![]() |
||||||||
![]() |
||||||||
7. El control de les variables Per
arribar a conclusions vàlides i fiables a partir del seus experiments,
les persones científiques dissenyen els experiments amb molta cura i prudència,
primer identifiquen i defineixen les variables. Després decideixen el
control apropiat per l'experiment. No
es pot pensar en un experiment sense control. L’existència de control
és la diferència entre un experiment i una observació o mesura. En un
experiment la persona que investiga altera un o varis factors. Ho fa justament
per a determinar la seva influència. En
una observació, o quan només han de fer-se unes mesures directes, s’estudia
un fenomen sense tractar d'influir en ell. El
tipus de control depèn de la naturalesa de l'experiment. En la majoria
d'experiments el control és el tractament que reben totes les variables
excepte aquella que el científic o científica creu que és la causa del
fenomen que estudia - és a dir, la variable independent. Per
entendre la funció del control convé comprendre la pregunta que és fa
la persona que dissenya una investigació : ¿ que succeirà amb el fenomen
que investigo si mantinc constants totes les variables excepte la independent
? Per il·lustrar la idea del control analitzarem el següent exemple. En
un hivernacle volen saber quin de dos fertilitzants és millor pel creixement
dels potus. Preparen un experiment en què col·loquen varis brots de potus
que provenen d’una mateixa planta en diversos testos. Fan 3 grups amb
els testos. En tots hi posen la mateixa quantitat del mateix tipus de
sòl. Posen els testos en una sola fila, de manera que els arriba la mateixa
quantitat de llum i els reguen amb la mateixa quantitat d’aigua. A un
grup de testos hi afegeixen una quantitat d’un fertilitzant, al segon
grup hi afegeixen la mateixa quantitat de l’altre fertilitzant. Als potus
del tercer grup no hi afegeixen fertilitzant. Aquest tercer grup de testos,
és el grup de control. S’utilitza per comparar els efectes dels fertilitzants
comparant l’estat dels potus que reben tractament, amb els potus que no
són fertilitzats. Hi
ha un altre tipus d'experiment on el control és lleugerament diferent.
El següent experiment és un exemple d'aquest tipus. Gràcies
a la investigació anterior, les persones que treballen a l’hivernacle
s’han adonat que un dels dos fertilitzants és millor que l’altre. Però
ara es plantegen un segon problema : quina quantitat d’aquest fertilitzant
s’ha d’afegir per un creixement òptim dels potus ? Per
resoldre-ho, tornen a plantar diversos brots d’aquesta planta en diferents
testos. Fan 4 grups de plantes i vigilen que totes les condicions siguin
idèntiques. Després afegeixen quantitats creixents de fertilitzant des
del primer al quart grup de testos.
|
||||||||
.![]() |
![]() |
|||||||
|
||||||||