De Queralt a la Figuerassa

Excursió molt interessant que, partint de tocar de Berga, puja al Santuari de Queralt i segueix la cinglera pel costat sud. Després es decanta a la vall de Demetge, passa per Espinalvet i puja a l'extraordinari mirador de la Figuerassa, que encara que tingui el destorb de diverses antenes, no per això deixa d'oferir la seva panoràmica.

Des de Berga cal prendre la carretera que puja a Queralt i als rasos de Peguera (BV-4242). S'inicia al collet de Cal Fumanya, tot just fets uns 500 m d'aquesta carretera.

Durada: 4.27 h.
Desnivell: 940 m de pujada i 830 de baixada.
Dificultat: No ofereix cap dificultat. El dia que la vam fer nosaltres, des del collet del Serrat de la Mel fins al cim de la Figuerassa vam trobar força neu, especialment després d'Espinalbet. Cap al cim n'hi havia ben bé uns 25 cm.

Es troba aigua a Queralt i a Espinalbet. No es terra per anar mal calçat.

Cal Fumanya - Santuari de Queralt - Collet del Serrat de la Mel - Espinalbet - Coll de l'Oreller - la Figuerassa - Carretera del rasos de Peguera.
0.00 h. Cal Fumanya. 404011 - 4662519 - 845. Comencem a caminar pujant (NW) pel marcat camí (PR-C-73) al costat de la casa. Un tros amunt (6') deixem a la dreta el camí a Sant Pere de Madrona, passem per les capelles de Sant Jacint (15'), Sant Jaume (25'), Santa Maria dels Dolors (31') i arribem a l'aparcament sota el santuari. Pugem les últimes escales. Durant tot el camí hem gaudit d'una magnífica vista, sobretot de Berga i de la plana del baix Berguedà i del Bages, que es va eixamplant mentre anem pujant.

0.41 h. Santuari de Queralt. 403142 - 4662583 - 1160. Dedicat a Santa Maria, data del segle XIV i fou modificat el segle XVIII segons el gust neoclassicitzant. La plaça del davant ofereix un panorama dilatadíssim. Hi comença el GR-107, camí dels Bons Homes, i hi passa el PR-C-73, a més de diversos SL, que hi faciliten moltes excursions.
De la plaça continuem cap a la cova de la Troballa (W), al peu de l'esvelta roca dita Castellberguedà. Passem al peu de la cova i arribem a la capella de la cova, dedicada a Sant Ignasi, que sembla que hi va fer-hi una estada. Al davant hi ha el magnífic mirador de Garreta, que ofereix una excel·lent visió dels cingles de Queralt i de Garreta. Continuem fent la volta a Castellberguedà fins que arribem a un collet.

0.53 h. Collet de Sant Joan. 402641 - 4662583 - 1182. Amb una capella dedicada a aquest sant. Cruïlla de camins: a l'esquerra (SW) baixa el camí del Avianesos, i a la dreta hi ha diversos camins. Seguim a l'esquerra (W), de pla, un camí que ressegueix una estreta lleixa entre els cingles de Queralt i els de Garreta. El camí va pujant a poc a poc, tot oferint una vista a vol d'ocell sobre el plans d'Avià. En un estrep sota el cap de la Tartanera (30'; 401630 - 4662484 - 1396), gira a la dreta i deixem de veure el santuari de Queralt. Baixem una mica fins a un collet.

1.30 h. Collet del Serrat de la Mel. 401370 - 4663502 - 1375. Estret i arbrat. Deixem el camí de carena i baixem a la dreta (WNW), per l'obaga. En el dia de la sortida ens trobem que està ben nevat. Al cap d'uns 4 min travessem una pista procedent del camí del Ròssec i continuem baixant (NW), fins que trobem el torrent de l'Alou (15'; 401100 - 4663133 - 1208) . El travessem i a l'altre costat trobem una urbanització per on passa l'antiga carretera. La seguim a l'esquerra i, en arribar al costat del càmping Font Freda, girem a la dreta, fins a la carretera dels rasos de Peguera.

1.53 h. Carretera dels rasos de Peguera. 401124 - 4663198 - 1210. La travessem i continuem (NE) per sobre l'hostal els Roures per la pista que duu a l'església d'Espinalbet.

2.12 h. Sant Miquel d'Espinalbet. 401550 - 4663875 - 1240. Senzilla església amb campanar annex. Continuem per sobre seguint les marques blanques de la Nuria-Queralt. La pujada és suau i constant, però se'ns fa pesada perquè hi ha força neu.

2.46 h. Coll de l'Oreller. 402865 - 4664700 - 1416. Deixem la pista, que va cap a l'estany i prenem a la dreta (SE), per carena, seguint les marques del PR-C 73-3. Al principi baixem una mica, passant per la dreta d'un turonet, però aviat agafem la carena en pujada suau. Una mica abans de les antenes arribem a un petit collet (23'; 401829 - 4664170 - 1495), amb un cartell "la Figuerassa, on ja trobem la pista que puja per al manteniment de les instal·lacions. D'aquí surt, a la dreta, el camí que farem de baixada. Nosaltres seguim endavant per la carena, fins més enllà de les antenes, on hi ha un extraordinari mirador de la contrada.

3.17 h. Mirador de la Figuerassa. 403301 - 4664103 - 1490. Té una gran vista cap als rasos de Peguera, el Moixeró i la serra de Catllaràs, però és especialment esplèndida pel costat de Queralt i de la riera Demetge. També veiem tota la volta que hem fet. Per baixar retornem fins al collet i prenem el camí de l'esquerra, que baixa dret, però és de bon fer. Té marques del PR. Quan ja hem baixat força passem pel davant de la gran cova de Campmori (45'; 403711 - 463716 - 1135). Continuem baixant i aviat arribem a uns prats. El camí continua recte (SE) cap al castell de Berga, però nosaltres ens desviem a la dreta per anar a prendre una bona pista que es veu dessota mateix. Quan hi arribem la seguim a la dreta i de seguida som a la carretera de Berga als rasos de Peguera.

4.27 h. Carretera. 403467 - 4663272 - 954. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el 14 de gener de 2006, amb el CMSC, guiats pels companys dels club Ramon Costa i Isabel Farràs, que ens van demostrar el seu coneixement i estima de la terra berguedana, i que ens van acompanyar meravellosament bé.

Rasos de Peguera i serra d'Ensija, E-25, Editorial Alpina.