Què podem fer des de l’escola per afavorir l’adaptació?

Abans que les nenes i els nens comencin a anar a l’escola pot anar molt bé fer una reunió amb els pares i les mares per parlar del procés d’adaptació i poder preparar-los.

Els informarem sobre com poden reaccionar els seus fills i filles, quines diferents situacions es poden donar durant les primeres setmanes, quin paper hem de tenir els adults,... Una actitud positiva dels pares i mares i la seva col·laboració en aconseguir una bona predisposició dels seus fills i filles pot ajudar molt i fer més fàcil el procés d’adaptació.

També és positiu que el nen/a faci la descoberta del nou espai i de les noves persones juntament amb els seus pares. Durant els primers dies de classe el nen/a pot sentir-se més protegit si comparteix un temps a l’escola juntament amb els seus pares i amb el/la mestre. Es pot preparar una visita prèvia o també planificar que durant una estona dels primers dies de classe els nens i les nenes comencin a conèixer la seva aula, les joguines, el pati,... amb el seu mestre i amb els seus pares.

Que això sigui possible també dependrà de la disponibilitat laboral dels pares o de la persona que acompanyi el nen/a a l’escola. Més endavant, a mida que el nen/a es va sentint més segur i confiat, els acomiadaments esdevindran més tranquils i podrà ser més autònom en el moment de les entrades.

El nen/a que comença P-3 necessita anar-se familiaritzant amb el/la mestre a través d’una atenció individual. Durant uns dies i abans de començar amb tot el grup sencer el/la mestre podrà atendre i acollir millor cada nen/a si acudeixen en grups reduïts i organitzats en diferents horaris. Aquest principi de curs progressiu en petits grups en diferents hores permet també que l’inici de cada nen/a a l’escola no sigui de jornada completa i que per tant aquestes primeres estades no se’ls hi facin tant llargues.

La percepció del temps en aquestes edats és diferent de la que tenim els adults i al principi una jornada de cinc o vuit hores a l’escola se’ls hi pot fer molt llarga. En canvi aquest mateix nombre d’hores no representarà una dificultat una vegada estiguin adaptats i ja es trobin a gust a l’escola .