Cims Comarcals: punta del Curull (Garrigues)

La punta del Curull és el cim comarcal de les Garrigues, dins el municipi del Vilosell. Forma part de la serra de la Llena, que delimita les conques del riu Set (Garrigues) amb el riu Montsant, (Priorat) i el Francolí (Conca de Barberà). Ofereix una bona panoràmica d'aquestes tres comarques, sobretot de la primera. La pujada, partint del poble de Vallclara, no és dificultosa. La baixada, cap a Vilanova de Prades, és més ràpida, i permet veure els espadats d'aquesta banda. En aquest itinerari ens hem allargat fins a Prades, que ens ha permès fer una visita de la "vila vermella" i pujar, encara, a un dels seus cim més característics, el pla de la Guàrdia.

Ens acostem a Vallclara per la carretera de Vimbodí a Ulldemolins (TV-7004).

Durada: 4.34 h.
Desnivell: 750 m de pujada i 400 de baixada.
Distància: 19,7 km (de Vallclara a Prades de Vilanova són 6,5 km).
Dificultat: No en té cap.
Cobertura mòbil: Sí.

Hi ha fonts a Vallclara, Vilanova de Prades i Prades. En segons quins dies de l'estiu pot ser molt calurosa.

Vallclara - Punta del Curull - Vilanova de Prades - Coll de Rossinyols - Prades - Pla de la Guàrdia - Prades.
Vallclara. 0.00 h; 600 m. El poble de Vallclara (Conca de Barberà) és gairebé un poble carrer, el de les Muralles, situat entre l'església i les ruïnes de l'antic castell. Avui dia és un plaer veure les cases ben adobades. Té menys de 100 h; però s'ha convertit en segona residència de moltes famílies originàries del lloc. La casa de colònies Sant Joan funciona com a English Summer durant l'estiu des de 1980.
Sortim del costat de l'església i comencem a baixar pel carrer principal. A la sortida del poble travessem el barranc de Vallclara. Al costat del pont hi ha una font molt enfonsada i amb aigua abundant. Seguim la pista en direcció sud-oest i al cap d'un quart travessem la carretera que va a Vilanova de Prades. Poc després deixem a la dreta una pista i seguim per la que puja suaument, gairebé paral·lela a la carretera, fins al mas del Xagra. Deixem aquest mas a la dreta i continuem pujant en la mateixa direcció (S), ara més decididament, per un camí antic. Poc després passem per sota una roca balmada i el camí comença a fer llaçades fins que puja a la carena.

Coll del Comellar d'en Berga. 0.50 h; 860 m. Continuem pujant per la carena, amb la vista posada a la punta del Curull, que tenim davant nostre. Arribem a una pista, que seguim a la dreta durant uns 6 min. La deixem, en una petita fondalada, per agafar un corriol que puja a l'esquerra (S). Aquest trencall exigeix una mica d'atenció per no passar-hi de llarg. El caminet puja força fort, sobretot al començament. Un cop al collet de la carena, girem a l'esquerra per arribar-nos al cim, que és a menys de 100 m.

Punta del Curull. 1.21 h; 1.021 m. Cim més alt de la serra de la Llena i amb vista dilatada. Tornem fins al collet i resseguim (W) els espadats de la carena durant uns 10', fins que, sobre el poble de Vilanova de Prades, trobem un camí que hi baixa. El descens és ràpid, però convé aturar-se de tant en tant per contemplar, darrere nostre, els espadats que deixem.

Vilanova de Prades. 1.46 h; 885 m. Situat en la partió d'aigües del Montsant i el Francolí. Té una població de 150 h. Destaca l'església de Sant Salvador, d'estil barroc, construïda a la fi del segle XVIII. Aquí es pot acabar tranquil·lament l'itinerari del cim comarcal. Per completar una mica la caminada ens acostem fins al poble de Prades, que sempre mereix una visita. Ho fem pel PR C-184, que ens hi acompanyarà. Baixem davant l'església i creuem el poblet. Poc després de deixar-lo trobem la Font Vella, al costat de la pista. Una mica després, en una bifurcació, prenem la pista de l'esquerra, que al cap de poc deixem per un camí, també a l'esquerra, que puja suaument. En ser a la carena (uns 18' des del poble), baixem a creuar el barranc de Mataró i seguim per l'altra banda fins al coll Pubill, on trobem una pista que ens ve de l'esquerra. La seguim a la dreta, creuem el barranc de Cucurulla o dels Rius i pugem entre camps. El paisatge, durant tot aquest trajecte, és sobretot de camps d'ametllers i algunes oliveres. També hi ha alzinar i alguns castanyers.

Coll de Rossinyols. 2.53 h; 970 m. Veiem Prades davant nostre, en un turonet.

Prades. 3.13 h; 945 m. Hi entrem pel nord, per la porta del barrancs dels Bassots. Al costat de la ben conservada porta (foto) hi ha un museu a l'aire lliure amb tot d'eines tradicionals de camp. Tota la vila manté una aparença d'antigor, en un procés de restauració ben portada. Es nota que basa la seva economia actual en l'atracció turística. Encara ens queda temps de visitar la vila i de fer un tomb per les muntanyes del voltant. Una excursió no gaire llarga i que permet visitar un cim que se sol passar de llarg és arribar-se al pla de la Guàrdia.
Sortim per la banda sud de la vila, i prenem una pista a la dreta de la carretera de Capafons i la Febró (T-704). Hi ha pals indicadors. La pista primer va de pla (SSE) i després comença a pujar. Just al començament de la pujada deixem un trencall a la dreta, que també puja al pla, i seguim recte fins al coll del Vidrier (21' des de Prades). Aquí deixem la pista principal i girem a la dreta, sempre de pujada. Aquesta pista ens porta sense problemes al pla.

Pla de la Guàrdia. 3.54 h; 1.140 m. El cim, com el seu nom indica, és un pla. Ofereix bones vistes fins ben lluny. Destaca la perspectiva cap a la serra de la Llena i, darrere, les Garrigues. Es veu gairebé tot el camí que hem fet. Baixem per la banda nord, per un caminet que surt del costat d'un pessebre metàl·lic. Fa algunes voltes i després arriba a una pista, que seguim a l'esquerra. Més enllà gira a la dreta i, ja sense deixar-la, ens mena pel coll del Toniet -on trobem els GR-7-1 i 65-5, que seguim a la dreta- a Prades altre cop.

Prades. 4.34 h. Final de la jornada.

Data del recorregut: Itinerari fet el 19 de febrer de 2005 amb el CMSC, guiada pels amics d'Arbeca Joan Vilanova i Xavier Vidal.

Muntanyes de Prades, 1:30 000, ICC i Centre de Lectura, Reus, 1995.
Garrigues, 1:50 000, ICC, Mapes Comarcals de Catalunya.