Pratformiu

Excursió senzilla al voltant de la serra de Pratformiu, que té dos llocs de més interès: el mateix Pratformiu, antany zona agrícola i actualment un planell verd i zona de pastura, amb les ruïnes de les antigues masies que havien format aquest barri; els anomenats Terrers, on podem apreciar l’efecte nu i devastador de l’erosió progressiva. La tornada ens permet conèixer algunes de les cases que formen la Vall de la Pedra.

Des de Sant Llorenç de Morunys ens dirigim cap els llogarets de la Coma i la Pedra (LV-4012). En arribar al trencall de la Pedra, el prenem, però abans d’arribar a l’església agafem un trencall a l’esquerra, en direcció a la Vall de la Pedra, fins al coll de Santa Creu, on deixem el cotxe.

Durada: 3.20 h.
Desnivell: 400 m.
Dificultat: No presenta dificultats si sabem trobar els camins.
 Calçat adequat i aigua. En l’última visita hi havia aigua a la font de Pratformiu. En ple estiu convé matinar.

Coll de Santa Creu – Carena de la serra de Pratformiu – Font de Pratformiu – Els Terrers – Coll de Jovells – Pista – Coll de Santa Creu

0.00 h. Coll de Santa Creu. 386120 – 4669714 – 1275. Abans de començar l’excursió és recomanable fer una visita a l’ermita romànica que es troba a un centenar de metres. Des del coll pugem (S) per una pista que ens mena a una casa. A sobre hi ha una quadra. Darrere trobem un camí, (S) amb algunes marques grogues i verdes, que s’endinsa al bosc, l’obaga Negra, dens i ben poblat. Suaument va pujant fins a la carena.

0.45 h. Carena de la serra de Pratformiu. 386319 – 4668875 – 1521. Baixem (E) i poc després arribem a un collet, que travessa una pista abandonada. La seguim uns 10 m a la dreta i després l’abandonem baixant a l’esquerra (E). Ens mena a una de les cases de Pratformiu, abandonada. Davant s’estén el prat, verd. A sota, passada una pista, hi ha una font.

1.15 h. Font de Pratformiu. 387150- 4668816 – 1429. Es troba al mateix torrent. Continuem pels prats o per la pista en sentit contrari al corrent d’aigua (NE). Al final enllacem amb una altra pista, que passa pel costat dels Terrers. Cap a l’esquerra puja a la serra de Pratformiu i retorna a prop del coll de la Creu.

1.30 h. Els Terrers. 387437 – 4669590 – 1475. És el nom que es dóna a una erosió important, que ensenya la terra, predominantment vermellosa. Impressiona veure el poder de l’erosió, que va menjant-se el terreny i que amenaça tota la capçalera. Continuem (E) per la pista cap a la part alta dels Terrers, fins a un coll (387879 – 4669658 – 1550), amb cruïlla de camins. Hem de deixar la pista i tambés la de l’esquerra, i seguir en direcció N. Però abans és interessant continuar uns metres més per la pista que seguíem fins al proper coll de Jovells, que es troba a 4 min.

1.47 h. Coll de Jovells. 388171 – 4669515 – 1545. És canvi de vessant d’aigües, que per l’altre costat van al riu de la Vall, la gorja del qual s’intueix. Retornem al coll amb la cruïlla de pistes i seguim la de la dreta, però al cap d’uns 100 m, quan comença a baixar fort, l’abandonem i prenem un corriol imprecís al marge dret i que ens deixa en una altra pista. La seguim de baixada fins que s’acaba i continuem per un camí encara més imprecís que es perd al bosc. Però uns 20 metres endavant arribem a una carena, on trobem un camí de desembosc que la segueix. Anem a l’esquerra, de baixada, entre branques abandonades i buscant el millor camí. Quan sembla que es perd, inclinant-nos a la dreta trobem uns prats i una pista abandonada. Baixem.

2.35 h. Pista. 387314 – 4670720 – 1415. Pista més bona. La seguim a la dreta, passem un torrent i sempre per la pista anem baixant, passant per algunes cases de la Vall de la Pedra. Al capdavall la pista planeja fins al coll d’on hem sortit.

3.20 h. Coll de Santa Creu. Final de l’itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el juliol de 2009

De moment no hi ha cap bon mapa de la zona. Pot ser útil el mapa comarcal.