|
contiuació de ...
Què podem fer des de l’escola per afavorir l’adaptació? |
|
|
El pati pot ser un recurs fantàstic durant aquest procés
d’adaptació. Sortir a l’aire lliure, jugar
al sorral, gaudir dels diferents elements naturals i de joc,...
els esplaia i relaxa molt de les tensions que viuen aquests primers
dies. |
|
|
Molts nens i nenes volen portar un objecte o una joguina de casa.
Es tracta d’un objecte familiar que els fa companyia i que
per a ells/es és un refugi i un consol en aquest nou entorn
desconegut. Poden ser inseparables d’aquest objecte que
els acompanya a tot arreu perquè els dóna seguretat.
Poques vegades el volen compartir amb d’altres companys/es.
|
|
|
Podem preparar un bagul dels tresors per deixar durant estones
aquestes joguines que porten de casa, explicant-los que allà
la seva joguina estarà molt bé i que després
la tornaran a trobar. De totes maneres no està de més
avisar a la reunió de pares i mares que hi ha la possibilitat
de què la joguina que porten de casa i que va amb ells/es
a tot arreu es pot embrutar, trencar, perdre,... |
|
|
|
La mascota de la classe pot ser un pel·luix, un titella,
... en fi un personatge amb qui els nens/es parlen, li expliquen
coses,... Acaben tenint amb ell un lligam i un afecte especial.
Pot ocupar una cadira a la rotllana o en una taula, algun dia ens
pot tenir preparada una sorpresa quan arribem al matí, vigila
les joguines de la classe quan no hi som, a vegades s’amaga
i el busquem, ens explica coses a cau d’orella,... Sovint
els nens i nenes hi projecten els seus sentiments, vivint situacions
semblants a les que estan vivint en aquells moments, per exemple
quan "l’ósset Tom" ens explica que també
va plorar els primers dies que anava a l’escola i conversem
amb els nens i nenes per quines raons devia ser. |
|
Aquests
primers dies a P-3 potenciem que els nens/es tinguin al seu
abast diferents tipus de recursos lúdics que els permetran
anar-se integrant a l’escola. Alguns aniran directes a
explorar, a buscar aquelles joguines que els agraden, es concentraran
en el joc i estaran molt actius. D’altres preferiran estar
en un lloc tranquil des d’on observar aquest nou entorn.
Cada nen/a ha de poder seguir el seu propi ritme individual
que li permeti trobar la manera d’estar a l’escola
en què se senti més a gust. El/la mestre l’acompanyarà
en la descoberta.
|
|
|
Procurem crear un ambient tranquil, sense presses, anant al ritme
dels nens/es, deixar-los temps per poder expressar-se, per tenir
iniciatives, poder conversar, escoltar-los.... Cal mantenir la
calma, tot i que per al mestre el ritme pot ser trepidant, sobretot
al principi: molts nens i nenes alhora reclamen la seva atenció
i es donen moltes situacions en les quals fa falta intervenir.
Si durant aquestes primeres setmanes hi ha dos mestres a l’aula,
ens podem organitzar de manera que uns nens puguin estar al pati
i els altres a la classe segons s’hi trobin més a
gust, o que un dels mestres pugui anar a donar un tomb per l’escola
per tranquil·litzar un grupet de nens i nenes, ... |
|
|
|