Cogulló de Turp i les Anoves

Serra de TurpEl Cogulló de Turp és un cim destacat, situat entre els contraforts que deixen pas al Segre i les muntanyes de l’alt Solsonès. Això el fa un mirador excepcional de la vall mitjana del Segre i de les muntanyes de l’altre costat, com també cap als Pirineus. Completem l’excursió baixant a Sant Joan de les Anoves, vall que dominarem a vol d’ocell durant una bona part del camí.

A Llinars s’hi va per la carretera L-401, entre Solsona i la vall del Segre o també per la que surt de la carretera LV-4011 de Solsona a la Bassella i passa per Cirera i Montpol. El poble es troba gairebé al capdamunt de la serra, a tocar del coll de Boix, que és un altre possible punt de sortida.

Durada: 5.05 h.
Desnivell: 800 m.
Dificultat: No hi ha passos perillosos ni difícils, però si que el terreny entorn del Cogulló és aspre i cal valorar que a la carena no hi ha camí.
 Bon calçat i aigua.

Llinars – Collada de Cal Fanguet – Coll de la Travessa – Cogulló de Turp – El Grau –Sant Joan de les Anoves – Font de la Pinyassa - Llinars
  0.00 h. Llinars. 366135 – 4667703 – 1280. Comencem a caminar a la part alta del poblet per pista (W), que abandonem al cap de 200 m i pugem a la dreta per anar a passar al davant de Cal Jepet. Continuem amunt (NE) fins a una pista més bona, en una cruïlla on hi ha una capella. Seguim aquesta pista a l’esquerra (SW) fins a una trifurcació.

0.15 h. Collada de Cal Fanguet. 365654 – 4667760 – 1340. Continuem per la pista del mig (W); aCogulló de Turpl cap de 370 m deixem una desviació a l’esquerra i poc després una altra a la dreta, dirigint-nos cap al peu del Cap de la Pinyassa, que deixem a l’esquerra. Ja veiem el Cogulló de Turp al davant. Planegem cap a la dreta.

0.40 h. Coll de la Travessa. 364053 – 4667897 – 1396. El camí comença a pujar i aviat pren direcció nord, fins al coll de la Coma (15’), al peu de la carena que baixa del Turp, on s’acaba la pista. La vista s’obre a Coll de Nargó i a la vall del Segre. Canviem de direcció i iniciem una prou dura ascensió al cim (SW), en general prop de la carena i guiant-nos per traces de camí, no sempre prou clares.

1.15 h. Cogulló de Turp. 363537 – 4668082 – 1621. Cim força punxegut, que corona la serra de Turp, amb una extensa vista. El vessant sud és gairebé tot una cinglera, mentre que el nord té una Cim del Cogullóinclinació pronunciada, típic d’aquestes serres prepirinques, com el Montsec i Aubenç. Si ens donéssim per satisfets, ja podríem fer el retorn pel mateix camí.
Nosaltres allarguem la jornada i continuem per l’altre costat (SW), resseguint tota la carena de la serra de Turp. El camí és pràcticament inexistent, però no hi ha pèrdua possible si no ens allunyem de la cresta. Mentre anem descendint, deixem diverses canals sobre la vall de les Anoves, de la qual tenim vistes magnífiques i variades. El descens és entretingut i continuat. En un coll (1350 m) abans del que hem de prendre, hi ha traces d’un camí que sembla que baixa, però és desaconsellable.

2.20 h. El Grau. 362164 – 4667050 – 1302. El punt on comença el baixant, en una coll força ample, està ben marcat per dues fites, una a cada costat, i convé parar-hi atenció, perquè no hi ha altre camí. Canvia del tot de direcció (SE) i supera la cinglera amb rapidesa. En general és força clar. Després de superar alguns barrancs secundaris, al punt més baix de l’excursió passa el barranc de Sant Joan (941 m), on hi ha una mina, la font de Sant Joan, de la qual es pot agafar aigua, i puja suaument fins al petit nucli.

3.25 h. Sant Joan de les Anoves. 363173 – 4666492 – 954. Ermita en ruïna i un parell de cases, força abandonades, tot que en una hi ha senyals de vida. És un bon lloc per reposar, que encara ens queda una dura pujada. Sortim per pista (E), que després fa llaçades. La seguim fins al corral de Soler (30’; 363843 – 466789 – 1128), on abandonem la pista i prenem un camí a l’esquerra (hi ha marques grogues), que surt de davant. Primer fa algunes llaçades i després pren direcció constant nord-est, fins que arriba a una pista.

4.20 h. Font de la Pinyassa. 364179 – 4667429 – 1317. A l’esquerra hi ha la font de la Pinyassa, tot i que és difícil trobar-hi aigua, i seguint enllà aniríem al coll de la Travessa. Seguim a la dreta (S) la pista, que es va fent més bona mentre revolta el cap de la Pinyassa. Després deixa el cap del Pedró a la dreta i arriba a una bifurcació. Si anéssim a l’esquerra tornaríem a la collada de Cal Fanguet. Continuem per la dreta i poc després, en una altra bifurcació, podem anar a l’esquerra, que ens mena sobre Can Jepet, o la dreta. És millor aquesta opció, després deixem un trencall a la dreta i arribem al poble.

5.05 h. Llinars. Final de l’itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el març del 2009

El millor mapa és el recent de la Muntanya d’Alinyà de editorial Alpina. També pot ser útil el mapa comarcal 1: 50 000 de l’ICC, que és el que he fet servir com a il•lustració de l’itinerari.