Tomb de les Rases

La serra de Llaberia té racons de gran bellesa, insospitada per molts excursionistes. Un d'aquests és el tomb de les Rases, que ens ofereix dos paisatge ben diferenciats. El primer tram transcorre encaixonat entre parets altes per dins la llera de barrancs, amb totes les sorpreses que solen tenir aquest tipus de recorreguts. El segon és de vastes panoràmiques sobre el camp de Tarragona i fins a la Mediterrània, agraït sobretot en dies clars. A més a més, podem ficar-nos en algunes coves, entre les quals la del Blai mereix la nostra especial atenció. Tot plegat un recorregut bonic, entretingut i divers.

A Pratdip agafem una pista asfaltada (NE) fins al coll de la Llena. Aquí la pista gira al N, nosaltres seguim recte, per pista sense asfaltar, uns 200 m més, on, al costat de les ruïnes d'una casa, trobem un trencall a l'esquerra. Deixem el cotxe aquí.

Durada: 4,07 h.
Desnivell: 525 m.
Distància: 13, 5 km.
Dificultat: La llera de les rases sovint és relliscosa. Tot el recorregut està marcat amb senyals blaus, que orienten molt bé.

Des del barranc de la Ponça fins a la sortida de la rasa del Sanador es va per la llera dels torrents, de manera que convé evitar-los en temps plujós. També aquest tram pot ser perillós si el terra és humit o amb gel.
Convé portar calçat bo i anar ben proveïts d'aigua.

Camí de l'Aufinac - Barranc de la Ponça - Rasa de l'Estanquer - Rasa del Mas del Sanador - Cova del Blai - (Punta d'en Janet) - Portell de les Racones - Molló dels Quatre Termes - Les Set Crestes - Camí de l'Aufinac.

0.00 h. La Planeta. 323228 - 4548000 - 306. Sortim (N) pel camí de l'Aufinac, acompanyats pel GR-192 (que ara passa per aquest camí). Aviat comencem a baixar per l'obaga (NE), al costat de la rasa de Cal Compare. Poc després deixem a l'esquerra un corriol poc aparent que hi baixa i que connecta amb el camí de les Rases. A la dreta hi ha la cova del Tuixó.

0.18 h. Barranc de la Ponça. 323677 - 4548519 - 218. Deixem el nostre camí i girem a l'esquerra (W) pel trencall que s'hi endinsa. A partir d'aquí iniciem el recorregut de la llera dels barrancs. Avancem lentament, entre un caos de pedres i, sobretot a l'inici, voltats de parets verticals. Aviat deixem a l'esquerra la rasa de Cal Compare i el camí que en baixa; una mica més enllà també deixem la rasa del Mas d'en Porxo. El barranc gira al N i rep el nom de rasa de l'Estanquer. Poc després, a la dreta, trobem el camí que porta a la cova de la Ponça. Anar-hi i tornar-ne són uns 20 min. Continuant amunt hem de superar, amb l'ajuda de les mans, alguns ressalts. Ja més amunt, marcat per un canvi de vegetació i per un camí que deixem a l'esquerra, continuem per la rasa del Mas del Sanador, més suau de pujar, fins que el camí surt de la llera i arriba a un trencall.

1.35 h. Trencall. 323767 - 4549763 - 372. Deixant el camí de l'esquerra, travessem la rasa i, després de pujar fort, arribem a una bifurcació.

1.38 h. Bifurcació de les Saleres. 323819 - 4549753 - 392. La deixem a la dreta. Al cap de 4 min arribem a una pista, en una clariana rocosa, ja a la Plana Serena, amb un canvi complet de paisatge. A la dreta i de seguida a l'esquerra, per un corriol no gaire net (W), s'arriba al cap d'uns 130 m, a l'avenc del Pi, amb una entrada petita tapada amb pedres. Retornem a la clariana i anem a dreta (N). Uns 50 m enllà trobem, a la dreta, l'entrada a la cova del Blai, gairebé al costat del camí (3239950 - 4549993 - 424). És una cavitat molt deteriorada, però que encara ofereix cert interès i mereix ser visitada. Per recórrer-la cal usar llanterna i s'hi esmerça uns 20 min. Retornats al camí, continuem tot planejant, fins que, poc després de deixar una barraca a l'esquerra, arribem a una bifurcació (7'). Anem a la dreta i aviat pugem lleugerament. Deixem a l'esquerra les ruïnes d'un corral, i poc després de fer un revolt a la dreta (11'; 324228 - 4550773 - 487), trobem a l'esquerra un aperduat camí que ens menaria a la punta d'en Janet (324621 - 4551055 - 547), lloc culminant de la Muntanya Blanca, però que, fora de la visió vers el N, no ofereix gaire més atractius que els que tindrem més endavant. Anar i tornar són uns 25 min, que no sumem aquí.

2.30 h. Portell de les Racones. 324623 - 4550418 - 507. A l'esquerra hi ha el bassot homònim, insignificant. Deixant la pista, prenem un camí entre aquesta i el bassot (SE), que entra al pla de l'Avenc, acostant-se a la cinglera de la Muntanya Blanca. Quan hi arribem se'ns obre una gran panoràmica del Baix Camp, fins a la ratlla de la costa.

2.35 h. Molló dels Quatre Termes. 324798 - 4550163 - 492. Indica el punt de confluència de Colldejou, Mont-roig, Pratdip i Vilanova. Mereix aturar-s'hi. Baixem revoltant-lo a l'esquerra, pel costat de la roca de l'Escagassat i al cap d'uns 5 min arribem a una cruïlla, al costat d'un pi. A un centenar de metres, a la dreta, hi ha l'avenc del Pla. Retornats a la cruïlla, continuem i 300 m endavant, a l'esquerra, un caminet ens mena a l'avenc de la Figuera, a tocar. Un exemplar d'aquesta planta hi creix dins. Reprenem el camí, ara NW, fins que passem una petita rasa, on girem SW, passem al costat d'un abric de pastors i baixem a la rasa del Pantano (la influència forastera en la llengua en certs moments va assolir límits insospitats), just on aquest es troba. En realitat és una basseta amb una paret que no arriba al metre d'alçada, però que cap al 1920, quan es va construir, va servir com a abeurador de bestiar i també va donar nom a la rasa. Pugem uns metres i arribem a una cruïlla de camins.

3.05 h. Coll de les Set Crestes. 324190 - 4549611 - 415. És un collet poc perceptible. A la dreta un corriol segueix amunt i un altre va de pla a creuar la rasa de la Canaleta, que queda davant nostre. Darrere seu destaquen els bells cingles de les Arnes. Baixem per la bonica cresta, entre rasa i rasa, amb algun pas on potser ens haurem d'ajudar amb les mans. Ja passada la cresta ens inclinem cap al costat de la rasa de la Canaleta. Força avall, a la dreta trobarem un corriol, gairebé impracticable, que mena a la font de la Canaleta. Si hi anem, cal tornar pujar. El camí baixa decidit i, ja prop del mas del Quadrat, es converteix en pista. El mas es troba una mica apartat a la dreta i a l'altra banda de la rasa, després de deixar un trencall a la mateixa mà. Al cap de 2 min després de la cruïlla trobem a l'esquerra la font de l'Aufinac. Més enllà, just abans de travessar el barranc de la Ponça, deixem un camí a l'esquerra (7'), per on va el GR-172, i 3 min després arribem a una cruïlla important.

3.32 h. Cruïlla del Camí de l'Aufinac. Anem a la dreta. De seguida el GR deixa la pista i segueix el camí de l'Aufinac, també a la dreta. Podem seguir per la pista, que ens menaria al punt de sortida passant pel camí de les Canals i la paret del Ràpel, zona d'escalada. Nosaltres anem pel camí de l'Aufinac. Després d'uns 15 min arribem a la cruïlla on hem iniciat el recorregut per dins el barranc de la Ponça. Anem a l'esquerra i refem el camí fet al principi fins al cotxe.

4.07 h. La Planeta. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el 21 de març de 2006.

Serra de Llaberia. Editorial Piolet. 1:20 000. Molt correcte i amb el recorregut marcat com a Sender Local.

Convé visitar la pàgina d'excursions de la interessant web de Pratdip, d'on he tret aquest itinerari.