Informacions generals · Itineraris · Rutes literàries · Ressenyes · Cròniques · Enllaços

Sant Elies i turó del Samon

Webs relacionades

Sant Elies i el turó del Samon són dos llocs poc habituals fins i tot per als amants del Montseny, i prova d'això és que els camins antics s'estan perdent, ajudant-hi el fet que hi ha nombroses pistes que travessen la zona. Això no obstant, són dos cims agraïts per la panoràmica, sobretot local, que ofereixen, i a més, quan l'herbei és verd, per l'amabilitat del seu paisatge. El Samon, amb els seus 1.267 metres, ofereix una panoràmica privilegiada sobre les diverses valls que baixen a la depressió prelitoral, a més d'una visió molt més ampla, fins a Montserrat o els Pirineus. Tot plegat fa interessant aquest itinerari, malgrat que la meitat s'hagi de fer per pistes. Però això també permet que aquells que no vulguin caminar tant puguin adaptar-lo fàcilment.
L'itinerari transcorre majoritàriament per zona d'alzinar, de màquia i d'herbei. Només a la part superior passem a tocar de la fageda.

Se surt de l'AP-2 a Sant Celoni, i s'agafa en direcció a Granollers. Després d'un km, s'agafa a mà dreta la BV-5301a Santa Maria i Sant Esteve de Palautordera. Dos km després de la rotonda d'entrada a aquesta última població, s'agafa un trencall a mà esquerra, al lloc dit de Santa Margarida. Està indicat com "els Refugis". Se segueix la pista principal durant 3,6 km fins que s'acaba l'asfaltat en una cruïlla; es tira encara recte amunt, fins a una zona on hi ha una placeta voltada d'alzines i unes pedres al costat que priven el pas a can Nadal i l'ermita de Sant Joan.

Durada: 3:50 hores.
Desnivell: 750 metres.
Dificultat: SD. La distància i el desnivell suposa una matinal llarga.

Ben calçat, ja que hi ha trossos rocosos, i amb pantalons llargs, perquè hi ha trossets embardissats. A l'estiu pot ser un itinerari calorós. De les diverses fonts, només una, i encara no amb seguretat, sol tenir aigua.

Can Nadal - Sant Elies - Turó del Samon - Coll del Pou d'en Besa - Coll de Palestrins - Font de Borrell - Can Nadal.

Can Nadal. 0:00 h; 570 m. Antiga masia de can Cavaller, ja esmentada al segle XI, avui abandonada. Al costat hi havia l'ermita de Sant Joan, ara en ruïnes. A la placeta hi ha la porta d'accés a can Sorell, tancada amb una cadena. Sortim baixant per la pista per on hem arribat fins a la primera cruïlla, on girem a la dreta per una pista sense asfaltar.

Can Planell. 0:10 h; 580 m. Queda a sobre el camí. Davant hi ha quatre magnífics lledoners, i al voltant roures i alzines grossos. Passada la casa hi ha una curta drecera. Als 10', davant d'una porta de can Sorell, deixem una pista a l'esquerra, que va a les basses de can Borrell i 3' després trobem una altra cruïlla.

Cruïlla. 0:23 h; 700 m. Deixem la pista principal, que segueix recte i per on baixarem, i n'agafem una de secundària a la dreta, passant una cadena; unes 20 passes després també la deixem i n'agafem una altra a l'esquerra, que dóna la volta per l'est al turó de Camp Saperera. És una pista molt rudimentària, que gairebé es perd quan arriba als plans de Saperera.

Pista transversal. 0:33 h; 780 m. És una pista ampla. La seguim a la dreta. (Actualment ha desaparegut una drecera que tallava, passant per la carena, aquesta pista).

Bifurcació. 0:43 h; 830 m. Quan arribem als primers castanyers, deixem la pista principal i girem a l'esquerra, pujant fent giravolts per una carena força desolada. Queden un parell de dreceres petites. Als 15', ja força amunt (950 m) a la dreta hi ha l'Alzina Rodona, arbre destacat. 2' després deixem a la dreta una pista que baixa.

Sant Elies. 1:00 h; 1001 m. Pla herbat al cim. Al S, gairebé a tocar, hi ha el turó de sant Elies, amb una torre de vigilància contra incendis. Vers el N es domina perfectament el contrafort per on passa el camí que ens resta fins al Samon. Vers l'W destaca la masia de can Cortès, a la capçalera del sot de les Canyes; darrere seu el coll de Palestrins, per on passarem de tornada, i la serra del mateix nom. Al costat N de l'esplanada hi ha l'ermita de Sant Elies, senzilla i rabassuda, ja esmentada el 1570. Cada 25 d'abril s'hi fa un aplec. Sortim de darrere l'ermita, pel costat N, baixant per un camí pedregós i molt bonic. És el primer cop, i ja seguirem així, que deixem les pistes. Arribem a una plaça voltada d'arbres. Deixem dues pistes, a dreta, que ve del Polell, i esquerra, i sortim pel N.

Collet de Sant Elies. 1:05 h; 930 m. La pista, que hem tornat a trobar en arribar al coll, continua vers el Cortès o per les Planes del Cortès vers la part superior de la serra de Samon. La deixem i agafem un camí (N), que puja per la carena de la Cova. És un camí no gaire clar, però de bon seguir. En arribar a la carena girem a l'esquerra.

Collet de la Cova. 1:25 h; 1.090 m. Gran plaça amb cruïlla de camins. Per l'esquerra (SW) puja la pista que ve del collet de Sant Elies; per la dreta (N) una pista amb una cadena ens menaria a la masia del Samon; de darrere (E) puja la pista del Collell. Al costat sud, darrere unes roques, hi ha un caminet que ens mena a una petita cova que dóna nom al lloc. Prenem un camí que ressegueix la carena (NW), una mica brut a l'entrada.

Prat Fondo. 1:33 h; 1.153 m. Hi arribem després de superar un petit turonet. És un collet herbat. Per l'esquerra hi ha traces d'un corriol que pujava de les Planes. Continuem per la mateixa carena. Passem un altre petit collet, el Prat Fondo de Dalt, i continuem pujant. De la dreta ve un camí de la masia del Samon per la font Joana. Seguim per la carena.

Turó del Samon. 1:48 h; 1.267 m. Cim amb vèrtex geodèsic, herbat i de dilatada vista. Les panoràmiques més interessants són vers el Turó de l'Home i el Matagalls, per un costat (E i NE), i vers la plana del Vallès Oriental i la serra Litoral, per l'altre (SE a SW). Vers el NW destaquen el Sui i el Puig Drau, que tanquen una mica la visió per aquest costat.
Sortim cap a l'oest, en el lloc dit la Pleta, vers unes pedres destacades a la carena. El corriol, sense abandonar la carena, baixa al coll de Pi Novell, voreja el turó del mateix nom i arriba a un altre coll.

Coll del Pou d'en Besa. 2:02 h; 1.185 m. El corriol continua per la carena vers el Sui i el pla de la Calma. Per la dreta mor aquí una pista procedent de la riera del Montseny per la masia del Samon. Nosaltres baixem per l'esquerra, però abans és aconsellable arribar-se fins al pou de neu d'en Besa, que dóna nom al coll. El pou es troba al NE del coll, uns 30 m per sota, enmig de la fageda. Cal seguir fins a l'altre costat del turonet que divideix el coll i baixar a la dreta, seguint unes fites de pedra. Entre pujar i baixar són uns 6'. Està força ben conservat: és obrat i només un petit tros de paret es troba escorreguda.
Retornats al coll baixem en direcció S per un camí pendent i pedregós, que després es converteix en pista. Poc després deixem un brancal a la dreta que baixa cap al pantà de Vallforners.

Coll de Palestrins. 2:25 h; 1.005 m. Hi ha una bassa de bombers. A la dreta de la bassa (N), surt un corriolet que amb 2' arriba a la font de Palestrins, molt sovint seca. La pista continua (SW) per la serra de Palestrins. Seguim per un camí que baixa a l'esquerra (E). Els primers 40 metres en segons quines èpoques solen estar embardissats i poden fer dificultosa la marxa, però després és net i clar. Travessa el profund sot de les Canals, el de la Moixa, passa al costat de la font dels Sotracs, malmesa i sense que se'n pugui agafar aigua. Immediatament després s'ajunta per la dreta un camí procedent de la feixassa del Cortès i passa el sot de l'Aigua. (En aquest punt l'últim dia que vaig fer el recorregut (14-11-2004) hi havia una gran màquina que estava obrint una pista, potser fins a la plantació d'avets que hi ha la feixassa d'en Cortès. Per tant, no sé com serà aquest bonic camí d'aquí a uns dies). Poc després el camí segueix una antiga pista però l'hem d'abandonar i pujar a l'esquerra.(Com que aquesta pista s'ha obert de nou, també podem seguir-la fins que desemboca en la que procedeix de les Planes del Cortès),

Collet. 2:42 h; 965 m. Hi ha una placeta. De l'esquerra (NE) surt un camí que arriba a les Planes. Seguim per la dreta (SW), deixant la carena a la dreta. Aviat, en un pronunciat revolt, el camí baixa fort i desemboca en una pista, també procedent de les Planes, que seguim a la dreta, de baixada. Arriba sobre els camps herbats del Cortès i planeja fent marrades, fins que arriba a una pista més important, que puja al coll de Sant Elies. La seguim a la dreta. Més endavant, en una trifurcació de pistes, seguim per l'esquerra. La de la dreta va al Cortès i la del mig baixa a tocar de la riera del Cortès.

Bifurcació. 3:20 h; 765 m. Arribem a la pista més important que hem agafat a l'inici de l'itinerari, una mica més amunt del lloc on l'hem deixada. Per l'esquerra puja cap a Sant Elies. L'agafem a la dreta. Però abans convé estar atents a un caminet que de la mateixa cruïlla surt per la dreta, sota la pista i que porta a la font de Borrell, que és a tocar. Està ben apariada i té aigua. Seguint per la pista, al cap d'uns 7' deixem a la dreta la cruïlla que hem agafat de pujada. Només ens resta refer el camí fins al cotxe.

Can Nadal. 3:50 h. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: L'última vegada que he fet l'itinerari ha estat el 14 de novembre de 2004, acompanyant un grup del CMSC.

He utilitzat el mapes següents:
Montseny. Parc Natural, Diputació de Barcelona, 1:25.000, edició 1995.
Montseny - Parc Natural, ed. Alpina, E-25, edició 2002. Ambdós estan molt bé i són molt precisos.