Què poden fer els pares i mares per facilitar l’adaptació?
Els mateixos pares i mares poden estar preocupats o intranquils per saber com els hi anirà als seus fills i filles en el nou entorn escolar. Alguns, si tenen fills més grans, ja hauran passat per aquesta situació, d’altres seran principiants.

Aquesta inquietud per saber com es trobarà el seu fill a l’escola, si estarà ben atès,... la podrem asserenar bastant en la reunió de mares/pares amb el tutor/a abans d’inici de curs, quan parlem de què succeeix durant el procés d’adaptació, com es farà, quin serà el funcionament de l’aula,...

L’adaptació és més fàcil quan els pares/mares han preparat els seus fills/es per venir a l’escola: parlar-los d’anar a l’escola com un bon esdeveniment, que faran amiguets, gaudiran de les joguines, el pati,... En definitiva, transmetre als seus fills i filles confiança cap a l’escola.
Les nenes i els nens perceben l’estat d’ànim i l’actitud dels seus pares en relació a l’escola i això influeix en el seu propi estat d’ànim i en la seva actitud. Al llarg del període d’adaptació és important, sempre que calgui, mantenir converses i entrevistes amb els pares per poder parlar amb tranquil·litat i compartir punts de vista sobre com va evolucionant el nen/a.

Quant temps dura l’adaptació?

Cada nen/a necessita el seu temps per adaptar-se a l’escola, la durada pot variar d’uns nens a uns altres. Alguns s’hi trobaran bé de seguida, des del primer dia, a d’altres els costarà més i pot durar unes setmanes. En ambdós casos és normal. A vegades es donen circumstàncies familiars especials que poden influir en com s’adapta el nen/a a l’escola, com per exemple el naixement d’un germà, ... i convé el diàleg amb els pares sobre com veiem el nen/a i com ho està vivint.
Cada any i a totes les escoles hi ha nens i nenes que ploren i protesten quan comencen P-3, per tant quan es dóna aquesta situació cal mantenir la calma, saber que es transitori i esperar.