Riells-Riells per collet Xic i Pla de Saba

Excursió molt interessant pels camins més perduts de la zona de Morou, però també pels més bonics. És un paisatge d’enorme varietat, que alterna roques singulars amb boscos de tota mena: de ribera, bellíssima en el primer tram, alzinars diferents, fagedes antigues i altres varietats de vegetació. Als qui us agradi la muntanya en estat pur i la soledat no us en penedireu.

A Breda s'agafa la carretera BV-5151, que ens porta a l’abadia de sant Martí de Riells de Montseny en 6 km, nucli on s'acaba la carretera.

Durada: 3.30 h.
Desnivell: 600 m.
Dificultat: Mitjana.
 Cal saber orientar-se i estar atents al més petits detalls, ja que són camins poc freqüentats.

Riells – Dues Rieres – Collet Xic – Portell del Bisbe – Pla de Gratallops – Pla de Saba – Riells.
0.00 h. Riells. 459544 – 4625295 – 490. Comencem a caminar a la plaça davant l’església de Sant Martí de Riells per la pista que mena a Santa Fe per Viminers (NW). Al cap de 10’ l’abandonem i passem la riera de Riells per un pontet de fusta (punt 01). Entrem en un pla. El camí el travessa, força a prop de la riera, sempre bella. Hi queden alguns exemplars de vells castanyers i rebrots de nous, en un tram un poc malmès per les ventades i les tales. Si estem atents, trobaren un corriol a l’esquerra que ens mena a la font de les Fogueres. Al final del pla (punt 03), tenim dues opcions: pujar a l’esquerra pel camí que voreja la ribera dreta de la riera, actualment amb alguns entrebancs degut a les ventades, o seguir per dins la riera, opció divertida, entretinguda i molt bella, tot i que cal vigilar les relliscades, especialment a l’hivern. D’una manera o altra, arribarem a Dues Rieres, indret que es reconeix perquè hi ha una roca balmada en un replanet. Poc abans se’ns ha ajuntat per la dreta el torrent de Can Bernat, fet que l’abundant vegetació ens pot fer passar desapercebut i que justifica el nom que es dóna al lloc.

0.35 h. Trencall al collet Xic. 458159 – 4625920 – 650. (Si hem passat per dins la riera potser el temps s’allargarà.) El trencall es troba uns 40 m abans d’arribar a Dues Rieres i hi sol haver una fita. El seguim (SW). Puja una bona estona més o menys per la carena, poc visible, dins un alzinar. Poc a poc s’inclina a l’esquerra (S) i augmenta el pendent, especialment al voltant del Pont de l’Àliga, una pedra enclavada entre dues agulles, però que la vegetació dificulta de veure. Després arriba a una tartera, a la canal Llarga, que cal ascendir. Sorprèn trobar parets de carboneres en indrets tan inaccessibles. Al capdamunt va a l’esquerra, fins a un esperó amb una bona vista, i després, amb força menys desnivell, passa per la part superior de la canal Curta.

1.15 h. Collet Xic. 458103 – 4625274 – 880. Collet que separa la zona d’aquestes canals de la del sot Llobater, al qual entrem. Si pugéssim a les roques de l’esquerra obtindríem unes vistes magnífiques. El camí més o menys planeja fins que entronca amb el que segueix el sot Llobater (punt 08). El seguim a la dreta, de pujada, aviat dins una magnífica fageda. Al peu del pla de l’Escala (punt 09) deixem a la dreta un imperceptible viarany que hi passa. Continuem pujant a l’esquerra (S).

1.50 h. Portell del Bisbe. 457719 – 4624919 – 1090. Separació del sot Llobater del de Cal Gat i punt més alt de l’excursió, en un pas entre dues belles roques. Hi deixem a la dreta el camí que puja cap a la barraca d’en Menargues. Continuem primer de pla i després en lleugera baixada per un camí que segueix per la fageda, fins que arriba a una zona on predomina l’alzinar i que fa uns anys es va cremar. Això ha provocat que el camí s’hagi embardissat i que finalment es perdi (punt 11). Ens cal deixar-lo i baixar pel mig d’un alzinar seguint unes fites que ens menen en un petit pla.

2.15 h. Pla de Gratallops. 457658 – 4624085 – 933. Replà on ens arriba de la dreta un camí procedent de Fontdecorts. Continuem descendint (SW) per un camí que segueix la carena fins a un altre replà mig pelat, després del qual aviat es decanta a l’esquerra i baixa enfonsat entre parets. Així entra a la capçalera del sot de Pere Boadella, en un alzinar. Enmig, en un lloc on el camí sembla que planegi (458057 – 4624088 – 802), cal estar atents, perquè el camí que planeja ens menaria cap a can Pere Llop. El nostre, força esborradís en un curt tram, continua baixant (NE, poseu atenció a les fites) fins que arriba al revolt d’una pista, a la carena entre el sot anterior i el de la Bassa del Tombo, indret on hi ha quatre pals i és conegut com la Creu del Pla de Saba (punt 15). Podem continuar per la pista (esq) o pel camí, que baixa a l’altre costat, fins a una masia.

2.55 h. Pla de Saba. 458611 – 4624604 – 661. Bella masia amb uns plans a llevant. Hi passem pel costat i a partir d’aquí ja tot és pista fàcil. Primer seguim la que mena a la casa i que després enllaça amb la més bona que va de Riells a Gualba i que agafem a l’esquerra.

3.30 h. Riells. Final de l’itinerari.
Data del recorregut: Itinerari fet diverses vegades, l'última l'octubre de 2010.