De Margalef a la Morera pel barranc de la Taverna i el grau de Salfores

Excursió ben interessant que passa per l'embassament de Margalef i puja pel barranc de la Taverna, un dels més interessants del Montsant, voltat de parets verticals. Arribem a dos dels cims importants de la serra, la Cogulla i el piló dels Senyalets. També anem a dos punts capitals de la muntanya, la cova del Teix, on hi ha l'arbre d'aquesta espècies més vell de Catalunya i el sorprenent clot del Cirer, sempre encatifat de verd. La baixada, per l'airós grau de Salfores, ofereix vistes magnífiques.

Sortim de la cruïlla que mena a l'embassament de Margalef, al km 6,3 de la carretera que baixa amb molts revolts de Bellaguarda cap a Margalef i la Bisbal de Falset. Pujant de Margalef es troba a mà dreta.

Durada: 4.35 h.
Desnivell: + 900 m, - 550 m.
Dificultat: No hi ha complicacions especials.

Portar aigua i bon calçat.

Cruïlla de l'embassament de Margalef - Embassament - Barranc de la Taverna - Cova del Teix - La Cogulla - Pi del Cugat - Clot del Cirer - Piló dels Senyalets - Racó de Missa - Grau de Salfores - La Morera de Montsant.
0.00 h. Cruïlla de l'embassament de Margalef. 313155 - 4574234 - 420. Baixem (E) per una pista asfaltada que ressegueix el riu de Montsant, que tenim a la dreta. Aviat deixem a la dreta les restes del molí d'en Vilar i a l'esquerra la cova de la Jaia. Al cap d'uns 25 min deixem a l'esquerra el brancal que puja a l'embassament i poc després a la dreta el camí del barranc de la Coma. Passem el riu de Montsant (402 m).

0.30 h. Embassament de Margalef. 314583 - 4574266 - 432. Sota la presa girem a la dreta i després a l'esquerra i continuem al costat de l'embassament. Poc després de passat el pont sobre el barranc de la Taverna i l'embassament, deixem el camí, que continua cap a Ulldemolins, i girem a la dreta.

0.37 h. Barranc de la Taverna. 315013 - 4574191 - 445. Pugem per la ribera dreta del barranc, en ascensió dreta. Actualment el camí es troba net i ben arranjat, molt diferent de fa pocs anys en què la malesa dificultava el pas. Aviat comencem a admirar les cingleres de la dreta. Ja força amunt, passem el barranc (35'; 663 m) i continuem pujant. Poc després caminem pel llit d'un barranc secundari, que deixem més amunt. Aviat deixem un trencall a l'esquerra (35'; 31685 - 4572549 - 910). Hi ha un pal indicador que ens diu que la cova del Teix és cap a la dreta. Continuem amunt, passem un grauet i arribem a la cova.

1.44 h. Cova del Teix. 316488 - 4572304 - 961. Al fons hi ha el teix, arbre catalogat i monumental. Reculem a abans de la cova i continuem pujant fins a la carena (15'). A la dreta veiem ja la Cogulla i ens hi dirigim (W).

2.09 h. La Cogulla. 316316 - 4572086 - 1067. Cim característic, que significa el 'capdamunt'. Hi ha vèrtex geodèsic i vista esplèndida. Reculem i continuem per carena (E) fins al pi del Cugat, pinassa força grossa a la mateixa carena (25'; 317790 - 4572373 - 1092). Segons ens convingui, podem arribar-nos ara fins el piló dels Senyalets, que veiem destacat (E) uns metres davant nostre

2.39 h. Piló dels Senyalets. 318081 - 4572507 - 1106. Vèrtex geodèsic, mirador excel·lent i cruïlla de camins. Reculem fins al pi del Cugat, on deixem la carena i baixem a la dreta, pel comellar de l'Obac dels Frares per no perdre'ns el clot del Cirer, racó que mereix aquest curt descens.

2.56 h. Clot del Cirer. 317401 - 4572426 - 982. Espai tancat i arrecerat, d'un verd esclatant, amb dues nogueres. Hi ha uns bassis d'aigua, que recullen la que regalima. És un bon lloc per descansar una mica. Retornem fins al pi del Cugat (12') i baixem pel comellar de l'altra banda (S), per camí desdibuixat que es fa més precís en arribar al fons. Descendim fins que som sobre el racó de Missa, que abandonem el barranc (14'; 317501 - 4571486 - 950). Anem a l'esquerra en lleugera pujada fins a la balconada sobre el racó de Missa.

3.26 h. Miranda del Racó de Missa. 317351 - 4771209 - 979. Penjats en un recingle, tenim una espectacular vista de les cingleres i de la vall d'Escala Dei. Continuem pel recingle fins que comencem a baixar pel grau de Salfores, que salva gairebé verticalment un desnivell de més de 250 m. Al final, ja enfocats a la Morera de Montsant, que hem vist a vol d'ocell, travessem el barranc de la Grallera (710 m) i en lleugera pujada arribem al poble.

4.35 h. La Morera de Montsant. 319346 - 4570730 - 740. Bonic poble, que s'està recuperant. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el 2003 i refet el 2006.

Serra del Montsant. Editorial Piolet, 1999.