Carena fronterera de Tossa Plana a Sirvent

La carena fronterera entre la tossa Plana de Lles i el refugi dels Estanys de la Pera és de gran bellesa i poc coneguda: els cims dels Estanyons, tossal Bovinar, Coma Extremera, Setut i la mateixa tossa Plana, ofereixen vistes impressionants cap als Pirineus, encara que les que ressalten són les més properes, sobre la vall de Madriu i els nombrosos estanys de la part d'Andorra, i les clotades de la Caülla i de Setut del costat cerdà. És una carena fàcil per al muntanyenc, tot i que al voltant del pic i de la portalleta de Setut cal posar-hi atenció. Si hi aneu en un dia clar, com el que vaig tenir jo, segur que no us en penedireu.
L'itinerari que ofereixo és el que vaig fer aquest estiu, tot i que considero que es podria completar amb la tosseta de Vallcivera, la Mugueta i la Muga. Els vaig recórrer ara fa sis anys i no ofereixen tampoc cap dificultat. Si es volen fer tots en un dia el més lògic seria sortir del refugi de Cap de Rec i pujar una mica més enllà del refugi del Pradell pel serrat del Cugots i acabar a la Muga, des d'on tornar fins al punt de sortida. Tot plegat és força llarg.

Per la carretera de la Seu d'Urgell a Puigcerdà, a Martinet cal prendre la carretera a Lles, que està asfaltada fins al refugi de Cap de Rec. A partir d'aquí continua una pista força bona fins al refugi del Pradell.

Durada: 6.02 h.
Desnivell: 1.150 metres.
Distància: 16 km.
Dificultat: És alta muntanya, però no ofereix dificultats especials.
Cobertura mòbil: Sí.
Ben calçat, roba d'abric, aigua i protecció per al sol.

Refugi del Pradell - Tossa Plana de Lles - Pic de Setut - Pic de Coma Extremera - Tossal Bovinar - Pic de la Colilla o dels Estanyons - Refugi dels Estanys de la Pera - Refugi de les Pollineres - Refugi del Pradell
0.00 h. Refugi del Pradell. 388701 - 4699975 - 2130. Sortim per camí indicat per un pal (ruta 19, en groc), (N, després NNE), que puja valent dins un bosc de pins. Quan s'acaba la pineda, deixem a la dreta el pla de les Someres i continuem recte, sempre en direcció a la tossa Plana, que ja veiem. Poc després que el camí s'inclini als estanys de Setut, deixem aquest camí (50'; 388888 - 4710665 - 2483) i pugem a la dreta (NE), sense camí clar, guiant-nos per esporàdiques fites i el cim de la Tossa, que no perdem de vista.

1.50 h. Tossa Plana de Lles. 389659 - 4702843 - 2903. Cim pla i molt fàcil, que ofereix una vista esplendorosa tot al voltant i de tot els Pirineus fins a la Maladeta. A partir d'ara no deixarem la carena fins al pic dels Estanyons, sempre en direcció oest. Baixem una mica i pugem al Setut, amb una petita grimpada.

2.10 h. Pic de Setut. 388852 - 4702903 - 2870. Cim una mica més baix que la Tossa, però més punxegut, ofereix també àmplia visió, amb aspectes diferents, sobretot cap a la vall andorrana de Madriu. La baixada, seguint per la carena, és dreta i cal prendre-se-la amb calma. Arribem a la portella de Setut (25'; 388479 - 4702695 - 2695), una cresta que passem buscant els millors passos i tornem a pujar, també amb pendent fort. En aquest tram tenim a l'esquerra els estanys de Setut.

3.02 h. Pic de Coma Extremera. 387986 - 4702853 - 2815. Cap al costat de la vall de Madriu veiem diversos estanys, dels quals destaquen els Estanyons. Continuant per la carena baixem a la collada Fonda (12'; 387761 - 4702644 - 2705) i tornem a ascendir per un fort pendent herbat fins a un collet, entre dos tossals. Anem a l'esquerra.

3.39 h. Tossal Bovinar. 387602 - 4702268 - 2845. Ample i pla. Retornem al collet i continuem per carena tot descendint cap a una collada a la capçalera del clot de Caülla (15'; 387052 - 4702268 - 2755), que ens ofereix una bonica vista d'un estany d'aquesta clotada. Després remuntem.

4.08 h. Pic de la Colilla o dels Estanyons. 386697 - 4702580 - 2841. Últim cim que fem. Abandonem la carena i descendim per les lleixes de la Caülla, on criden l'atenció alguns rocs de quars blanquíssim, i les canals de la Pera (SW), sense camí, però amb itinerari evident. Podríem completar la volta fent la serra del Sirvent fins al port de Perafita, però això allargaria força més el recorregut.

4.53 h. Refugi dels Estanys de la Pera. 384908 - 4701618 - 2371. Baixem per davant del refugi, seguint el GR i el camí local 1, fins que trobem la pista de Cap a Rec a Arànser, al costat d'un refugi.

5.21 h. Refugi de les Pollineres. 385784 - 4700474 - 2150. Seguim la pista cap a l'esquerra (E) fins al punt de sortida.

6.02 h. Refugi del Pradell. Final de l'itinerari.