El pati

El temps que els nens i nenes passen en el pati té el mateix valor educatiu que el temps que passen a l’aula.

En el pati poden gaudir de llibertat dintre d’uns límits. Alguns nens i nenes corren, s’empaiten, criden,... d’altres prefereixen jocs més tranquils, jocs d’imaginació,... Sovint els veiem molt ocupats amb la sorra, les galledes, les pales,... Alguns infants prefereixen jugar sols, altres cops busquen relacionar-se, compartir el joc amb els companys/es i van formant petits grups per afinitats.
Espontàniament hi ha nens i nenes que busquen la conversa amb el/la mestre. Sovint l’adult està envoltat d’uns quants nens i nenes, és el seu punt de referència i els dóna seguretat a l’escola. Alguns nens i nenes s’inquieten i es preocupen si en algun moment perden de vista el seu mestre/a.

Pot passar que durant les primeres setmanes hi hagi menuts que s’espantin si coincideixen en el pati amb molts nens i nenes que són més grans i que no coneixen. És possible que demanin de tornar a la classe perquè se sentin desemparats. A l’inici de P-3 molts nens i nenes poden sentir-se més tranquils i segurs si fan el pati sols, sense compartir-lo amb grups de més grans. Més endavant ja tindran molt de temps per fer noves coneixences en d’altres grups.

També va molt bé que hi hagi una flexibilitat en els horaris de pati, de manera que es pugui escollir el moment de sortir al pati i que les estones puguin ser més llargues o més curtes en funció dels les necessitats dels infants.