Montsant: graus de la Guineu i de l'Escletxa

El Montsant és una muntanya que no necessita recomanacions i les sorpreses agradables no paren. Els graus de la Guineu i de l'Escletxa són dos dels més interessants, pel traçat atrevit i pel desnivell que superen. El de l'Escletxa és dels més coneguts; en canvi, el de la Guineu es trobava perdut, però un equipament força recent ha possibilitat que es torni a recuperar. Com a atractius afegits hi ha els conjunts històrics d'Escladei, que per si sols ja mereixen una visita.

A Escaladei s'hi arriba per la carretera de Reus a Ulldemolins (C-242) i després per la de Poboleda a la Vilella.

Durada: 5.37 h.
Desnivell: 700 m.
Dificultat: F2 - T3.

Ben calçats i ben proveïts d'aigua. La que es pugui trobar pel camí no és de confiança. Els qui tinguin molt vertigen convé que evitin els dos graus.

Escaladei - Mas del Tancat - Tormo del Frare - Grau de la Guineu - Masdeu - Grau del Caixer - L'Estrem - Barranc de Martorelles - Punta Alta del Boter - Punta Boter - Grau de l'Escletxa - La Pietat - Cartoixa - Escaladei.
0.00 h. Escaladei. 316678 - 4568656 - 415. Comencem a caminar a l'avinguda de plàtans que hi ha a l'entrada del conjunt històric. Baixem unes escales a l'esquerra (W) i seguim la pista principal, que va prop del riuet d'Escaladei, i que no abandonem. Al cap de 6 min deixem unes ruïnes a la dreta i 6 min després arribem a una casa en ruïnes, a la nostra esquerra. Deixem la pista que baixa a la dreta i continuem recte per una que sembla secundària. El camí baixa a un dipòsit d'aigua, a tocar ja del riuet. Travessem el torrent de la Font del Mas Blanc i ens acostem al mas del Tancat, que es veu davant.

0.24 h. Mas del Tancat. 315265 - 4568556 - 377. Hi passem per dalt, deixant-lo a l'esquerra. Continuem per la pista principal fins que al cap d'uns 9 min la deixem i entrem en un camp (SW), que voregem per l'esquerra. Al final baixem, sense camí clar, el marge del barranc de la Font de l'Àliga. Trobem un camí travesser, que seguim a la dreta, remuntant al costat del barranc. Poc després baixem a travessar-lo. Uns 20 m amunt del barranc, a la mateixa llera, hi ha la font de l'Àliga. Travessem el barranc i pugem a una pista, al peu d'una pedra de gres vermell, el Tormo, ben característica i destacada. Seguim la pista a la dreta i l'abandonem per un corriol que dóna la volta a la pedra.

0.44 h. Tormo del Frare. 414495 - 4568361 - 376. S'hi puja fàcilment per uns graons fets a la pedra. Sortim (S) fins a una pista, que seguim uns passos a la dreta. Després entrem a camps d'oliveres (NW), pel llom, cap a una petita barraca. Hi passem pel costat i, sempre pel llom i enmig dels camps, ens acostem al peu de la paret que tenim davant. Al final dels conreus trobem un corriol que, entre feixes abandonades, ens mena al peu del grau.

0.58 h. Grau de la Guineu. 314164 - 4568620 - 476. El grau supera la paret amb l'ajuda d'uns cables. Hi ha algun pas una mica aeri, però està ben traçat i la cadena dóna confiança. Al capdamunt (15'; 572 m), planegem a l'esquerra (W) i, entre feixes i camps ens acostem a Masdeu, les ruïnes del qual veiem una mica per sobre nostre. Ens hi acostem per l'esquerra, fins que arribem a una pista, una mica a l'oest del mas.

1.25 h. Masdeu. 313731 - 4568750 - 609. Continuem per la pista que passa pel costat del mas (NNW, després NE), tot planejant. Al cap de 10 min deixem un trencall a l'esquerra i 7 min enllà arribem a una cruïlla per on ve el GR-171.

1.42 h. Cruïlla. 314035 - 4569493 - 618. Deixem la pista i girem fort a l'esquerra (W), seguint el camí del GR. Després de passar per la capçalera del barranc del Vidal, pugem una mica fins a la carena, al coll de les Barraques (15'; 313211 - 4569281 - 645). Deixant el GR, girem a la dreta (N), seguint la carena per un camí menys clar. Iniciem la pujada al grau del Caixer, ben diferent del de la Guineu. Aquest és una pujada suau.

2.29 h. Capdamunt del grau del Caixer. 313270 - 4569906 - 783. Superat el grau, després d'un pas entre roques, trobem una bifurcació. Girem a la dreta (NE), ran de cinglera, que es va elevant sobre el barranc dels Pouets, per on passa el grau de l'Enderrocada. El camí es converteix en pistota, que gira a l'esquerra. La deixem i pugem a la dreta, fins que arribem a una bona pista (16'). La seguim a la dreta fins al final.

2.52 h. Mas de l'Estrem. 314225 - 4570592 - 825. Les ruïnes de la casa són sobre la pista, a l'esquerra. Hi passem pel costat. Podríem pujar al nord i assolir la carena, però seguim per una mala pista que, prop del barranc de la Martorella, travessa els racons de l'Estrem, de la Codolla de la Bova i del Cossis. Després en converteix en corriol, que entra a la llera del barranc (33'; 879 m). Sense travessar-lo seguim barranc amunt. Al maig les flors l'encatifen. Una mica enllà trobem un grup de cirerers, al bassis del Boter (315355 - 4571295 - 887). Passat, el camí es fa perdedor. Pugem entre el racó principal i el de la nostra dreta (E), una mica més inclinats a aquest últim i després més pel llom, fins que arribem a una carena secundària (20'; 315713 - 4571455 - 981). Continuem encara amunt (NE) i per uns pelats arribem a la carena que baixa sud-oest de la punta Alta del Boter. Grimpant una mica o donant la volta per la dreta, ens arribem al cim.

3.54 h. Punta Alta del Boter. 316025 - 4571595 - 1046. Som a tocar de la Cogolla (NNE), on seria fàcil arribar-nos, però des d'aquí la vista és prou bona i hi descansem una estona. Per sortir-ne refem el camí per la carena sud-oest i no la deixem fins a la punta Boter, per carena o a tocar.

4.19 h. Punta Boter. Grau de l'Escletxa. 315424 - 4570625 - 952. A la punta hi ha pals indicadors. S'hi inicia el grau de l'Escletxa, que baixa dret. Hi ha un pas amb pendent sobre el buit, amb graons tallats a la roca i una cadena per donar seguretat. El grau s'acaba al peu del cingle, després d'uns graons, 125 m avall (18'). Pel camí hem passat per l'escletxa que dóna nom al grau i que serveix per comprovar si ens excedim de greix. La baixada continua forta fins a una pista.

4.52 h. Collet del Grau o dels Horts de Cal Rius. 316151 - 4570555 - 671. Travessem la pista i continuem avall (SE). Més enllà (7') tornem a travessar la pista i després encara la tornem a trobar, al costat d'una construcció que sembla un forn. Pugem la pista uns 10 m i anem a la dreta, per camí.

5.07 h. La Pietat. 316694 - 4570270 - 546. Ermita en ruïnes, al costat d'una font, en una bella raconada. En sortim planejant i tornem a la pista (6'), més avall que quan l'hem deixada, i la seguim de baixada, sense abandonar-la. Mentre baixem tenim magnífiques vistes aèries sobre la cartoixa.

5.23 h. Cartoixa d'Escaladei. 316670 - 4569622 - 459. Visitada la cartoixa, en sortim per la carretera d'accés, que ja no abandonem fins al punt de sortida, tot caminant tranquil·lament entre camps de vinyes del prestigiós vi del Priorat.

5.37 h. Escaladei. Final de l'itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet 9 de maig de 2006.

Serra del Montsant. 1:20 000, Editorial Piolet. Força bé, tot i que la precisió d'alguns camins es podria millorar.