2
El problema a resoldre.
Les
investigacions científiques també es basen en problemes. Per iniciar una
investigació científica cal haver definit prèviament el problema que serà
investigat. Però què s’entén per un problema científic ? D’on surten els
problemes ?
Un
problema és una qüestió relacionada
amb un fenomen que, de moment, no té una solució. Quan encara no s’ha
comprovat una determinada predicció que fa una teoria, o el resultat d’unes
observacions no tenen explicació, o les persones que investiguen no veuen
massa clara la interpretació que fan altres científics o científiques,
ha aparegut un problema.
Per
què es dilaten els cossos ? Per què s’apaga la flama d’una espelma que
crema en un recipient tancat ? Com es contagia el virus de la immunodeficiència
humana ? Per què els volcans de la Garrotxa no entren en erupció ? Aquesta
llista mostra diversos exemples de problemes científics. En tots ells
es planteja una pregunta que ha hagut de resoldre’s en un procés d’investigació.
No
sempre és fàcil identificar un problema de forma clara i completa. El
fet que els objectes caiguessin sobre la superfície de la Terra, així
com quins eren els factors dels que depenia la seva caiguda, no semblava
estrany per ningú fins que Newton, al segle XVII, va centrar la seva atenció
en aquest fenomen. L’aparició de cucs i altres organismes en els aliments
en descomposició o en les restes orgàniques que es podrien era un fet
acceptat com natural, la putrefacció els originava. Fins que Redi, contemporani
de Newton, es va proposar demostrar el paper dels insectes que acudien
a aquests materials orgànics a fer la seva posta d’ous.
Què
condueix a investigar un fenomen ? Perquè una persona
científica és capaç d’adonar-se de l’existència d’un fenomen que mereix
ser investigat ? Per què Charles Darwin es va interessar en l’origen de
les espècies ? Com és que Elizabeth Fulhame es va preocupar pel procés
de la combustió ? D’on provenia la curiositat de Johannes Kepler per les
òrbites dels planetes ? Què va conduir a Barbara McClintock a investigar
sobre els gens ?
No
hi ha fórmules per a identificar i formular problemes.
Mentre que una persona pot veure un problema darrera un fenomen observat,
una altra pot no identificar cap conflicte en ell.
Sens dubte els coneixements en relació al problema, el domini de les explicacions
i prediccions que aporta una teoria científica, tenen a veure en la identificació
dels problemes investigables. Però no hem d’oblidar altres factors com
la personalitat, els interessos, el caràcter de cada persona, les seves
preocupacions, la seva forma de viure i molts altres condicionants, no
necessàriament relacionats amb la ciència.
En qualsevol cas, el principi bàsic que cal destacar és el següent : si
una persona científica vol arribar a la solució d'un problema concret,
ha de conèixer quin és el problema. I conèixer quin és el problema vol
dir ser capaç d’acotar‑lo tant precisament com sigui possible. En
realitat, una bona part de la solució consisteix en l'habilitat de delimitar
exactament el problema.
Identificar
i definir un problema a partir d'un conjunt de fets i fenòmens són estadis
importants en el procés d'investigació científica i el primer pas en el
camí de trobar una solució.
L'avanç
de la investigació científica depèn en gran manera de l'habilitat dels
investigadors per a identificar i definir els problemes rellevants i significatius
diferenciant‑los dels trivials. Convé que
quan s’identifica i es formula un problema es defineixi com una qüestió,
en forma de pregunta. A més a més, resulta molt útil que en la pregunta
es faci referència a les relacions
entre varis factors o fenòmens.
Es
comuniquen els dofins a través dels sons que emeten ? Pot influir l’increment
de la temperatura mitjana del planeta en el canvi climàtic ? Es poden
descompondre els protons en partícules més elementals ? Aquests són alguns
exemples de problemes científics.
Per a resoldre un problema general, convé escollir una qüestió més específica,
una pregunta més concreta. En ella hi hauria d’haver referència a les
relacions entre varis factors o fenòmens relacionats amb el problema.
Així,
a partir de la qüestió general Quina
és la causa de la inflamació del turmell ?, es pot arribar a formular
:
-
La inflamació és conseqüència d’un esquinç ?
-
La inflamació és conseqüència d’una fissura als ossos ?
O
bé, el problema general Quina és
la causa dels atacs de cor ?, es pot transformar en
-
Hi
ha relació entre l’hàbit de fumar i els atacs de cor ?,
-
Es relacionen els atacs de cor amb un excés de greixos a la dieta ?
Sembla
especialment interessant fer l’esforç de plantejar els problemes d’acord
amb les següents formulacions :
Influeix
________________ en _____________ ?
Hi
ha relació entre ____________________ i ___________________ ?
Quina
___________________ és ___________________ ?
perquè
en la formulació del problema ja apareixen alguns factors entre els que
volem estudiar la relació que mantenen.
Normalment,
abans que un científic o científica comenci a investigar un problema concret,
ja ha pensat quina pot ser una solució o explicació concreta al problema.
Aquesta explicació no confirmada s'anomena hipòtesi.
Definit un problema, l’investigador o investigadora es dirigeix, a través
de les hipòtesis, cap a experiments per obtenir resultats que puguin ajudar
a resoldre’l.
|