El puig OU
De Camprodon a Sant Pau de Seguries, pel puig Ou i la vall del Bac

Altres informacions

Travessa molt interessant, tot i que llarga. Els desnivells són, en general, suaus, encara que sumats tots fan un bon paquet. Tot el camí és entre boscos bellíssims i variats, amb predomini del roure. Com Canigó des de Sant Antonia punts destacats tenim l’ermita de Sant Antoni de Pàdua, tot just sortint de Camprodon, que és també el punt més elevat del recorregut. Després el cim del puig Ou. Tant l’un com l’altre són dos magnífics miradors. També és interessant l’església de Sant Andreu de Porreres, en un solell solitari, i l’esvelt pont dels Esquellerincs, avui inútil, perquè no hi passa cap camí. Les ermites de Santa Magdalena del Coll i de Sant Feliu del Bac són dues ruïnes, que potser esperen la caiguda total o una improbable restauració. Evidentment, Camprodon i Sant Pau de Seguries mereixen una atenció especial, però la llargada del recorregut no deixa gaire temps per entretenir-s’hi.

A Camprodon i a Sant Pau de Seguries s’hi arriba amb cotxe, ja que hi passa la carretera C-38. El parc de la Mare de la Font es troba a l’entrada de la vila, poc després de la rotonda que mena al centre o que permet la circumval•lació. Tractant-se d’una travessa, cal buscar algun mitjà de transport que connecti els dos punts. Hi ha un bon servei d’autobusos, de TEISA, entre les dues poblacions, però cal consultar els horaris.

Durada: 7.05 h.
Desnivell: + 1.080 m; – 1.150 m.
Dificultat: No presenta cap dificultat tècnica, tot i que hi ha algun tram, entre Sant Andreu de Porreres i el Coll, en què els camins són perdedors.
Bon calçat. Cal portar aigua. La font de Resclusanys sol rajar, encara que ignoro les garanties que pot oferir, perquè hi ha molt bestiar. Abans d’iniciar la caminada cal estudiar-se bé els camins, que no sempre són evidents i perquè hi ha més d’una cruïlla que ens pot oferir dubtes.

Camprodon – Ermita de Sant Antoni – Coll de Canemar – Puig Ou – Sant Andreu de Porreres – Pont dels Esquellerincs – El Coll/GR-1 – Sant Pau de Seguries

0.00 h. Camprodon: parc de la Mare de la Font. 447750 – 4684450 – 931. Sortim pujant (SW) per sobre la font, abundosa, que dóna nom al parc. El camí s’enfila fort, en un bosc de pins i avets. En arribar a la carena canvia de direcció (NE), passa la collada dels Malalts, amb unes antenes, i arriba al cim.
1.15 h. Sant Antoni. 448649 – 4684033 – 1361. Hi ha una ermita dedicada a Sant Antoni de PàduaEl guia donant explicacions i conservada per un grup d’amics de Camprodon. La vista, des del cim, és àmplia, i nosaltres vam tenir una extraordinària panoràmica dels Pirineus, blancs com poques vegades. Descendim pel costat oposat al d’arribada fins al collet d’en Sivilla (1.175 m). Aquí enllacem amb el PR-186, que anem seguint, en un bosc on predominen els roures i sense gaires desnivells. Passem pel la collada del Remei i el coll de l’Alec.
2.15 h. Coll de Canemar. 451063 – 4682534 – 1086. Enllacem amb una pista provinent de la collada del Sitjar, que seguim (W). Al coll següent, el de la Bau, deixem la pista a la dreta i continuem per una que va per l’obaga, fins a sobre de les basses de la Font de les Planelles (18’; 452104 – 4682163 – 1054). Aquí deixem la pista i el PR, i pugem a la dreta, per un camí que ens mena al coll d’Arrencafels, en què passem una pista i continuem per carena (W) fins al cim.
3.05 h. Puig Ou. 452923 – 4681687 – 1299. Vista esplèndida dels Pirineus. Descendim per carena Grup al puig Ou(NE), en un tram força impedit pels matolls, sobretot de boix, fins al coll Salgà, amb una petita bassa, on girem a la dreta (SE), ja per camí més bo, fins que retrobem la pista que havíem deixat a les basses de la Font de Planelles. Passem una tanca i 400 m després deixem la pista principal i en prenem una altra que baixa a la dreta fins a la font de Resclusanys, origen del torrent de Porreres. A l’altra banda de la font prenem un camí antic (WSW) que baixa recte fins a una pista rudimentària en un portell entre roques. Seguim aquesta pista a l’esquerra (S), que després s’acaba i continua un camí. Força de pla arriba fins a sobre el Triadú, on baixa per les feixes cap a la casa. A la porta del Triadú anem (S) per la pista d’accés a la casa fins al coll del Triadú. Aquest coll és una cruïlla de camins. Agafem la pista de més a la dreta fins a l’església de Sant Andreu de Porreres, que ja fa estona que veiem.
4.20 h. Sant Andreu de Porreres. 453468 – 4680468 – 846. L’església ja està documentada abans de l’any mil, però ha estat mig restaurada recentment. Havia estat parròquia fins al segle XX. Baixem per les feixes de sota l’església, cap a l’esquerra, i anem a passar un torrentet que ve del coll de Triadú. A l’altra banda prenem un camí que baixa força prop del torrent, després se’n separa i travessa una pista. L’inici de la baixada a l’altre costat de la pista queda ben amagada, ja que la mateixa pista ha desfet el camí. Després el camí fa un descens suau, força brut en alguns punts i arriba a la masia del Pagès, ja a la pista de Sant Pau a la vall del Bac. Passem la pista i per la vora dels prats anem a trobar un pas de la riera de la vall del Bac.
4.48 h. Pont dels Esquellerincs. 453194 – 4679329 – 612. El camí no passa pel pont, sinó uns metres més avall. El pont és sobre el torrent de Porreres, que en aquest punt deixa les seves aigües a la riera. Pugem a l’altra banda, voregem per l’esquerra el pla Magre i continuem per una pista que puja, tot fent giragonses, fins a la casa del Coll. Cal passar per sota la casa i entre les granges, cosa que provoca les ires del seu actual propietari, una persona poc amable i poc coneixedora de l’acolliment d’aquestes terres. Darrere la casa, en una petita elevació, hi ha les ruïnes de l’ermita de Santa Magdalena del Coll, que vam passar de llarg, sense ganes d’enfrontar-nos amb l’agressiu propietari. De moment no sembla que ningú vulgui restaurar l’ermita, que s’està caient.
5.25 h. El Coll/GR-1. 453299 – 4678791 – 764. El GR es troba passada la casa i segueix una bona pista durant una estona. El vam seguir a la dreta (W). Després abandona la pista principal i baixa cap al coll de Sant Feliu del Bac. No passa per l’ermita, que es troba uns metres a la dreta, en un turó. Després del coll deixem el GR a la dreta i anem cap al Martinoi, masia habitada i amb gent amable. De davant la casa pugem a reprendre la pista que havíem abandonat, que seguim a la dreta (W). 400 m enllà, en una bifurcació, deixem la pista principal –que puja al collet del Cortal, a la serra de Vivers, per on passa la carretera de Capsacosta–, i anem a la dreta, per una pista que, tot planejant, ens mena a la mateixa carretera força més enllà, a tocar ja del coll de Sant Pau i del poble mateix.
7.05 h. Sant Pau de Seguries. Final de l'itinerari.
Data del recorregut: Itinerari fet el 14 de febrer de 2009 amb el CMSC, guiats per Joan Josep Carmona, expert muntanyenc i gran coneixedor de camins.

l’Alta Garrotxa. E-25. Editorial Alpina.