Abella de la Conca-Monteguida

Altres informacions

El principal interès de l’excursió és el paisatge: roques esveltes, cingleres, la conca d’Isona als nostres peus. El cim de Monteguida i tota la carena ofereixen vistes espectaculars, sobretot dels cingles de Carreu. També és interessant la constatació d’antics cultius i cases en paratges rocosos i d’escassa producció. La vegetació predominant és l’alzinar i el garric. Tot plegat, però, exigeix ser amant del terreny i de trescar per llocs ja fa anys abandonats de la mà de Déu i de l’home.

A Abella de la Conca s’hi arriba per una carretera local, trencall de la carretera d’Isona a Coll de Nargó. Abans d’arribar al poblet hi ha un petit aparcament a mà esquerra.

Durada: 4.15 h.
Desnivell: 700 m.
Dificultat: Cal saber orientar-se, ja que tot el recorregut de pujada es fa pràcticament sense camí o per camins precaris que estan bruts de vegetació. Les dues canals que s’han de passar no ofereixen dificultats especials.
Cal portar pantalons resistents a la malesa i bon calçat. No hi ha aigua en tot el camí.

Abella de la Conca – Coll de Juvell – Coll de Cal Perdiu – Serrat de Virolla – Roca de Monteguida – Collada del Trumfo – Barranc de Gassó – Abella de la Conca.

Fins al cim de la roca del Monteguida hem seguit l’itinerari 44 del llibre de Manuel Cortès, La serra de Boumort i muntanyes veïnes. La descripció em sembla molt orientadora i m’estalvio repetir-la.

A partir del Monteguida hem continuat per la carena fins a trobar el pas del Manjo, que té senyalat amb una fita el punt on comença, just sobre la collada del Trumfo.

A partir d’aquesta collada, la nostra intenció era pujar al tossal de Gallinova, però pel camí vam trobar neu que ens obligà a ser prudents i ens va endarrerir. A més eren dies curts d’hivern, i vam deixar el Gallinova per a un altre dia. Per tant, des d’aquesta collada vam baixar a l’esquerra fins al barranc de Gassó, que vam seguir i per cal Borrell i sota el serrat d’Ordins vam retornar a Abella. Tot aquest últim tram no ofereix cap problema.

Poso els temps parcials que vam fer, amb curtes aturades contemplatives. Els números es corresponen als que he posat al mapa.

1. Abella de la Conca – coll dels Arços 40’
2. Coll dels Arços – coll de Cal Perdiu 20’
3. Coll de Cal Perdiu – serrat de la Virolla 1:05 h
4. Serrat de la Virolla – roca de Monteguida 27’
5. Roca de Monteguida – collada del Trumfo 38’ (la neu i els rasclers ens van entretenir)
6. Collada del Trumfo – barranc de Gassó 30’

7. Barranc de Gassó – Abella de la Conca 1:13 h
Confio que els tracks que ofereixo puguin servir també d’orientació a qui s’hi apropi.

Data del recorregut: Itinerari fet l’1 de desembre de 2009.

Serra del Boumort. 1: 20.000. Editorial Piolet. Cal advertir que els camins marcats al mapa sovint són només aproximats. Tot i això és una molt bona ajuda.