Muntanya d'en Sala

Perfil de desnivells
Webs relacionades
Altres informacions

La muntanya d'en Sala és un contrafort del Matagalls amb molta personalitat. És una part d'una carena que neix al mateix Matagalls, però que rep aquest nom a partir del coll de la Font Pomereta. El punt més destacat és el turó del Pou d'en Sala. No hi presència de cases, si no és ja a la part inferior, on destaca el casal modernista de Sobrevia, de Puig i Cadafalch. Això no obstant, com tot el Montseny, ha estat explotada des d'antic, com demostra la presència d'un pou de neu a la part alta i les nombroses pistes que la solquen. Malgrat això últim, el camí antic, des del Molí Espatllat fins al coll de la Font Pomereta resta gairebé intacte. El nostre itinerari d'avui el recorre completament. A la part final de l'itinerari farem un camí desconegut que recorre el tram final del torrent de les Hortes de Sobrevia, força espectacular.

Partint de la C-17, entre Barcelona i Vic, agafem les carreteres entre Tona i Viladrau. Passat Seva i uns 500 m després del trencall a Vic, podem arraconar el cotxe a l'entrada d'una pista a les masies d'Espinzella i del Molí Espatllat. És una zona on no és fàcil trobar un lloc per aparcar.

Durada: 3:30 hores.
Desnivell :600 metres.
Distància:
Dificultat: No hi ha cap dificultat especial.

Convé anar ben calçat i proveït d'aigua. A la font Pomereta en general és possible trobar-ne

Molí Espatllat - serrat de l'Oriol - turó del Pou d'en Sala - collet de Font Pomereta - serrat de Font Pomereta - serrat de Sobrevia - torrent de les Hortes de Sobrevia.
El Molí Espatllat. 0:00; 690 m. Masia situada al peu de la riera de les Hortes de Sobrevia, a l'esquerra de la carretera de Tona a Viladrau. El nostre camí comença a la dreta de la carretera (S), davant de la masia, uns 50 m abans del km. 6. Al principi és poc aparent i es troba força brut, però hi ha marques blaves, a les quals convé estar atents i que ens orientaran tot el camí. És conegut com les Escales de Sant Josep. Va pujant de manera decidida fent giragonses enmig de la vegetació, en què predomina l'alzinar.

Pla de la Palla. 0:25 h; 890 m. Arribem a una pista de desembosc que prové del costat de la riera de la Sala. La seguim a la dreta. Al cap d'uns 8' deixem un brancal a la dreta i uns 100 metres després convé estar atents per deixar la pista i a agafar el camí a l'esquerra.

Camí vell. 0:35 h; 970 m. Reprenem aquest camí antic, que segueix la carena, ara força estreta, de prop pel costat de ponent . Aviat les vistes s'eixamplen als dos costats de la serra.

Turó de l'Oriol. 1:00 h; 1.191 m. Sortim de l'alzinar i arribem al primer punt elevat, conegut com les Saleres de l'Oriol o els Amorriadors, en referència a antigues activitats ramaderes. La vista que ens ofereix sobre el costat de Viladrau, sobretot la vista aèria de la masia de la Sala, i vers la plana de Vic és esplèndida. Seguim carenejant fins que arribem al punt més elevat de la serra.

Turó del Pou d'en Sala. 1:15 h; 1.262 m. Té aquest nom per un pou de neu que hi ha una mica per davall al costat est. És un cim herbat, que ens millora la vista de què gaudíem fins ara. Destaca en especial la contemplació del santuari de Sant Segimon i del torrent de Rentadors. Baixem del cim i entrem en una zona rocosa, coneguda com la pedrera de les Navages, passada la qual arribem als plans de les Dalles i al collet de l'Alzina Rodona. Després el camí es fa més brut i deixa la carena a l'esquerra, fins que arriba a una pista, a la capçalera del torrent de Fontsevallar.

Pista. 1:35 h; 1.225 m. La seguim cap a l'esquerra. La pista primer va de pla i després puja suaument, deixant a l'esquerra el turó de les Queredes, fins que arriba al collet de la Terma d'en Planes. Per una pista secundària, a l'esquerra, pugem a aquest turó i baixem per l'altre costat a un collet.

Collet de la Font Pomereta. 1:47 h; 1.243 m. Collada àmplia i herbada, situada a la capçalera del torrent de Font Pomereta. A l'esquerra deixem un camí que davalla al torrent de Rentadors i segueix cap a Sant Segimon. Seguim per la pista pujant lleugerament (SW) vers la carena que baixa del turó dels Esqueis. Aquí trobem el camí carener que va del Brull al Matagalls. Ara hi ha una fita metàl·lica del sender Meridià Verd (Dunkerque-París-Barcelona) i que podríem seguir de baixada fins al costat dels cotxes. Seguim l'ample camí de baixada (NW), per la carena. A l'esquerra tenim la vall del torrent de la Fageda, que va de coll Formic al Brull i a la dreta la valleta de la Font Pomereta.

Collet de les Garrotades. 2:00 h; 1.180 m. De la dreta ens arriba la pista procedent de la font Pomereta, que es troba a uns 3'. Seguim aquesta pista a l'esquerra que ressegueix tota la carena de la Font Pomereta.. Al cap de 6' deixem a l'esquerra un camí que mena al Brull. Més avall deixem pistes a l'esquerra i anem baixant pel serrat de Sobrevia, en una zoan on la pista, de sauló, es fa relliscosa. Gairebé tot el recorregut de la pista és entre pins i alzines

El Collet. 2:40 h. 870 m. De la dreta ens arriba una pista procedent, per la vall del torrent de Fontsevallar i el serrat Mitjà, de font Pomereta, i que també podríem haver seguit. Continuem baixant i al cap d'una estona deixem una pista de desembosc a l'esquerra.

La Planota. 2:50 h; 820 m. Deixem la pista, que continua per l'esquerra cap a la casa de Sobrevia. Descartem també una pistota que, enfront, segueix el serrat de la Rodonella. Agafem a la dreta una petita pista que es dirigeix a trobar el torrent de les Hortes de Sobrevia.

Corriol del torrent de les Hortes de Sobrevia. 2:55 h; 805 m. Quan ja som sobre el torrent, en un marcat revolt de la pista a la dreta, cal estar atents per deixar-la i agafar a l'esquerra aquest corriol gairebé imperceptible. El corriol baixa per la careneta i després s'inclina a la dreta per creuar el torrent just on aquest es troba amb un petit barranc. A l'altre costat del torrent el segueix molt de prop per la riba dreta. Cal estar molt atents, perquè el corriol, poc transitat, sovint es fa perdedor. Convé tenir present que mai no s'allunya gaire del torrent. És un corriol que no surt a cap mapa, però que ens permet seguir el torrent de les Hortes de Sobrevia, força espectacular, amb petits gorgs i que s'obre un camí estret als peus del serrat de la Rodonella, a la seva esquerra, que ens apareix força més escarpat del que podria semblar. Després d'uns 25' el corriol travessa el torrent i continua per la riba esquerra, fins que arriba a un camp, al costat del pont del Molí Espatllat.

Pont del Molí Espatllat. 3:30 h; 690 m. Fins arribar al cotxe hi ha només 100 metres tirant a l'esquerra. Però abans es recomanable seguir una mica la carretera a la dreta i baixar a l'esquerra per admirar dos petits embassaments a la riera de les Hortes de Sobrevia, que formen un racó idíl·lic.

Data del recorregut: Itinerari fet l'11 d'agost de 2004.

He utilitzat el mapes següents:
Montseny. Parc Natural, Diputació de Barcelona, 1:25.000, edició 1995.
Montseny - Parc Natural, ed. Alpina, E-25, edició 2002. Ambdós estan molt bé i són molt precisos