la serp. Uns cultes
que persisteixen, cristianitzats, demostrant
un arrelament molt profund.".
Tal
com indica la lletra dels goigs, Santa Fe,
és invocada per preveure o guarir-se
de diferents malalties i dolències:
sordesa, ceguesa, hèrnies, paràlisi,
febres... Fins avui ha arribat la tradició
segons la qual el fet de posar, dins de
les orelles, una mica d'oli de la llàntia
que hi ha al centre de la capella, just
davant de l'altar, evita la sordesa i el
mal d'orella.
Segons
un altra tradició popular profusament
difosa i recollida per diversos autors,
Santa Fe seria germana de Santa Pelaia i
de Sant Ponç, per aquest motiu les
seves respectives capelles a Organyà,
Cambrils i Alinyà estarien encimbellades
de manera que els tres germans sempre es
poguessin observar. A reforçar aquesta
llegenda i contribueix la lletra dels goigs
de Santa Pelaia, on es diu que era germana
de Santa Fe i Santa Carràmia, en
realitat Mare de Deu de Carranima de l'Abella
de la Conca. La llegenda dels germans, en
la llista dels quals hi ha qui hi afegeix
a Sant Germà de Tost, és evidentment
falsa, els sants implicats pertanyen a èpoques
i països molt diferents. El que si
podriem considerar agermanats son els seus
santuaris, al trobar-se tots ells en llocs
enlairats i relativament propers, de manera
que en dies clars, amb bona vista i molta
voluntat des de cadascun d'ells es poden
veure els altres.
A
la muntanya de Santa Fe i sobre tot a la
zona de sota el prat s'hi troba una quantitat
considerable d'equinoderms fòssils
Degut a la seva forma arrodonida i amb cinc
petites marques que parteixen d'un punt
central propiciaren la llegenda segons la
qual es tracta de les pedres que els seus
botxins tiraven a Santa Fe. La Santa, però,
les agafava al vol i tot seguit les deixava
anar a terra deixant, això sí,
els seus dits marcats a cada pedra.
Copiat del web:
http://calbenido.org/gaudia/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=43&Itemid=65
|