LO PORT: EL MARTURI

Excursió panoràmica per excel·lència a un dels cims més elevats de la serra del Port, amb vistes esplèndides del cim del Caro i dels seus vessants. A part d'això hi trobem un arbre singular, el teix del Marturi, que bé mereix una visita per ell sol. Per altra banda, els excel·lents pinars i l'abundós boix ens acompanyaran gairebé durant tot el recorregut. Encara que els camins no sempre són fàcils de seguir, és una ascensió de la qual no us penedireu.

Cal seguir la carretera que puja al cim del Caro, i després continuar fins a l'Esquirol i el coll de Carrasqueta i 3 km més endavant trobem l'àrea de pícnic de la font de Cova Avellanes. Sortim des de la font.

Durada: 3,25 h.
Desnivell: 500 m.
Dificultat: F-1; T-2. Els punts difícils són la carena abans del cim del Marturi i l'inici del pas de l'Embarronat, per encertat el camí adequat. Tampoc no és fàcil trobar el teix del Marturi.
Cobertura mòbil: A trams.

Exigeix calçat adequat i pantalons llargs. Trobem fonts pel camí. No és un camí fàcil de seguir, de manera que cal estar atents als viaranys.

Font de Cova Avellanes - Bassis del Marturi - Collet de Marturi - Cim del Marturi - Teix de Marturi - Erms de Caguitos - Mola del Boix - Pas de l'Embarronat - Bassis del Marturi - Font de Cova Avellanes
0.00 h. Font de Cova Avellanes. 272837 - 4518837 - 1002. Pugem (SE) al costat d'un torrent per camí que s'enfila fort. Passada una escletxa (10') planeja una mica, passa per unes feixes abandonades i es torna a enfilar fins a una font. Pel camí hem deixat a l'esquerra una cova que havia servit de refugi.

0.30 h. Bassis del Marturi. 272956 - 4518325 - 1193. Crida l'atenció que el canó de conducció de l'aigua és un tronc buidat. Deixem el camí de la dreta, per on tornarem i seguim a l'esquerra, en una zona important de feixes. El camí va força planer fins a un trencall amb una fita ben grossa (9'; 272217 - 4518520 - 1206). Convé estar-hi atents, perquè el camí més evident continua recte, però nosaltres hem de girar a la dreta (S), per un viarany poc clar. Passa per unes altres feixes i de seguida arriba a la carena.

0.55 h. Collet de Marturi. 273616 - 4518295 - 1295. Situat entre les crestes del Marturi, a l'esquerra, i el cim, a la dreta. Abans de pujar-hi, recomano acostar-se a la punta de l'esquerra, que ofereix una vista incomparable dels vessants meravellosos SW del Caro i de les retorçades crestes del Marturi. L'ascensió al cim es fa sense camí, seguint la carena i buscant una petita escletxa de la paret, sota el punt més alt, que veiem des del collet. Hi ha una grimpada fàcil.

1.15 h. Cim del Marturi. 273443 - 4518245 - 1347. Pic que ofereix una vista majestuosa de gairebé tots els cims de la serra i fins al mar. La continuació també és sense camí pel rasclet dels anomenats Erms de Canguitos. És interessant aprofitar el lloc per aproximar-se al teix del Marturi, molt a prop. Per anar-hi hem de seguir direcció SW cap a la capçalera d'una coma estreta, per la qual baixem.

1.33 h. Teix de Marturi. 273343 - 4517999 - 1280. El teix de Marturi és un arbre declarat monumental, ja sense capçada, d'uns 5 m. d'alçària. El tronc és trencat pels llamps i la vellúria. Al bell mig hi ha nascut i crescut un pi rojal vigorós i alt. A la vora hi ha un altre teix amb més vitalitat, d'uns 3,65 m. de circumferència, també declarat monumental. Cal tornar a pujar i seguir W per la carena de la mola del Boix (1.344 m), passant ran de cinglera, a la dreta. En un collet, davant un repetjó, baixem a l'esquerra (S i després W), cap a una coma, que seguim a la dreta.

2.15 h. Pas de l'Embarronat. 272162 - 4517582 - 1217. Arribem a un coll entre la mola del Boix i Serrassoles. A l'altra banda continua un camí, amb una gran fita. Girant a la dreta un corriol que comença imperceptible entre pedres a la part baixa del coll retorna per sota la mola del Boix, a l'inici planejant i un tros enllà es despenja per una canal estreta, el pas de l'Embarronat. Al capdavall baixa una mica més i després inicia una pujada suau i constant fins a prop dels bassis, sempre per sota els cingles de la mola del Boix i entre pineda i boix.

2.52 h. Bassis del Marturi. 272956 - 4518325 - 1193. A partir d'aquí refem el camí de pujada fins a la font.

3.25 h. Font de Cova Avellanes. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet l'octubre de 2007.

El Port. Editorial Piolet. 1:30 000. Cal advertir que els corriols d'aquest itinerari són només una indicació aproximativa del recorregut real.