Picancel: una travessa i dos circuits

serrat de SalgaLa serra de Picancel, original, magnífica, intricada i variada, ens ofereix en totes les èpoques de l’any sorpreses agradables. La composició a base de conglomerat d’aquestes muntanyes els donen aires montserratins, amb canals profundes i desnivells sobtats; vegetació molt variada i canviant, segons la insolació. És de les muntanyes que enamoren. Ofereixo a continuació una travessa i dos circuits que ens permeten tenir una visió força completa de tota la serra.
La travessa puja als dos cims més significatius i amb una visió més panoràmica: el de Saldaguda (o serrat de Salga) i el cim del serrat de Migdia. Aquesta travessa ens permet conèixer el conjunt de la serra i acabar al pont de Pedret, monument gòtic de gran valor.
El circuit llarg comença al pont del Climent, passa pel portell de l’Ovellar, puja als cims més importants de la zona central de la serra, arriba fins a sant Miquel de les Canals i retorna al punt de sortida passant pel costat del pont del Doro.
El circuit curt segueix un itinerari similar, però sense arribar a Sant Miquel.

Per fer la travessa se surt de Vilada i cal tenir un mitjà de transport al pont de Pedret, per retornar. Els dos circuits surten del pont del Climent i retornen al mateix lloc. Per fer-hi l’aproximació en cotxe cal prendre un trencall que surt de la carretera de Vilada a Borredà, C-26, al km 160,6.

Durada: Travessa: 5:45 h; circuit llarg: 4.50 h; circuit curt: 4.10 h.

Desnivell: Travessa: + 1050 m, - 1.250 m; circuit llarg: 750 m; circuit curt: 700 m.

Distància: Travessa: 15,0 km; circuit llarg: 11,5 km; circuit curt: 10,0 km.

Dificultat: La travessa té una zona aèria al voltant del cim de Saldaguda. A més cal tenir en compte el desnivell. Tot el recorregut exigeix molt de compte si el terra és moll: extremadament relliscós.

Calçat adequat de muntanya. Salga Aguda no és apta si es pateix vertigen. No se sol trobar aigua amb garanties en tot el recorregut.

Vilada – Pont del Climent – La Portelleta – Saldaguda – Cruïlla a Sant Miquel – Cingle de la Por – Collet dels Pins – Serrat de Migdia – Cruïlla al collet de les Corts – Sant Miquel de les Canals – Pedret.

TRAVESSA
0.00 h. Vilada. 411822 – 4665709 – 735. Al mig del poble, en un trencall ben indicat per un pal de seguiment a la carretera, iniciem el descens a la dreta (S). Seguim marques grogues. Passem la ribera de Vilada i pugem fins a la carretera de Borredà, que seguim uns metres i baixem a la dreta. Passat l’imponent pont del Valentí, trobem una cruïlla.
0.25 h. Pont del Valentí. 412656 – 4664891 – 673. Deixem a dreta els camins de les Canals i de la Portella i continuem recte per pista, que després es transforma en camí. Uns 100 m més enllà, deixem a l’esquerra el camí a Borredà. A partir d’aquí i fins a la Portelleta, continuem sense marques grogues, però el camí és clar i net. Serrat de MigdiaRessegueix de prop i fins i tot per la mateixa llera el rec de la Portelleta, cada cop més engorjat i obac, aproximant-se a la carena de Salga amb un desnivell cada cop més fort.
1.25 h. Portelleta. 413821 – 4663925 – 1022. Collet a la carena de Salga, entre els serrats dels Teixons i el de Salga. A esquerra el camí condueix a la casa de Salga; continuem a dreta (W), per la carena, a trams un pèl aèria. Retrobem marques grogues.

1.50 h. Saldaguda o serrat de Salga. 413414 – 4663749 – 1077. Per assolir el cim cal una curta i fàcil grimpada. La visió que se’ns ofereix és magnífica als quatre costats, encara que destaquem el domini sobre les diverses i intricades serres i canals de Picancel. Continuem descendint per la carena oposada (W) a la que ens ha servit per arribar a dalt, força inclinada i aèria, però amb pedra de conglomerat on els peus s’arrapen bé. En un collet (412931 – 4663459 – 1002), parem atenció de no seguir recte, sinó que girem a dreta, per superar un bony pel costat obac. El camí ens mena al que puja del pont del Valentí i es dirigeix al santuari de la Portella, prop del coll del Tell, que deixem a l’esquerra (30’; 412829 – 4663463 – 959). Tot i que seria possible dirigir-nos-hi i continuar pels Gira-sols cap el pic de Perris, això exigeix fer vies ferrades, alguna no sempre fàcil; ho descartem i baixem a la dreta, com si retornéssim cap al pont del Valentí. El camí fa un descens força ràpid, obac, preciós i amb algun tram relliscós, fins que trobarem a l’esquerra el trencall cap al serrat de Migdia i sant Miquel de les Canals, i que hem d’estar atents de no passar de llarg.

2.45 h. Cruïlla. 412745 – 4664417 – 743. Hi ha un pal de seguiment. Abandonant el camí de baixada, girem a esquerra, passem el torrent del Coll del Tell i tornem a pujar. Després d’un primer repetjó, assolim el replà on hi ha les restes de la casa del Bosc i que ofereix una bona vista sobre Vilada. Continuem una estona més o menys de pla i després fem un altre repetjó fins a una bifurcació al peu del cingle de la Por, amb un faig notable.

3.25 h. Bifurcació. 411913 – 4663191 – 960. A l’esquerra podríem anar cap al pic de Perris i al cim del cingle de la Por, de què parlo en el circuit llarg. Si ara no ho volem fer, continuem pujant a dreta fins al proper collet dels Pins (5’; 411834 – 4663227 – 995). Des d’aquí, per anar al serrat de Migdia pugem a dreta (N), per carena en general de conglomerat. Abans d’arribar al cim, voltem un avant-cim, on trobem una cadena per donar confiança.

Bandera al serrat de Migdia 3.45 h. Serrat de Migdia. 411780 – 4663648 – 1083. Segon cim de Picancel, que ofereix una magnífica panoràmica de Vilada i de part de l’embassament de la Baells. Cada 11 de setembre des de Vilada hi pugen una senyera. Retornem al collet dels Pins (15’) i continuem a dreta (W), dins un bosc espès. Passat un trencall a la font dels Cóms, que no he sabut trobar, arribem a una nova bifurcació (6’; 411675 – 4663160 – 940) . A l’esquerra es puja al collet de les Corts, que ens mena a Sant Miquel per la solana, opció que esmento al circuit llarg. A la dreta baixem uns metres més fins a trobar el camí que també puja a Sant Miquel des del pont del Doro. Prenem aquesta opció i seguim el camí del pont del Doro a l’esquerra, que puja fins a la collada Alta, ja sobre sant Miquel, on ens dirigim.

4.30 h. Sant Miquel de les Canals. 410876 – 4662842- 985. Planes amb l’església romànica de Sant Miquel i la masia del mateix nom. El conjunt, plàcid i pastorívol, contrasta amb l’abruptesa dels camins que hem fet fins ara. Continuem (W) per la pista que descendeix suaument pel costat nord de la plana, al cap de 300 m deixem a dreta la que va cap a les canals de Sant Miquel i poc després a esquerra un camí a Mascaró. Seguim tota l’estona marques grogues. Un bon tros enllà la pista es converteix en camí que, en un tram, descendeix molt costerut, fins a la rasa del Guimbàs, on entronca amb una pista que ens mena a sant Quirze de Pedret, església preromànica amb notables pintures. Per sota l’església baixem fins a l’extraordinari pont gòtic de Pedret.

5.45 h. Pont de Pedret. 407504 – 4662378 – 530. Final de l’itinerari.

CIRCUIT LLARG
0.00 h. Pont del Climent. 412508 – 4664916 – 675. Deixem el cotxe en un planell abans del pont del Climent, baixem a passar-lo i a l’altre costat trobem un pal amb la Portell de l'Ovellarindicació de la Portella i sant Miquel de les Canals. Pugem per aquest camí i de seguida deixem a la dreta el camí de retorn. Anem pujant fins el portell de l’Ovellar, obertura del camí entre dos grans blocs, baixem a trobar el torrent del Coll del Tell i una estona després trobem una desviació.

0.20 h. Camí del serrat de Migdia i de Sant Miquel. Correspon al punt 4 de la travessa. Seguim aquest camí fins a la bifurcació del punt 5 (1.00 h). Aquí anem a l’esquerra. En un planell al capdamunt de la pujada trobem a dreta una desviació (411989 – 4663202 – 970) al cingle de la Por, que farem després. De moment continuem recte fins al pic de Perris.

1.15 h. Pic de Perris. 412292 – 4663492 – 1043. Cim punxegut, molt cèntric, amb bones perspectives. Retornem i en arribar al planell ens decantem a l’esquerra per ascendir al cingle de la Por. Abans d’arribar a la carena hem de fer una curta i dreta grimpada i després pugem a la dreta
Migdia, Gira-sols i Saldaguda 1.30 h. Cingle de la Por. 411831 – 4663169 – 1040. Ofereix una perspectiva diferent de la serra, especialment interessant cap a la banda de la Portella. Retornem a la bifurcació del punt 5, al peu del faig i del cingle i continuem oest fins al collet dels Pins i al serrat de Migdia, tal com diem a la travessa. Després continuem fins a la nova bifurcació del punt 6 de la travessa (411675 – 4663160 – 940). Aquí pugem a esquerra, per un camí sovint poc clar, fins a un collet.

2.30 h. Collet de les Corts. 411521 – 4662962 – 972. Cruïlla de camins. Anem (SW) per la solana i al principi en lleuger ascens fins a sant Miquel.

2.47 h. Sant Miquel de les Canals. Continuem com a la travessa i als 300 m deixem el camí de Pedret i prenem la pista que va a la dreta. Després d’uns plans arriba a un coll i baixa, ja convertida en camí, per les canals de Sant Miquel. El camí, pendent, és net; però cal estar atents a no passar-nos de llarg un trencall a la dreta (25’; 410685 – 4663738 – 816), més estret i brut. El prenem (W) i continuem baixant. El camí va a trobar el rec de les Canals de la Fagedeta, que segueix fins a l’embassament. Prenem aquest camí que voreja l’embassament a la dreta, passem pel costat del pont del Doro i, amb petits desnivells, retornem al punt d’arribada.

4.50 h. Pont del Climent. Final de l’itinerari.

CIRCUIT CURT
0.00 h. Pont del Climent. Fem el mateix itinerari del circuit llarg, fins que trobem la nova bifurcació baixant del collet dels Pins (410685 – 4663738 – 816), on continuem per la dreta, com hem fet a la travessa llarga, fins entroncar amb el camí del pont del Doro.

2.25 h. Cruïlla del camí del Pont del Doro. El seguim a la dreta, de baixada. És un camí molt bonic i amb fort pendent, fins a prop del pont. Quan hi arribem entronquem amb el camí de voreja l’embassament i que ens mena altra vegada al pont del Climent.

4.10 h. Pont del Climent. Final de l’itinerari. (El temps pot variar segons els cims que es facin).

Data del recorregut: Tots aquests itineraris han estat repassats a la tardor del 2011. La travessa la vam fer 23 persones del CMSC el 12-11-2011.

El mapa de Catllaràs-Picancel de l’editorial Alpina és perfecte.