|
Què podem fer des de l’escola per
afavorir l’adaptació? |
|
Abans
que les nenes i els nens comencin a anar a l’escola pot
anar molt bé fer una reunió amb els pares i les
mares per parlar del procés d’adaptació i
poder preparar-los.
|
|
|
Els informarem sobre com poden reaccionar els seus fills i filles,
quines diferents situacions es poden donar durant les primeres
setmanes, quin paper hem de tenir els adults,... Una actitud positiva
dels pares i mares i la seva col·laboració en aconseguir
una bona predisposició dels seus fills i filles pot ajudar
molt i fer més fàcil el procés d’adaptació. |
|
|
També és positiu que el nen/a faci la descoberta
del nou espai i de les noves persones juntament amb els seus pares.
Durant els primers dies de classe el nen/a pot sentir-se més
protegit si comparteix un temps a l’escola juntament amb
els seus pares i amb el/la mestre. Es pot preparar una visita
prèvia o també planificar que durant una estona
dels primers dies de classe els nens i les nenes comencin a conèixer
la seva aula, les joguines, el pati,... amb el seu mestre i amb
els seus pares. |
|
|
Que això
sigui possible també dependrà de la disponibilitat
laboral dels pares o de la persona que acompanyi el nen/a a l’escola.
Més endavant, a mida que el nen/a es va sentint més
segur i confiat, els acomiadaments esdevindran més tranquils
i podrà ser més autònom en el moment de les
entrades. |
|
El nen/a que comença P-3 necessita anar-se familiaritzant
amb el/la mestre a través d’una atenció individual.
Durant uns dies i abans de començar amb tot el grup sencer
el/la mestre podrà atendre i acollir millor cada nen/a si
acudeixen en grups reduïts i organitzats en diferents horaris.
Aquest principi de curs progressiu en petits grups en diferents
hores permet també que l’inici de cada nen/a a l’escola
no sigui de jornada completa i que per tant aquestes primeres estades
no se’ls hi facin tant llargues. |
|
|
La percepció
del temps en aquestes edats és diferent de la que tenim
els adults i al principi una jornada de cinc o vuit hores a l’escola
se’ls hi pot fer molt llarga. En canvi aquest mateix nombre
d’hores no representarà una dificultat una vegada
estiguin adaptats i ja es trobin a gust a l’escola . |
|
|
|