Lo Tormo i camí de Garcia

El camí de Garcia és l’antic camí que unia aquesta població amb la Torre de l’Espanyol i que avui dia està recuperat, tot i que no porta aquesta marca durant tot el seu recorregut: entre Garcia i l’ermita de Santa Magdalena s’anomena camí de la Creveta i forma part del circuit de l’Ermita; entre aquesta i el pla de la Mola (la carena de la serra del Tormo) no té nom; des d’aquest punt a la Torre de l’Espanyol sí que porta el nom de Camí de Garcia. En total són uns 11 quilòmetres sense gaire desnivell entre els dos pobles. Cal afegir-hi l’al•licient de la visita a l’original ermita de santa Magdalena.
Lo Tormo és una muntanya no gaire alta, però que des de la Torre de l’Espanyol destaca per la seva forma esvelta, origen del nom (per als qui hi estigueu interessats, vegeu Joan Coromines al DECLC, que li dedica més de set pàgines, i també l’Onomasticon), i que ofereix una bella vista de la regió. Així mateix forma part de la llista dels 100cims, promoguda des de la FEEC. En el nostre recorregut combinem la travessa entre els dos pobles amb l’ascensió a aquesta muntanya.

Sortim del poble de Garcia, a la Ribera d’Ebre, encara que la travessa es pot fer a la inversa.

Durada: 3.40 h.
Desnivell: + 550 m, - 450 m.
Dificultat: La travessa és fàcil; l’ascensió al Tormo exigeix més aplom, perquè la cresta és aèria en algun tram. Si no es fa per la cresta, no ofereix aquesta dificultat.
 Bon calçat i pantalons llargs. A l’ermita de Santa Magdalena s’hi pot trobar aigua. No és aconsellable amb molta calor.

Garcia – coll del Mussol – santa Magdalena – pla de la Mola – lo Tormo – la Mina – la Torre de l’Espanyol.
0.00 h. Garcia. 302997 – 4556706 – 43. Comencem a caminar al poble de Garcia, a l’església, i pugem cap a l’església vella, destruïda durant l´’última guerra i després al castell. Deixant el cementiri a la dreta, baixem cap al rec de Bas, on passem una pista que ve de la carretera. També es pot començar al trencall d’aquesta pista amb la carretera C-12, al km 17, que estalvia un tros.

0.15 h. Cruïlla de pistes. 302897 – 4557432 – 27. La que puja a l’esquerra va a la granja del Figueral. L’altra és la que surt de la carretera i va a l’ermita de Santa Magdalena. Hi ha un pal indicador del circuit de Santa Magdalena, que ens diu que hem de seguir per la pista, però aquesta indicació és enganyosa, perquè és un bon recorregut per fer amb cotxe o bicicleta, però no el millor per caminar. Sense fer cas, doncs, de la indicació, uns 10 m després de la cruïlla pugem a l’esquerra, sense camí clar, a unes feixes d’olivet. Al capdamunt de la tercera feixa, sempre prop d’on hem pujat, trobarem un camí. Aquest és el camí vell de Garcia a Torre de l’Espanyol, en aquest tram anomenat camí de la Creveta. El seguim amunt i aviat, entre uns camps, trobarem un pal indicador. Passem els camps, i continuem tota l’estona fent cas dels pals indicadors, que no sé per què no n’hi ha cap al començament, quan després el camí està molt ben senyalitzat.

0.30 h. Coll del Mussol. 302999 – 4558074 – 101. Aquest coll es troba entre dues torres elèctriques d’alta tensió. Hi trobem una pista, que seguim a la dreta, però només uns 100 m després la deixem i prenem altre cop el camí a l’esquerra. A partir d’aquí va tota l’estona per la carena o ben a prop, entre vegetació típica mediterrània: bruc, romaní, llentiscle, càdec, ginebre, savines i pins, i de tant en tant, antigues feixes abandonades. Prop de les ruïnes del Sequer de Ximet, en un collet, passem una pista, anem pujant amb suavitat, fins que descendim a un altre coll i tornem a pujar. Arribem a la pista, aquí asfaltada, que mena a Santa Magdalena. La seguim a l’esquerra. Poc després deixem a l’esquerra la continuació del camí, per acostar-nos a aquesta ermita.

1.30 h. Ermita de Santa Magdalena. 303435 – 4560796 – 315. L'ermita de Sta. Magdalena està construït sota una roca balmada formada per l’alta cinglera, que cobreix també la casa de l’ermità i la casa dedicada a la clerecia. Hi ha una font que brolla de la roca. A prop hi ha els antics estables per protegir els animals dels pelegrins. Retornem fins al camí de Torre de l’Espanyol (303346 – 4560653 – 310), ara a la dreta i que remunta la part final de la muntanya. Al cap de 500 m deixem a l’esquerra un corriol no gaire net i continuem amunt. Abans de fer la pujada final el camí s’inclina NE, fins a la carena.

2.10 h. Pla de la Mola. 303203 – 4561685 – 477. Rep aquest nom el punt on el camí tramunta la serra i continua per l’altre vessant cap a Torre de l’Espanyol. Per als que pateixin de vertigen continuar-lo és la millor opció. Però nosaltres volem anar al cim més alt, lo Tormo, i per això el deixem i trenquem a l’esquerra per un corriol, que ressegueix la carena. Aquesta aviat es converteix en un crestall, a estones força prim, que requereix atenció. Mentre pugem els horitzons s’eixamplen a banda i banda. Arribem al primer cim, vèrtex geodèsic, que alguns mapes anomenen lo Piló (30’; 302444 – 4561510 – 525), i que és el punt més alt de la serra del Tormo. Al nort-oest tenim Torre de l’Espanyol, Vinebre, Ascó i la central nuclear. A l’oest l’Ebre. A ambdós costats muntanyes i planes. Continuem (W) fins a la proper (5’) cim.

2.40 h. Lo Tormo. 302253 – 4561563 – 511. Un pèl més baix que l’anterior, però amb una visió més atractiva. Per la seva silueta mes esvelta dóna el nom a la serra. Un cop satisfets del panorama, reculem unes metres fins a trobar el camí de descens, que ja haurem vist poc abans d’arribar-hi, i que passa sota la mola pel costat est. La vegetació es torna més espessa i d’ambient més humit, amb abundància del cirerer de pastor. El camí, amb fort pendent, després de seguir una estona de carena, s’enfonsa en un torrent, fins que desemboca en una pista.

3.10 h. Paratge de la Mina. 301997 – 4561954 – 266. El lloc rep el nom per unes mines d’aigua (aljubs) que s’utilitzaven per a regar les hortes i de les quals encara queden vestigis. Hi retrobem el camí de Torre de l’Espanyol (aquí anomenat de Garcia, com és lògic), que baixa del punt on l’hem deixat i que continua ben senyalitzat. El seguim a l’esquerra, ara ja per pista, fins al poble. Cap al final el camí transcorre per la zona coneguda com les Hortes, amb abundància d’oliveres i ametllers.

3.40 h. La Torre de l’Espanyol. 300999 – 4562976 – 167. Al poble seguim els carrers de Balmes, Nou, de l’Era i Major, fins a l’església, amb una portada barroca, on donem per acabat el recorregut. Com a curiositat dir que el nom del poble prové de la donació que va fer el rei Alfons I al cavaller Espanyol de Prades l’any 1175.

Data del recorregut: Itinerari fet el maig del 2011, amb els amics Paco i Raimon, de qui prové la idea d’aquesta caminada.

No conec cap bon mapa excursionista de la zona. Pot ser força útil la consulta per internet del mapa 1:25 000 de l’ICC. També pot orientar el mapa comarcal, que és el que il·lustra aquest itinerari.