Penyagalera, circular des de Beseit

Altres

Penyagalera és un massís solitari i singular, de roques i espadats verticals, però malgrat això, de fàcil accés pel costat de Beseit, i amb una vista extraordinària del sector nord dels Ports i de la plana contigua. En dies clars ja només aquesta última visió paga l’esforç. Si hi anem de matinet en dies d’estiu, la possibilitat de fer al retorn un agradable bany a les boniques i amples basses del riu Ulldemó, d’aigua transparent, és una recompensa doble.
Normalment les descripcions només parlen del camí de pujada, ja per aquest costat, ja de la banda d’Arnes. L’opció que proposo, circular, tornant per la serra de les Clapisses, és més desconeguda i ofereix l’al•licient de no repetir el camí, tot i ser més exigent.

Des de Beseit cal seguir el camí de les Pesqueres d’Ulldemó, que travessa el poble i surt de la part alta. És una pista asfaltada. Des del pont sobre el Matarranya són 3,8 km de pista fins al punt on comença el camí, ben indicat per un pal. Aquest tram també es pot fer caminant, com vam fer l’última dia nosaltres, ja que anàvem amb autocar. En aquest cas cal comptar prop de dues hores més entre anar i tornar.

Durada: 3.45 h.
Desnivell: 550 m.
Dificultat: El camí de pujada no ofereix cap dificultat per a un excursionista. El de baixada és més exigent i un xic perdedor i només el recomano a un excursionista mitjanament expert.
Aneu ben proveïts d’aigua i amb bon calçat de muntanya. Pel camí de baixada us recomano portar pantalons llargs. Recomano no pujar-hi en fortes hores de calor, que converteix l’agradable pujada en tot un martiri. L’últim dia, per necessitats d’horari no en vam fer cas, i en vam pagar les conseqüències.

Pesqueres d’Ulldemó – Cim sud del Penyagalera – Coll de Pelele – Pista de l’Ulldemó – Pesqueres.
0.00 h. Pesqueres d’Ulldemó. 264959 – 4524277 – 575. El punt de començar a caminar està ben indicat per un pal i un plafó descriptiu. Deixem la pista i baixem a passar el riu Ulldemó, entre dues basses. Si el riu no duu molt cabal el pas no sol oferir dificultat. Seguint les marques de blanc-groc de PR i la traça clara, comencem a pujar per la carena d’un contrafort. El camí puja força constant, sovint amb còdols que obliguen a estar atents i fent contínues giragonses per anar superant les dificultats. Però la bellesa dels paratges i racons fa que aquestes no es notin. Tot el camí puja pel que s’anomena la solana de l’Estès i tal com està actualment, net i ben indicat, la pèrdua és pràcticament impossible.
Ja gairebé a dalt, en una bifurcació on cal anar a la dreta, crida l’atenció un pou i una mica després les runes del maset de Blas, que un es fa creus com es podia viure en aquests llocs.

1.45 h. Cim Sud del Penyagalera. 267642 – 4525311 – 1038. Hi ha un vèrtex geodèsic. La panoràmica és extraordinària: criden l’atenció les valls de l’Ulldemó i de l’Algars, a un costat i a l’altre; els estrats inclinats del Molló i la Ballestera, amb les roques del Benet més enllà, i els pobles de la plana: Horta, Arnes, Cretes, Vall-de-roures, la Freixeda, etc.

Descendim retornant uns 70 m pel camí de pujada, però a la primera bifurcació a l’esquerra, la prenem. El nou camí és el que es fa si es puja del costat d’Arnes, amb marques vermelles i fites, però no és tan bo. Primer baixa fort per la carena, després més suau, i quan sembla que s’acabi en un esglaó rocós, es despenja dret fent giragonses a la roca. Finalment arriba a un barranc i puja per l’altre costat, fins al coll de Pelele.

2.15 h. Coll de Pelele. 267441 – 4524642 – 902. Aquí el camí d’Arnes baixa a l’esquerra. Nosaltres l’abandonem i girem a la dreta, per un corriol a penes perceptible. Cal estar atents a les fites i a les traces del camí. Primer puja una mica, fins a les runes d’una barraca i després comença a baixar pel serrall de les Clapisses. Aviat tenim una sèries de plecs verticals com agulles a l’esquerra i parets potents de contraforts del Penyagalera a la dreta. El camí torna a baixar dret, força brut i de vegades amagat, de manera que ens obliga a estar atents. Ja pràcticament a baix trobem les feixes del mas del Quatre, i després les runes que en queden. Una mica més enllà passem al costat d’una balma obrada i arribem a un torrent. Cal seguir la llera uns 30 m i després sortir per la dreta, seguint un canal de conducció d’aigua actualment en desús. Quan trobem un tub que salva un esvoranc, ens despengem i baixem a passar el riu Ulldemó. A l’altre costa trobem la pista.

3.02 h. Pista de l’Ulldemó. 267001 – 4523504 – 611. Només ens queda seguir-la de baixada (W) fins al punt de sortida. Si tenim temps i ens ve de gust, en arribar a unes balmes obrades, podem baixar al riu i seguir-lo avall, encara que això és força més entretingut.

3.45 h. Pesqueres. Final de l’itinerari.
Data del recorregut: Itinerari fet l’11 de setembre de 2009

El Port. 1: 30.000. Editorial Piolet.