Reserva de la Maçana (Rosselló)

Altres

La reserva forestal de la Maçana, al massís de les Alberes, és un bosc singular, que no ha estat tallat des de fa 120 anys, i que se l’ha deixat créixer en estat natural, sense interferència de cap mena d’explotació forestal o agrícola durant tot aquest període, i amb una minsa explotació ramadera, centrada sobretot als prats superiors, i que ha permès que faigs i roures, principalment, a més d’altres espècies, hagin desenvolupat exemplars espectaculars. L’isolament relatiu del lloc i les condicions d’humitat han creat una zona de forta biodiversitat. Els arbres morts i en descomposició han produït un procés saprofític singular del qual depenen nombroses espècies, en condicions que no es donen en els boscos mantinguts, fet que ha convertit la reserva de la Maçana és una zona de protecció particular a nivell europeu, ja que hi ha poques zones amb unes condicions bioclimàtiques semblants.
Té igualment un gran interès paisatgístic, pel contrast de la vegetació, el rocam i el relleu. A la tardor la riquesa cromàtica és insuperable.

La millor aproximació és la carretera D-618, entre el Voló i Argelers, i en arribar al trencall de Sureda, agafar-lo fins a aquest poble. A Sureda s’ha de prendre una carretera secundària en direcció d’Argelers i a mig camí es troba indicat el trencall a la Vall, que se segueix fins gairebé al final.
També a Argelers, la D-914, té una sortida a la reserva natural de la Maçana, que ens remet a la carretera entre Sureda i Argelers.

Durada: 5.35 h.
Desnivell: 1.050 m.
Dificultat: Excursió més aviat llarga i amb força desnivell. Terreny fàcil, tot i que el camí de baixada és pedregós. Gairebé tot el camí té marques grogues.
Bon calçat i roba adequada. La font de les Colomates, a mig camí, sol tenir aigua.

La Vall-veïnat d’en Marra – Torre de la Maçana – Coll de la Plaça d’Armes – Font de les Colomates – Barraques de les Colomates – Puig dels Quatre Termes – Coll dels Tres Faigs – Roc de les Medes.
0.00 h. La Vall. Veïnat d’en Marra. 499817 – 4706357 – 210. Comencem a caminar al veïnat d’en Marra, on hi ha l’església romànica de Sant Martí. Continuem (E) pel mateix camí que hem fet amb el cotxe, en pujada suau al costat del riu de la Maçana, fins després de l’aparcament quan trobem un rètol indicador de camins (15’; 500746 – 4706113 – 240). Pugem a l’esquerra per un camí marcat amb groc, clar i ben cuidat, però que no surt al mapa, i que puja per la dreta del còrrec dels Oms. Una mica més enllà, a l’esquerra del còrrec, hi ha un altre camí que puja al coll del Pomer, i que també es pot agafar. El nostre camí puja (NE) entre suredes i alzines, amb algunes feixes abandonades.

0.50 h. Collet i cruïlla. 501318 – 4706716 – 529. Prop del roc del Grill. Hi ha un pal de seguiment, amb indicacions a Valmy i la torre de la Maçana. Seguim aquest (SE), per la carena o ben a prop. Al coll del Pomer (10’; 501689 – 4706285 – 550), arriba per la dreta l’altre camí que ve de la vall. Continuem pel nostre camí. En una clariana trobem una cruïlla (20’; 502401 – 4705794 – 653): a l’esquerra un camí baixa a la font Andreu i recte una drecera estalvia la pujada a la torre de la Maçana; girem fort a la dreta (W i després S), en pujada, per dirigir-nos-hi.

1.40 h. Torre de la Maçana. 502260 – 4705291 – 795. És un mirador esplèndid i una construcció respectable, que havia arribat a allotjar fins a 33 soldats, i que formava part del sistema defensiu establert per Jaume III de Mallorca i que comptava entre altres amb la torre de Madaloc, ben propera. La vista sobre la vall de la Maçana i de tota la reserva natural és perfecta. Destaquen a l’oest els rocs de Medes i de Montbran, prop dels quals després passarem. Continuem (SE) prop del rocs del cimal i després baixem per un alzinar on el terra està molt degradat i al capdavall, en un collet, ens ve de l’esquerra la drecera que hem deixat suara. Entrem en un bosc de roure i boix grèvol esplèndid, tota una meravella.

1.55 h. Coll de la Plaça d’Armes. 502709 – 4704860 – 689. A l’esquerra un camí es dirigeix a Argelers. Passem a la dreta un tall en un aflorament granític i deixem a la dreta un camí que baixa al riu de la Maçana. Seguim en direcció sud-est en lleugera pujada. A partir d’aquí comença el domini de la fageda, que a la tardor en què l’hem visitada era meravellosa, daurada en el seu punt més bell. Aviat, a l’esquerra del camí, apareix la barraca dels Porcs, de pedra i amb una xemeneia. El camí continua en la mateixa direcció prop de la carena i després revolta a la dreta deixant la carena a l’esquerra. Al cap de 900 m des del coll trobem una bifurcació (13’; 502670 – 4704285 – 740). Anem pel camí de l’esquerra, de pujada, que torna a la carena al coll d’en Verderol. Uns 200 m enllà arriba a un planell herbat amb un plafó de la reserva (17’; 503101 – 4703486 – 803). Deixem a l’esquerra el camí de l’Aigua i anem a la dreta (W). És un camí que revolta dins la fageda de la reserva, sovint poc clar, que tenia marques de GR avui gairebé perdudes, però amb fites que ens permeten seguir-lo sense problemes. Passa dos petits torrents i se’n va a trobar el riu de la Maçana poc abans de la font de les Colomates. El resseguim una estona amunt fins a la font.

2.41 h. Font de les Colomates. 502245 – 4703202 – 773. Al costat esquerra del rierol, en un paratge idíl•lic, daurat per la catifa de les fulles dels faigs. Pugem per sobre la font (NW) fins al tancat de l’Esquella, clos on cada estiu es fa l’Esquellada, aplegament de totes les vaques de la Maçana per marcar-les i curar-les, que dóna lloc a una trobada de pastors dels dos costats de la frontera en un ambient festiu. Continuem amunt (NE) fins a la carena.

2.47 h. Barraques de les Colomates. 502245 – 4703340 – 808. Conjunt de barraques de pastors en un llom herbat. Actualment una està condicionada com a refugi lliure. Per sobre de la cabana que serveix de refugi prenem un camí (W) que puja en diagonal cap a una carena que divideix en dos la capçalera del paratge de la Maçana. Un cop a la carena el paisatge canvia completament, ja que es converteix en un prat alpí, net d’arbres i em vistes dilatades. Resseguim la carena, sempre en pujada.

3.41 h. Puig dels Quatre Termes o de les Basses. 499950 – 4702493 – 1163. Puig fronterer, entre els colls de la Maçana i el dels Emigrants, amb una excel•lent vista de les Alberes i de les planes de l’Empordà. Destaquem el contrast entre les muntanyes i el mar de la zona de Llançà i Sant Pere de Rodes. En sortim baixant (N), cap a una clapa de faig immensos, on trobem marques grogues, que ens acompanyen al coll dels Tres Faigs. Pel camí hem creuat el GR-10 i hem deixat a la dreta un camí que estalvia la pujada al puig dels Quatre Termes.

3.52 h. Coll dels Tres Faigs. 500047 – 4703130 – 1039. Hi arriba una pista. Continuem per un camí que surt del costat nord del coll i que deixa la carena a l’esquerra i volta per sota el puig de l’Aranyó, fins que ens retorna a la carena al coll de l’Aranyó (20’; 500033 – 4704130 – 905). A partir d’aquí el camí continua per la carena. Puja un turonet i després baixa fort per terreny pedregós, entre faigs, boixos i roures, primer, i després ja amb més predomini de l’alzinar i el bruc.

4.43 h. Roc de les Medes. 499479 – 4705177 – 688. Just davant el primer roc de les Medes, deixem a l’esquerra el camí que continua cap al castell d’Ultrera i baixem a la dreta (S). Poc després encara trobem una altra bifurcació, i també anem a la dreta. El nou camí es precipita dret i pedregós, sovint dins l’alzinar. Destaca com a punt de referència durant força estona el solitari roc de Montbran, amb una bandera al capdamunt. Sempre avall, arribem al costat del riu de la Maçana, que passem i pugem a l’altra banda, passant pel davant de l’església, ja al punt de sortida.

5.35 h. La Vall. Veïnat d’en Marra. Final de l’itinerari.
Data del recorregut: Itinerari fet el 17 de novembre de 2009.

IGN TOP 25 Banyuls 2549OT.